2022-01-05, 19:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Förstår nog inte riktigt vad du menar nu, men om du är osäker på vad (drycken) öl är så kan du googla.

menade din klassificering utav pilsner ingen fara.
Citera
2022-01-05, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
menade din klassificering utav pilsner ingen fara.

Nu är du igång igen, svammelgubbe.
Citera
2022-01-05, 21:28
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vad skulle ni rekommendera för mat till Arboga 10,2%? Ge mig några bra tips och inte så tråkiga som systembomagets.

Curry Vindaloo den är stark så du dricker nog mycket då.
Citera
2022-01-05, 22:21
Medlem
dinmamma1335s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vad skulle ni rekommendera för mat till Arboga 10,2%? Ge mig några bra tips och inte så tråkiga som systembomagets.

Fryspizza (tänk Billys), Bullens pilsnerkorv, pulvermos, snabbmakaroner eller fiskpinnar. Till detta serveras ketchup, senap och om du vill lyxa till det ordentligt bearnaise direkt ur plastburken.
Citera
2022-01-06, 02:19
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1335
Fryspizza (tänk Billys), Bullens pilsnerkorv, pulvermos, snabbmakaroner eller fiskpinnar. Till detta serveras ketchup, senap och om du vill lyxa till det ordentligt bearnaise direkt ur plastburken.

Tycker själv den inte passar till fisk kanske inte till någon mat. Drick den före eller efter måltid.
Citera
2022-01-08, 19:36
Medlem
liten.igelkotts avatar
Dricker en russian imperial stout från micro bryggeriet Cervejaria Dádiva från Brasilien.

Ett öl på 10,5% med lätt smak av vanilj. God om man gillar imperial stout men kanske inte något för de föredrar lättare öl då den här är ganska mastig. Passar kanske inte direkt till mat utan mera om man bara vill ha en god öl att dricka.
Citera
2022-01-08, 23:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Pilsner för mig har för mig en mer markerad beska än Budvar, det är lite det som ofta är utmärkande för pilsner som ölstil, beskan alltså.

Jämför tex Urquell med Budvar så märker du att Urquell har betydligt mer beska.

Men nu blir det kanske jobbigt för dig - pilsner är en typ av lager.
Anser du att en ljus lager är en pilsner om den har en beska över genomsnitt?
Citera
2022-01-08, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Anser du att en ljus lager är en pilsner om den har en humlebeska över genomsnittet?

Ja.
Det är det som är själva definitionen av pilsner.
Citera
2022-01-11, 08:55
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ja.
Det är det som är själva definitionen av pilsner.
Om Budvar inte stämmer med pilsner beträffande smaken (och inte riktigt geografiskt heller) kan man fråga sig om de någonsin kallat sig själva för pilsner.

Systembolaget:
Citat:
Denna öl är en pilsner i tjeckisk stil och är, som all annan lager, kalljäst.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/budvar-135303/
Citera
2022-01-11, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om Budvar inte stämmer med pilsner beträffande smaken (och inte riktigt geografiskt heller) kan man fråga sig om de någonsin kallat sig själva för pilsner.

Systembolaget:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/budvar-135303/

Det där med geografiskt räknas tyvärr inte längre.
Jag gillade när ölen skulle vara bryggd inom ett speciellt område för att få kallas pilsner, som jag minns det skulle den åtminsone vara bryggd på jäst från Pils.

Håller faktiskt med dig, jag tror aldrig att det har stått pilsner på etiketten.
Citera
2022-01-11, 09:48
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Det där med geografiskt räknas tyvärr inte längre.
Jag gillade när ölen skulle vara bryggd inom ett speciellt område för att få kallas pilsner, som jag minns det skulle den åtminsone vara bryggd på jäst från Pils.

Håller faktiskt med dig, jag tror aldrig att det har stått pilsner på etiketten.
Jag menade att det blir som en vink till Plzeň från České Budějovice.
Citera
2022-01-13, 23:54
Medlem
Dricker inte öl så ofta men brukar köpa en platta breznak då och då eller karlovacko, men blev sugen på att testa något nytt då jag alltid köper samma

Pilsner urquell och budvar verkar vara trevliga sorter, bättre än breznak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in