Värsting från 70-talet
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Är det någon som kommer ihåg ett svenskt barnprogram runt 74-75?
Det handlade om en kille i 8-10 årsåldern som bodde i en betongförort typ Tensta, och levde rövare, slog andra barn blodiga och medvetslösa, skolkade snattade etc.
Båda föräldrarna jobbade, inte så vanligt på 70 talet, och han fick klara sig bäst han kunde efter skolan. Han lagade mat åt sig själv bla värmde han en burk ravioli i en kastrull
ha ha Helt sjukt att det har etsat sig fast i huvudet!
Det var ingen dokumentär men attans vad realistiskt det var för mig som 7 åring. I den åldern tyckte man att tonåringar var gigantiska jättar.
Jag minns hur chockad och paralyserade jag blev, den gjorde verkligen ett mycket starkt intryck på mig. Jag kunde inte begripa hur elak och fräck den här killen var ha ha ha. Hans liv var verkligen milsvid från min trygga tillvaro.
Snacka om socialrealism
Det handlade om en kille i 8-10 årsåldern som bodde i en betongförort typ Tensta, och levde rövare, slog andra barn blodiga och medvetslösa, skolkade snattade etc.
Båda föräldrarna jobbade, inte så vanligt på 70 talet, och han fick klara sig bäst han kunde efter skolan. Han lagade mat åt sig själv bla värmde han en burk ravioli i en kastrull
ha ha Helt sjukt att det har etsat sig fast i huvudet!Det var ingen dokumentär men attans vad realistiskt det var för mig som 7 åring. I den åldern tyckte man att tonåringar var gigantiska jättar.
Jag minns hur chockad och paralyserade jag blev, den gjorde verkligen ett mycket starkt intryck på mig. Jag kunde inte begripa hur elak och fräck den här killen var ha ha ha. Hans liv var verkligen milsvid från min trygga tillvaro.
Snacka om socialrealism
Jomenvisst! Minns inte titeln, men kan ju lägga till lite scener som dyker upp ur minnet. Den spelades faktiskt i Tensta/Rinkeby och avslutningsscenen är när killen går på tunnelbanespåren mot vagnstallarna i hallonbergen...
Innan dess hinner han bl.a plåga en fastbunden hund i en fontän med en av de för tiden klassiska orange soptunnorna. Riva lägenheten och driva föräldrarna till vansinne. Måla en kuk på sin kind med en tuschpenna och låta kinden s.a.s "pulsera" inför fadern vid det dödstysta middagsbordet. Bli relegerad från skolan, m.m, etc...
I nån scen spelas Nationalteatern's "Lägg av!" som temalåt. Bara en sån sak. Däremellan hinner han sniffa, bli spöad, elda upp en jävla massa m.m, m.m...
som trådskaparen sa, 70-tals socialrealism när den va som bäst!

(har för mig att filmens titel va ett killnamn typ "jimmy", "peter","jonny" eller något dylikt)....
Stort intryck som sagt!