2015-08-15, 22:11
Medlem
I december 2014 kontaktade jag vpr.se för att avveckla ett bolag som jag inte använde längre. Alla papper var i ordning enligt dom, och jag har inte hört något ifrån dom om att något saknades.
Så här står det på deras hemsida:
http://www.vpr.se/sv/avveckla-aktiebolag

Nu får jag påminnelse från från bolagsverket att jag är skyldig att lämna in årsredovisning trots att det enligt vpr och det jag kan utläsa från abl är de skyldiga att lämna in denna redovisning. Jag har redan fått 5000:- kronor i böter och om jag inte får ihop ett bokslut inom en snar framtid kostar det mig 10.000 till.

Vad ska jag göra?

Är värdepappersregistert (vpr.se) en bluff.

Någon med liknande erfarenheter?

Tacksam för svar

Jan
Citera
2015-08-15, 22:36
Medlem
soundsgoods avatar
Så vitt jag vet, och kan utläsa från hemsidan, så är VPR.se ett konsultbolag likt vilket annat som helst.

Edit: De har med andra ord inget med bolagsverket att göra i direktkoppling. De erbjuder tjänster för bolag att få hjälp med administrationen av aktieböcker etc.
Citera
2015-08-15, 23:06
Medlem
Inte enligt värdepappersregistrets hemsida:

För dig som har för avsikt att avveckla ditt företag kan vi hjälpa till med avvecklingsarbetet. Vår tjänst kallas för snabbavveckling eftersom den innebär att du som ägare kan avsluta ditt engagemang i företaget på kort tid i förhållande till exempelvis likvidation. Vi köper ditt bolag och upplöser det i vår ägo. Det innebär bl.a. att:

Styrelsen byts ut
Ny revisor väljs
Bokslut och deklaration för räkenskapsår efter köpet utförs av oss
Vi upprättar skalbolagsdeklaration som är en fördel för säljaren
Ni erhåller betalning för bolagets värde omedelbart istället för att vänta 7-8 mån som i en likvidation
Offert

För att erhålla offert behöver vi en aktuell resultat- och balansräkning. Skicka den till info@vpr.se och ange snabbavveckling i rubriken eller använd vårt offertformulär nedan.

Arvode och priser

Vår arbetsmodell för avveckling av aktiebolag gör att vi kan hålla bästa tänkbara arvode. I uppställningen nedan framgår våra arvoden baserat på substansvärdet i det aktiebolag som ska avvecklas.

Substansvärde - Vårt arvode

* 0- 500 000 kr = 9 500 kr
* 500 001-1 000 000 = 14 500 kr
* 1 000 001-2 000 000 = 19 500 kr

Vid högre värden lämnas offert

Detta ingår i arvodet

Våra bolagskonsulter hjälper dig
Våra affärs- eller skattejurister kan bistå med expertråd
Köpeavtal
Avräkningsnota
Avregistrering hos Bolagsverket
Ny styrelse
Ny revisor
Betalning omgående vid undertecknat avtal
Vi avregistrerar bolaget för f-skatt, moms och arbetsgivare
Vi övertar ansvar för framtida årsredovisningar, deklarationer, skattedeklarationer och kontrolluppgifter.
Senast redigerad av janbananfranstan 2015-08-15 kl. 23:38.
Citera
2015-08-15, 23:15
Medlem
soundsgoods avatar
Exakt, de har köpt ditt bolag, något som Bolagsverket inte gör.

Med andra ord är VPR.se ett konsultbolag där du som ägare, av ett företag, kan snabbt sälja ditt bolag istället för att likvidera det själv. Det de gör efter att du låtit dem köpa bolaget är att byta styrelse samt firmatecknare så att de är i kontroll av företaget. Du bör nu gå fri efter att avtalet upprättats.

VPR.se har sedan en affärsidé att sälja dessa "likviderade bolag" vidare till en lägre summa än vad Bolagsverket tar ut för att starta ett nytt bolag, (50.000kr).

Det verkar som, i ditt fall, att du fortfarande står som ägare av bolaget och därmed krävs på att lämna in information om årsredovisningar etc.

EDIT: Så ta kontakt med VPR.se och se över varför det inte är dem som får dessa fakturor och krav.
Citera
2015-08-15, 23:18
Medlem
soundsgoods avatar
Här kan du finna http://www.vpr.se/sv/lagerbolag mer information om deras förmedling av färdiga AB.
Citera
2015-08-15, 23:24
Medlem
Tyckte dom verkade suspekta när affären gjordes. Ska kolla om mitt bolaget finns kvar när bolagsverket öppnar på måndag.

Dum och naiv man kan vara. :-(
Citera
2015-08-15, 23:30
Medlem
soundsgoods avatar
Du kan kolla vem som är nuvarande ägare, samt vilka som är styrelsemedlemmar/firmatecknare, i bolaget genom bland annat Alla Bolag, sedan kan du finna information om senaste ändringarna i bolaget via Bolagsverkets hemsida, https://sokarende.bolagsverket.se/mia/ genom att fylla i organisationsnumret.
Citera
2015-08-16, 00:09
Medlem
Org. nummer finns kvar. Annat namn och inriktning.
Du hade rätt.
Citera
2015-08-16, 10:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
Du kan kolla vem som är nuvarande ägare, samt vilka som är styrelsemedlemmar/firmatecknare, i bolaget genom bland annat Alla Bolag, sedan kan du finna information om senaste ändringarna i bolaget via Bolagsverkets hemsida, https://sokarende.bolagsverket.se/mia/ genom att fylla i organisationsnumret.

Är du säker på att Alla Bolag har uppgifter om ägare av aktier?
Citera
2015-08-16, 12:46
Medlem
Hej

Man ser ju inte vem som äger aktierna. Men det är ny styrelse och ny verksamhetsbeteckning. Absolut inte det jag höll på med.

Bolaget var bra ratat så dom fick nog bra betalt.

VARNING för www.vpr.se
Citera
2015-08-16, 13:15
Medlem
trottwells avatar
Vad vill du varna för?

"Bokslut och deklaration för räkenskapsår efter köpet utförs av oss"

Detta står på sidan som du själv länkar till.

http://www.vpr.se/sv/avveckla-aktiebolag
Senast redigerad av trottwell 2015-08-16 kl. 13:27.
Citera
2015-08-18, 01:23
Medlem
Det jag tycker är konstigt är att du startar trådar på flera forum innan du kontaktat vpr.se
Vi vill gärna höra deras förklaring.
Om dina uppgifter stämmer så ska du först och främst kräva dem på de 5000:- i böter.

Har de sålt vidare ditt bolag trots att du har ett avtal där det står att de ska avveckla det kanske det finns mer att hämta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in