2015-08-13, 23:09
Medlem
BlueAmazons avatar
God kväll,

Skulle vilja diskutera med någon här angående att sätta ihop papegojor.
Frågan jag vill föra fram och diskutera är:
- Hur viktigt är det att man har två papegojor av var sitt kön? Alltså en hona och en hane!

Jag vet att det beror mycket på individerna, och hur man låter den mötas,
men skulle två hanar kunna acceptera varandra lika bra?
Dom behöver inte bo i samma bur eller så men att det skulle gå att ha dem ute i samma rum utan att det blir krig? Min papegojas bur står alltid öppen, dygnet runt, och han skulle må väldigt dåligt om han inte får gå in och ut som han vill.
Anledningen till varför jag vill bolla just denna frågan är då jag har en papegoja sedan tidigare som sagt och han är en hane, och jag vill att han ska ha någon mer att kommunicera med på sitt språk med, och det tar i mot att köpa en papegojaunge när det finns många äldre som är i större behov av att komma till ett stabilt hem där dom inte behöver flytta runt som en vandrings pokal. Dem är levade ting!

Väldigt tacksam om någon har lust att dela med sina erfarenheter och diskutera frågan med mig!
Citera
2015-08-14, 01:25
Medlem
Jag har ingen erfarenhet av det, men papegojor, undulater och dylika fåglar är samtliga flockdjur och borde gå bra att para ihop. I djuraffärer är det ofta flera fåglar i en och samma bur, fast med antal kommer volym.
Citera
2015-08-14, 10:48
Medlem
BlueAmazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag har ingen erfarenhet av det, men papegojor, undulater och dylika fåglar är samtliga flockdjur och borde gå bra att para ihop. I djuraffärer är det ofta flera fåglar i en och samma bur, fast med antal kommer volym.

Fåglar gör ljud ifrån sig och det är inga problem, och det är mer eller mindre lag på att man måste ha minst två fåglar om man inte är hos den 24/7. Men frågan är ju om det skulle gå eller dom skulle bråka tills någon dör? Anledningen till jag vill diskutera frågan är att jag ser bara hanar för omplacering.

Skulle vilja ha mer svar från någon som också har papegoja eller fåglar och vet om detta skulle gå.
Gärna "snabba" svar idag då jag annars vill ringa på en annons.

Tack på för hand!
Citera
2015-08-14, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vilket kön det är, de kan leva tillsammans två och två av samma kön. Om du väljer att köpa flera stycken, så se till att du inte t.ex. köper två stycken hanar och en hona, för då uppstår det bråk mellan hanarna om vem som ska ha honan! Det kan bli dyrt med veterinärvård om de skadar varandra!
http://www.papegojsidan.n.nu/fundera-noga-innan
Citera
2015-08-14, 15:38
Medlem
BlueAmazons avatar
Tusen tack för länken!

Men gäller detta även med att sätta ihop två hanar som inte varit med varandra sen små?
omplacerings fåglar brukar ha några år på nacken.
Så hur stor "risk" är det att dom skulle bråka?
Kan nämna att min papegoja är inte handtam och har tidigare vart en voljärfågel så tvivlar på att han
skulle bli svart sjuk på oss människor med en till fågel.
Annars väntar jag till senare i höst och köper en hona av en seriös uppfödare,
som jag har haft kontakt med.
Citera
2015-08-15, 00:52
Medlem
De flesta större papegojor väljer sin partner -precis som vi människor.
Det finns alltså inga garantier för att fåglarna bildar par bara för att man har två...
Citera
2015-08-15, 08:36
Medlem
gniff754s avatar
Min erfarenhet av undulater och dvärgpapegojor är att det oftast inte är något problem att ha två fåglar tillsammans även om de inte känner varandra sen tidigare, men oavsett om du köper en extra hane/hona bör du ha beredskap för att kunna ha de åtskilda om det skulle behövas, finns inga garantier att de kommer kunna vara sams, än mindre bli bästa vänner. Vad är för art vi pratar om?
Citera
2015-08-15, 09:46
Medlem
BlueAmazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Min erfarenhet av undulater och dvärgpapegojor är att det oftast inte är något problem att ha två fåglar tillsammans även om de inte känner varandra sen tidigare, men oavsett om du köper en extra hane/hona bör du ha beredskap för att kunna ha de åtskilda om det skulle behövas, finns inga garantier att de kommer kunna vara sams, än mindre bli bästa vänner. Vad är för art vi pratar om?

Ja givetvis finns det inga garantier för något men det skadar ju inte att fråga andra som kanske suttit i samma situation som jag. Jag kommer kunna ha dom åtskilda om dom inte skulle klara av varandra.
Min papegoja är en blå pannad amazon och den fågel jag fattat intresset för är också en amazon, då jag tycker artfränder är viktigt. Dock vet jag inte helt säkert vilken amazon art det är som är i behov av omplacering, så bäst jag inte går ut med något.
Citera
2015-08-15, 16:31
Medlem
Zanizailas avatar
Vad jag vet ska det inte vara några problem att ha två amazonhanar tillsammans. Lite krångligare är det med vita kakaduor, men de är ju "speciella", om man säger så...
Och hos långvingepapegojorna (Poicephalus) ska man inte blanda honor, men med amazoner är det vilket som. Individen viktigare än könet.
Citera
2015-08-15, 17:51
Medlem
BlueAmazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Vad jag vet ska det inte vara några problem att ha två amazonhanar tillsammans. Lite krångligare är det med vita kakaduor, men de är ju "speciella", om man säger så...
Och hos långvingepapegojorna (Poicephalus) ska man inte blanda honor, men med amazoner är det vilket som. Individen viktigare än könet.

Tusen tack för en bra svar! Ja, kakaduor ska ju vara annorlunda på många sett.
Hoppas jag kan få hitta en glad kamrat till min papegoja inom en snar framtid, och
att dem kommer att kunna acceptera varandra, hade varit en lättnad för mig att min papegoja
får en kamrat och samtidigt ge ett nytt hem åt en papegoja som behöver nytt hem!

Trevlig helg allihopa!
Citera
2015-08-15, 18:52
Medlem
Det finns grupper på fb,där du kan hitta både seriösa och kunniga fågeluppfödare.

När det gäller att para ihop och skaffa kompis till din papegoja.är det viktigt att du,första tiden,håller dom separerade pga sjukdomar.
Vet en som skaffade en till fågel,och satte ihop dom direkt,det slutade med att bägge dog av ett virus som den nya bar på.
Citera
2015-08-15, 20:18
Medlem
BlueAmazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Det finns grupper på fb,där du kan hitta både seriösa och kunniga fågeluppfödare.

När det gäller att para ihop och skaffa kompis till din papegoja.är det viktigt att du,första tiden,håller dom separerade pga sjukdomar.
Vet en som skaffade en till fågel,och satte ihop dom direkt,det slutade med att bägge dog av ett virus som den nya bar på.

Har letar på fb men finner inget, sen har jag redan kontakt med en uppfödare om det så skulle vara, men vill som sagt ha en omplacerings fågel.

Givetvis ska djuren vara åtskilda tills den nya har fått vänja sig och pga om någon sjukdom skulle bryta ut i det nya hemmet, men det gäller alla djur när man tar hem dom till sitt nya hem så det är en självklarhet för vem som helst med djur vett!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in