2015-08-13, 18:44
Medlem
.Strix0rs avatar
Hej,

Jag har en BD spelare i burken som jag inte kan boota ifrån. Trycker jag F8 så får jag upp lista med bootbara enheter och när jag väljer BD enheten så hamnar jag i BIOS. Läslampan på.BD blinkar inte ens. Kommer åt enheten innuti winfows.

Vad kan problemet vara?
Citera
2015-08-13, 19:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Felbränd media?
Citera
2015-08-13, 20:01
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Felbränd media?

Såvida inte flera DVD skivor blev felbrända ... nej. Har prövat med Windows 8, 10 och Linux.
Citera
2015-08-13, 20:27
Medlem
x12s avatar
Testat med nån skiva som verkligen, garanterat, -ÄR- bootbar? t.ex en original windows installationsskiva? Det är ju bara att avbryta installationen, enbart för att testa om enheten kan boota på den. Funkar originalmediat så är allt ok, utom de hemmabrända skivorna.

Det är lite speciellt att skapa bootbar media, inte bara att bränna ut filerna till den.
Du har gjort det förr och känner till hur det går till?
Citera
2015-08-13, 20:35
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Testat med nån skiva som verkligen, garanterat, -ÄR- bootbar? t.ex en original windows installationsskiva? Det är ju bara att avbryta installationen, enbart för att testa om enheten kan boota på den. Funkar originalmediat så är allt ok, utom de hemmabrända skivorna.

Det är lite speciellt att skapa bootbar media, inte bara att bränna ut filerna till den.
Du har gjort det förr och känner till hur det går till?

Jag har gjort det med Linux och unetbootin. I detta fallet brände jag iso filen, avbildningen, på skivan (dvs iso filens innehåll) och inte iso-filen i sig. Mig veterligen borde det fungera, men men ... Börjar nästan fundera på om något är felkopplat inne i datorn eller om det är en enhet som inte fungerar med bootning.

Men jag ska se om jag kan skaka fram en original skiva någonstans ... kör med piratversionen, så vette fan var jag har W7 skivan.
Citera
2015-08-13, 23:34
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Börjar nästan fundera på om något är felkopplat inne i datorn eller om det är en enhet som inte fungerar med bootning.
Om inte BIOS uttryckligen fattar att boota från BD enligt specarna, så är väl där du har grundproblemet.

Pröva att initiera ett USB-minne på lämpligt sätt för boot och installation, om det är något akut du ska installera/uppgradera. Eller anslut en separat DVD/CD-läsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in