2015-08-16, 23:41
Medlem
Jag tänkte köpa mig en kamera nu så småningom. Funderar starkt på Sony A6000 som man kan köpa inklusive objektiv för 6000kr. Jag vill både filma och ta bilder men framförallt är det film som är viktigt för mig. Har tittat lite på youtube på "sample videos" och tycker den ger ett bra sken ifrån sig, inte superbra fps (?) men det kanske man får räkna med? Jag värderar väldigt högt att den är så pass portabel som den är.

För att vara helt ärlig kan jag inte så mycket om kameror men jag är lite jobbig sådär eftersom jag inte nöjer mig med vad som helst. Dessutom tänker jag nu utveckla ett intresse för filmskapande och fotografi.

Så tror ni Sony A6000 är bra för mig, eller kan ni rekommendera något mer prisvärt eller motsvarande- fast bättre?

Tänker mig 6000kr tak i budgeten. Tror ni att ni kan stilla min törst för mindre så är det givetvis välkommet!
Citera
2015-08-17, 08:43
Medlem
Skullheads avatar
Om du kan vara utan sökare så hade jag valt Samsung NX300 20-50mm kit och sen antingen deras 30, 45 eller 50-200mm objektiv på det. Blir samma pris som A6000
Citera
2015-08-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Om du kan vara utan sökare så hade jag valt Samsung NX300 20-50mm kit och sen antingen deras 30, 45 eller 50-200mm objektiv på det. Blir samma pris som A6000

Ok, tack skall läsa mer ingående om NX300.

Vad tror du om en Sony RX100MKIII? Den är liten men kvalitén lär kanske lida därefter?
Citera
2015-08-17, 16:41
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pawz
Ok, tack skall läsa mer ingående om NX300.

Vad tror du om en Sony RX100MKIII? Den är liten men kvalitén lär kanske lida därefter?

Det är säkert en mycket kompetent kamera, läst mycket gott om den. Frågan är dock om man vill spendera nästan 7.000 på en kamera där du inte kan byta objektiv?

Mycket bättre du köper en mindre systemkamera och extra objektiv, RX100 är ju bra, men vad händer när du vill uppgradera dig? eller den dagen du behöver fota något på avstånd
Citera
2015-08-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Det är säkert en mycket kompetent kamera, läst mycket gott om den. Frågan är dock om man vill spendera nästan 7.000 på en kamera där du inte kan byta objektiv?

Mycket bättre du köper en mindre systemkamera och extra objektiv, RX100 är ju bra, men vad händer när du vill uppgradera dig? eller den dagen du behöver fota något på avstånd

Du länkade till ett erbjudande på CDON, är den bra direkt ur boxen dvs med medföljande objektiv, eller ska jag lägga ytterligare på fler objektiv? Kan inget om objektiv... Vill kunna fota alldagligt i stadsmiljö samt vid enstaka tillfällen på längre håll. Extrema närbilder (macro?) är inte viktigt för mig.
Citera
2015-08-17, 18:48
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pawz
Du länkade till ett erbjudande på CDON, är den bra direkt ur boxen dvs med medföljande objektiv, eller ska jag lägga ytterligare på fler objektiv? Kan inget om objektiv... Vill kunna fota alldagligt i stadsmiljö samt vid enstaka tillfällen på längre håll. Extrema närbilder (macro?) är inte viktigt för mig.

20-50mm objektivet har väldigt bra skärpa, inte snabbaste fokusen men inga problem att fota rörande objekt.

För stadsmiljö är det perfekt, ska du fota något på längre avstånd så kan du köpa 50-200mm objektivet för 2000:-, då är du uppe i totalt 5500 för kamera + objektiv. Blixt medföljer till kameran dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in