2006-08-17, 13:29
Medlem
Värsting från 70-talet

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Är det någon som kommer ihåg ett svenskt barnprogram runt 74-75?
Det handlade om en kille i 8-10 årsåldern som bodde i en betongförort typ Tensta, och levde rövare, slog andra barn blodiga och medvetslösa, skolkade snattade etc.

Båda föräldrarna jobbade, inte så vanligt på 70 talet, och han fick klara sig bäst han kunde efter skolan. Han lagade mat åt sig själv bla värmde han en burk ravioli i en kastrull ha ha Helt sjukt att det har etsat sig fast i huvudet!

Det var ingen dokumentär men attans vad realistiskt det var för mig som 7 åring. I den åldern tyckte man att tonåringar var gigantiska jättar.

Jag minns hur chockad och paralyserade jag blev, den gjorde verkligen ett mycket starkt intryck på mig. Jag kunde inte begripa hur elak och fräck den här killen var ha ha ha. Hans liv var verkligen milsvid från min trygga tillvaro.

Snacka om socialrealism

Jomenvisst! Minns inte titeln, men kan ju lägga till lite scener som dyker upp ur minnet. Den spelades faktiskt i Tensta/Rinkeby och avslutningsscenen är när killen går på tunnelbanespåren mot vagnstallarna i hallonbergen...

Innan dess hinner han bl.a plåga en fastbunden hund i en fontän med en av de för tiden klassiska orange soptunnorna. Riva lägenheten och driva föräldrarna till vansinne. Måla en kuk på sin kind med en tuschpenna och låta kinden s.a.s "pulsera" inför fadern vid det dödstysta middagsbordet. Bli relegerad från skolan, m.m, etc...

I nån scen spelas Nationalteatern's "Lägg av!" som temalåt. Bara en sån sak. Däremellan hinner han sniffa, bli spöad, elda upp en jävla massa m.m, m.m...

som trådskaparen sa, 70-tals socialrealism när den va som bäst!

(har för mig att filmens titel va ett killnamn typ "jimmy", "peter","jonny" eller något dylikt)....

Stort intryck som sagt!
Citera
2006-08-17, 14:10
Medlem
erikbes avatar
Peter slutar ju inte på y så det namnet går bort
Citera
2006-08-17, 14:42
Medlem
LastCaresss avatar
Kom på nåt nu.

Såg nån sketch för nåt halvår sen från nåt program från tidigt 90-tal. Sketchen hette typ Roffes kök eller nåt där en snubbe med buskig mustach var kock och skulle göra lunchlådor. Han slängde i ris och pasta och allt möjlig skit och efter varje ingrediens sa han typ "och varför gör jag såhär ? Jo..." Kommer fan inte ihåg vad skådespelaren heter, men han är rätt lik Janne Loffe Carlsson.
Citera
2006-08-17, 14:45
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Kom på nåt nu.

Såg nån sketch för nåt halvår sen från nåt program från tidigt 90-tal. Sketchen hette typ Roffes kök eller nåt där en snubbe med buskig mustach var kock och skulle göra lunchlådor. Han slängde i ris och pasta och allt möjlig skit och efter varje ingrediens sa han typ "och varför gör jag såhär ? Jo..." Kommer fan inte ihåg vad skådespelaren heter, men han är rätt lik Janne Loffe Carlsson.

Programmet hette Parasit-TV och var lysande. Sketchen var en parodi på ett matprogram som loffe hade. "Loffes låda" hette det och det var Jacob Ericsson som agerade loffe. "Lite fint, lite fräsht sådär..."

Har hela serien på dvd, alla borde ha den
Citera
2006-08-17, 14:46
Medlem
LastCaresss avatar
Haha ja, den sketchen var jävligt rolig iaf.

Tackar för det snabba svaret
Citera
2006-08-17, 14:48
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Haha ja, den sketchen var jävligt rolig iaf.

Tackar för det snabba svaret

Det finns en hel drös sketcher som är ännu bättre
Citera
2006-08-17, 15:58
Medlem
LastCaresss avatar
Hittade en torrent på piratebay, såg att du kommenterat den erikbe nån speciell episod som är extra skitbra ? orkar inte tanka allt med mitt slöa adsl modem.
Citera
2006-08-17, 16:15
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Hittade en torrent på piratebay, såg att du kommenterat den erikbe nån speciell episod som är extra skitbra ? orkar inte tanka allt med mitt slöa adsl modem.

Dom är grymma allihop. Har för mig att episod 5 är lite sämre än de andra
Citera
2006-09-09, 17:20
Medlem
offe_mans avatar
Björnes Magasing börjar väl bli ganska bortglömmt nu.
Efter att de sparkat Lanz gick det ju bara utför. Är det nerlagt eller?
Citera
2006-09-10, 00:48
Medlem
core_s avatar
18 Wheels of justice är glömt och arkiverat sedan ett antal år tillbaka. Och kasst var det också, så det är väl inte mycket att sörja.

Men han tyckte allt han var lite flashig som hade fjärrstart på lastbilen
Citera
2006-09-10, 01:10
Medlem
vinbras avatar
Nån annan som kommer ihåg the Gary Shandling Show? Jag tyckte den var askul, men minns att serien nästan inte hade några tittare alls i Sverige. Delar av inledningssången fastnade i mitt huvud:

This is the theme for Garys show
The opening theme for Garys show
This is the music that you hear when you watch the credits
I'm almost halfway finished
How do you like it so far
How do you like the the theme for Garys Show
Citera
2006-09-11, 20:50
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Nån annan som kommer ihåg the Gary Shandling Show? Jag tyckte den var askul, men minns att serien nästan inte hade några tittare alls i Sverige.
Larry Sanders var ju hur kul som helst i den. Undrar om den fortfarande går på HBO...
Hur som, så fick man rätt bra inblick i talkshow-världen, men på ett rätt skruvat sätt.

Nån som minns en riktig b-serie som femman visade för några år sen, om en domare som jagade brottslingar på fritiden? Han hade ett gäng medhjälpare också och nån slags egen rättegång. Namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in