Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikBlente
Hej!
Kan folk berätta om olika fördomar man har om Civilingenjör Teknisk fysik, samt hur de är i verkligheten (om några av er har träffat dessa sorters personer)! Tycker detta kan vara en rolig grej, samt är jag intresserad av att höra vad folk tycker!

De andra tråddeltagarna verkar hittills ha skrivit fördomar om programmet som sådant medan ditt inlägg antyder att du efterfrågar fördomar om de personer som läser teknisk fysik.
Ska man flytta fokus dit så är förmodligen den vanligaste fördomen om F/Y-studenter att de är väldigt introverta och närmast autistiska. Det är dock inte alls en riktig beskrivning om man ser till faktiska studenter som går på F/Y och klarar studierna bra.
Min egen erfarenhet är från KTH och visst finns det tystlåtna personer som huvudsakligen verkar studera på egen hand men de utgör helt klart en ganska liten minoritet och de är inte de som överlag klarar studierna bäst.
Det finns gott om studenter som huvudsakligen studerar i grupp och diskuterar lösningsmetoder för uppgifter i olika kurser med varandra. Min egen erfarenhet är även att de som gör på det sättet i allmänhet får högre studieresultat. Det blir helt enkelt för isolerat och monotont att försöka sitta och nöta alla kurser i matematik och fysik på egen hand.
Det är inte som med matematik och fysik på gymnasiet, där det normalt sett bara är några stycken per årskurs som verkligen förstår dessa ämnen på djupet och dessa personer får oftast inte ut ett dugg av att studera tillsammans med de flesta i sin klass, eftersom det bara blir att dessa personer hela tiden får förklara för de andra.
På F/Y så tenderar ett ganska stort antal sådana personer att samlas, och så länge som man kan hantera att inte längre automatiskt ligga långt före de allra flesta i förståelse så finns mycket goda möjligheter att faktiskt börja studera i grupp och hjälpa varandra till bättre förståelse på huvudsakligen lika villkor.