2015-08-13, 20:35
Medlem
Displaceds avatar
Det här blir inte lätt att identifiera... Jag gissar att det är min SSD som lagt av, men jag fattar inte varför.

När jag försöker boota datorn händer det inget på skärmen och efter dryga 30 sekunder stängs datorn av varpå den startar igen, och samma process upprepas.

Jag installerade Windows 10 en dryg vecka efter release, kan en dålig uppdatering orsakat detta?

Jag laddade ner detta för att bli av med den irriterande Folders-gruppen i This PC. Detta redigerar registret, kan det vara orsaken?

Jag installerade Start10 för att få en startmeny som passar mig bättre, och använde Hibernate istället för att stänga av datorn (det var tidigare idag, strax innan 18). Det var sista gången datorn var på. Sedan hoppade den igång när min backup startade vid 18 men stängde av sig nästan direkt. Det var väl då något hände men jag vet inte. Kan det ha förstört något? Hibernate har alltid fungerat förut, men med ett nytt OS kanske något strulat till sig...

Och slutligen - vad kan jag göra? Eller är jag körd?

Tack för all hjälp.
Citera
2015-08-13, 21:10
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Det här blir inte lätt att identifiera... Jag gissar att det är min SSD som lagt av, men jag fattar inte varför.

När jag försöker boota datorn händer det inget på skärmen och efter dryga 30 sekunder stängs datorn av varpå den startar igen, och samma process upprepas.

Jag installerade Windows 10 en dryg vecka efter release, kan en dålig uppdatering orsakat detta?

Jag laddade ner detta för att bli av med den irriterande Folders-gruppen i This PC. Detta redigerar registret, kan det vara orsaken?

Jag installerade Start10 för att få en startmeny som passar mig bättre, och använde Hibernate istället för att stänga av datorn (det var tidigare idag, strax innan 18). Det var sista gången datorn var på. Sedan hoppade den igång när min backup startade vid 18 men stängde av sig nästan direkt. Det var väl då något hände men jag vet inte. Kan det ha förstört något? Hibernate har alltid fungerat förut, men med ett nytt OS kanske något strulat till sig...

Och slutligen - vad kan jag göra? Eller är jag körd?

Tack för all hjälp.
Om du istället för att försöka starta datorn normalt skulle försöka starta den från en skiva eller ett annat medie, funkar den då? Detta för att utesluta hårdvarufel liksom.

Det behöver inte vara nåt jätteavancerad, en hel del här inne har prata om hirens bootcd som man kan prova att starta med, kolla det alternativet först.

hur det funkar framgår av google.
Citera
2015-08-13, 22:00
Medlem
Displaceds avatar
Jag verkar ha löst det. Jag fick en errorkod på mitt Asus X99 Deluxe där det stod bF. Med lite googlande visade det sig att man skulle stänga av PSUn och sedan sätta på igen. Då bootade datorn. Har ett gammalt BIOS så uppdaterar nu.
Citera
2015-08-13, 22:08
Medlem
Displaceds avatar
Eh... BIOS-uppdateringen lyckades men nu kommer vi inte förbi BIOS... Vad göra?

Edit: Det var bara fel boot disk. Fixat nu.
Senast redigerad av Displaced 2015-08-13 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in