2015-08-16, 21:27
Medlem
Sökte CSN till hösten. Såg att om man har jobbat samt är över 25 kunde man söka tilläggslån. Vilket lägger mig på 13,500 i månaden av CSN.

Jag resonerade så här: Hm, jag söker detta.. Jag kommer kunna fokusera 100 % på skolan och kommer inte behöva stressa över att hitta helgjobb eller liknande för att kunna betala hyran m.m.
Blir det något över så sparas det till ev. bostad eller liknande i framtiden (Bättre ränta på CSN än ett banklån).

Men visst, det blir en del extra i lån som ska betalas senare. Men vad tycker ni / vad hade ni gjort?
Citera
2015-08-16, 21:30
Medlem
Parkours avatar
Omöjlig att svara ja eller nej på en sådan fråga.
Självklart är det dumt att låna pengar om man inte behöver?

Om du verkligen anser att du behöver det så låna pengarna.
Handlar det bara om lathet så låna mindre.
Citera
2015-08-16, 21:34
Medlem
Bbobis avatar
13,5k är mycket pengar... Behövs det?

Det känns säkert frestande nu men det återstår att se vad du tycker när du är klar och det ska betalas tillbaks.
Citera
2015-08-16, 21:37
Medlem
Man måste även tjänat en viss summa innan också men de bör ju inte vara något problem för en 25-åring då man måste ha försörjt sig innan.

Jag tog extralånet ett år. Jag var van vid eb lön på drygt dubbla csn sen många år och det ledde att jag hade svårt att få de att gå ihop men nu jobbar jag extra.

10 k kommer man inte långt på om man har ett liv utanför skolan.
Citera
2015-08-16, 21:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergberg
10 k kommer man inte långt på om man har ett liv utanför skolan.

Beror på kostnaderna såklart.

Är man ung och sitter i en liten etta tex så kommer man kunna ha det bra på dom pengarna med rätt prioriteringar. Eller om man delar bostad.
Citera
2015-08-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Beror på kostnaderna såklart.

Är man ung och sitter i en liten etta tex så kommer man kunna ha det bra på dom pengarna med rätt prioriteringar. Eller om man delar bostad.

Ja där var jag lite otydlig. Jag menade att jag som drygt 8 år efter gymnasiestudenten med 50/50 av studerande och arbetande vänner inte klarar mig långt o. Jag ska kunna leva något så när som jag gjorde innan. Självklart skär mab ju ned på mkt men halva lönen är tuff.

Jag tror dock som du säger att en 18-20 åring men studerande kompisar har en bättre möjlighet.
Citera
2015-08-16, 22:05
Medlem
Asså jag hade klarar mig men det blir tight

Hyra 3500
El / tv etc 550
Telefon 300
Mat 2000
Pendelkort 1000
Gym 300
Övrigt 1000

Dvs mina fasta kostnader ligger på typ exakt 10k vilket gör art det inte blir mycket kvar till sociala saker osv
Citera
2015-08-16, 22:13
Medlem
Jag tkr du ska köra vanliga utbetalningen om du har lite pengar sparade inför studierna. De går ju att ändra absökan närsom ifall du skulle behöva tilläggslånet.
Citera
2015-08-17, 02:54
Bannlyst
ät mindre.
Citera
2015-08-17, 08:27
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Om jag var du skulle jag enbart inhandla det allra nödvändigaste. Sociala tillställningar och i vissa fall kläder skulle kunna vänta.
Citera
2015-08-17, 08:59
Medlem
Förhoppningsvis har du ju sparat lite innan studierna som du kan använda när csn inte räcker. Ska du plugga i ny stad så rekommenderar ja dig att vara med på nollningen.
Senast redigerad av bergberg 2015-08-17 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in