2015-08-15, 10:46
Medlem
Efraims avatar
Det finns flera olika recept där ute men jag har bestämt mig för ett visst specifikt. Men jag är väldigt osäker på mängden av de olika ingredienserna!

Kan någon hjälpa mig? Det ska bli 5 dl sås. Köttet är fläskfilé.

Rödvin
Vatten
Kalvfond
Schalottenlök
Vitlök
Timjan
Morot
Tomatpure
Smör
Salt
Peppar
Citera
2015-08-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim
Det finns flera olika recept där ute men jag har bestämt mig för ett visst specifikt. Men jag är väldigt osäker på mängden av de olika ingredienserna!

Kan någon hjälpa mig? Det ska bli 5 dl sås. Köttet är fläskfilé.

Rödvin
Vatten
Kalvfond
Schalottenlök
Vitlök
Timjan
Morot
Tomatpure
Smör
Salt
Peppar

5 dl rödvin
2 dl vatten (Om ens nödvändigt)
3 dl kalvfond
1 Shalottenlök
2 vitlöksklyftor
Ett par kvistar timjan
1 msk tomatpure.
1 morot.

Fräs grönsakerna, löken. I med rödvin,vatten och och kalvfond. Låt reducera till 5 dl kvarstår. Sila av och smaka av med salt, peppar och i med smöret. (I med maizena om den ska bli tjockare).
Citera
2015-08-15, 11:41
Medlem
Efraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
5 dl rödvin
2 dl vatten (Om ens nödvändigt)
3 dl kalvfond
1 Shalottenlök
2 vitlöksklyftor
Ett par kvistar timjan
1 msk tomatpure.
1 morot.

Fräs grönsakerna, löken. I med rödvin,vatten och och kalvfond. Låt reducera till 5 dl kvarstår. Sila av och smaka av med salt, peppar och i med smöret. (I med maizena om den ska bli tjockare).

Tack för svaret.

3 dl Kalvfond? Jag har fuskat med fonden och har en flaska koncentrerad (?) fond, där det står 1,5 msk fond spädes med 5 dl vatten. Räcker det alltså med ungefär en matsked fond och typ 3 dl vatten?

Räcker det verkligen med 1 schalottenlök? Jag tänkte mig 3 st.
Citera
2015-08-15, 11:51
Medlem
Du ville ha rödvinssås inte löksås eller hur 1 blir bra
Citera
2015-08-15, 15:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tack för svaret.

3 dl Kalvfond? Jag har fuskat med fonden och har en flaska koncentrerad (?) fond, där det står 1,5 msk fond spädes med 5 dl vatten. Räcker det alltså med ungefär en matsked fond och typ 3 dl vatten?

Om det är typ "Bong fond" du har så låter 1msk för lite, den är inte så koncentrerad som de vill göra gällande.

Du måste smaka av, ha i så mycket fond så att du tycker det är gott. Jag gissar att 2-4 msk är lagom.
Citera
2015-08-15, 16:08
Medlem
Citat:
Räcker det verkligen med 1 schalottenlök? Jag tänkte mig 3 st.

Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Du ville ha rödvinssås inte löksås eller hur 1 blir bra
En rödvinssås måste ändå silas innan servering och lök bidrar med mycket smak och sötma. Det är absolut inga problem att ha i ett par finhackade schalottenlökar extra, däremot skulle jag ta det lugnt med vitlöken.

Ett annat tips är att låta timjankvisten fräsa med löken från början och sedan strö över en msk socker som får smälta innan man tillsätter tomatpuré och vin (ffa om man inte har i morot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in