2015-08-12, 22:51
Medlem
Verkistos avatar
PayPal Holdings Inc har som bekant för en kort tid sedan brutits loss från eBay. Vad händer nu? Flera analytiker, t ex Mark Palmer, tror på kursuppgång.

Självfallet är PayPal inte ensamt i sin nisch, mobil och online betalningar, men kanske är PayPal lite starkare än sina konkurrenter? Och därför den som kommer att gå vinnande ur striden?
Citera
2015-08-15, 19:05
Medlem
Verkistos avatar
Några kommentarer om Paypal aktien;

https://www.reddit.com/r/stocks/comments/3e7xut/was_pypl_a_bad_buy/

https://www.reddit.com/r/stocks/comments/3e0vpx/paypal_pe/

https://www.reddit.com/r/stocks/comments/3dy4ct/pypl_paypal_ipo/
Citera
2015-08-15, 21:27
Medlem
massepojkens avatar
Långsiktigt en given aktie för mig att ha i en portfölj. En av mina absoluta favoriter.
Jag tror vi kan få sen en rejäl nedgång på aktiemarknaden överlag under hösten.
Därför sålde jag mina aktier i såväl Paypal och Tesla under fredagen. Sålde även mina aktier i Abivax.
Förutom min placering i Karo Bio så ligger jag helt likvid just nu.

Jag hoppas på en rejäl dipp på marknaden för att kunna stortanka Paypal runt 30? dollar.

Jag gillar Paypals strategi, enorma möjligheter men konkurrensen om världsherraväldet kommer att bli stenhård, det ska man inte glömma.

Goldman Sachs analyst Heath Terry initiated coverage on PayPal with a $48 price target, representing 31% upside from July 6 -- the first day PayPal shares were when issued -- noting the company has an enormous economic moat around it.

"While investor focus is on competitive uncertainties, near term margin pressures from mix shift, and needed investment, we believe PayPal’s value is best proven by other, primarily larger, companies’ numerous failed attempts at replicating it," Terry penned in a note. "Therefore, we view the risk/reward as favorable and initiate with a Buy rating."

PayPal, which is slated to go public on the Nasdaq under the ticker symbol "PYPL," has 165 million active users, giving the company a healthy and growing user base from which to generate revenue from. In 2014, PayPal had $235 billion in total payment volume, up 26% year-over-year, generating $7.9 billion in revenue in 2014, up 19% year over year. It's accepted at nearly 10 million merchants and the company is actively trying to expand that number, both online as well as offline, where there represents a massive opportunity, but so far, it's been met with mixed results.

It partnered with Discover several years ago, though it appears its efforts have not worked as well as PayPal would've liked, Terry stated in the report. PayPal also has a deal with Home Depot (
HD
) to use it in its stores, but Home Depot is also currently testing Apple Pay, a sign that the retailer is looking to make it even easier for customers to pay for goods and services.

Along with Apple Pay, the company does have several risks in the payments space, including the aforementioned competition. There is also Stripe, a hot payments startup that is looking to raised money at a $5 billion valuation, which poses a threat (Stripe also does a lot of back end work for Apple Pay).

With such competition in the space, Terry also noted that "transaction and operating margin pressures, and security threats" are among the other key risks PayPal faces.

PayPal has been busy working to make it easier for consumers and businesses, moving into other areas, including small business lending, in-app purchases, peer to peer payments and even offering a loyalty program. The company also recently announced its intentions to acquire Xoom, an online money-transfer company for around $900 million.
Citera
2015-08-15, 21:30
Medlem
massepojkens avatar
After the split, eBay will focus solely on e-commerce, while PayPal will remain focused on digital payments.

The two companies have a five-year contract in place that assures dependable income for PayPal following the split. eBay initially purchased PayPal for $1.5 billion back in 2002.

"eBay and PayPal are two great, special businesses," eBay President and CEO John Donahoe said in a statement. "As separate, independent companies, eBay, led by Devin Wenig, and PayPal, led by Dan Schulman, will each have a sharper focus and greater flexibility to pursue future success in their respective global commerce and payments markets."

eBay's biggest goal now is growing its user base. The platform has 25 million sellers and more than 157 million active buyers. Shoppers can browse roughly 800 million live listings at any time, according to company officials. The company had revenue of $8.8 billion in 2014.

PayPal had more than 165 million active accounts and processed more than $235 billion in payments in 2014. It had revenue of $8 billion in 2014.

While they have similar revenue figures, these companies are moving in two very different directions – which is why a PayPal stock spin-off makes sense…
Citera
2015-08-15, 21:35
Medlem
massepojkens avatar
Super geniet Elon Musk(Tesla) var med från början i Paypal

Online Banking:

In 1999, Elon Musk started X.com with $10 million dollars from the sale of Zip2. X.com was an online bank, and Elon Musk is credited with inventing a method of securely transferring money using a recipient's e-mail address.

Paypal:

In 2000, X.com bought a company called Confinity, which had started an Internet money-transfer process called PayPal. Elon Musk renamed X.com/Confinity Paypal and dropped the company's online banking focus to concentrate on becoming a global payment transfer provider.

In 2002, eBay bought Paypal for $1.5 billion and Elon Musk made $165 million in eBay stock from the deal.
Citera
2015-08-15, 21:46
Medlem
Verkistos avatar
massepojken, du skrev "Jag tror vi kan få se en rejäl nedgång på aktiemarknaden överlag under hösten."

Är det på grund av kineserna och den kinesiska marknaden som du tror det kan bli en rejäl nergång under hösten?
Citera
2015-08-15, 22:07
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
massepojken, du skrev "Jag tror vi kan få se en rejäl nedgång på aktiemarknaden överlag under hösten."

Är det på grund av kineserna och den kinesiska marknaden som du tror det kan bli en rejäl nergång under hösten?

Jag tror folk inte har fattat vilket livsfarlig bubbla Kina är. Vi har bara skrapat på ytan.
Vi ser en stagnerande ekonomi i många mellanstora och stora kinesiska städer. Den kinesiska regeringen kommer fortsätta dumpa den kinesiska valutan i hopp om att få igång exporten igen. Exporten har byggt det kinesiska undret. Nu ser det annorlunda ut.
Jag tror vi kommer få fler och större devalveringar från Kina under under hösten. Givetvis har dom gått ut och hävdat motsatsen men detta kan ju Emil I Lönnerberga fatta att så inte blir fallet.

Aktiemarkanden har nu synats i sömmarna men det är inte det största hotet tror jag. Den riktigt stora faran ligger i en sinnesjukt upptrissad fastighetsmarknad. Skulle den krascha så kommer kinesiska banker drabbas och då pratar vi globalt kaos.

Förmodligen har jag fel men jag vill stå utanför aktiemarknaden just nu. Bara extremt bra bolag som platsar i en portfölj för tillfället. Risk/Reward ration känns överlag alldeles för dålig.

“When in doubt, stay out”

Titta bara på hur kineserna drev upp priset på Bitcoin på ett par månader till över 1200 dollar. Det verkar finnas i deras gener. Den där att följa Johnmentaliteten. Om det gått bra för någon så skall alla in, när det går dåligt då skall alla ur. Givetvis samtidigt.

Den inhemska konsumtionen verkar dessutom omöjlig att får riktig fart på. Kineser spar dubbelt så mycket som tex vi svenskar.

Den mest intressanta placeringen under hösten är att gå kort i Alibaba. Detta är ett riktigt jävla luftslott till bolag och om den kostar mer än 55 dollar på Julafton lovar jag att aldrig mer skriva på detta forum.

Den kostar 74 dollar nu.
Senast redigerad av massepojken 2015-08-15 kl. 22:50.
Citera
2015-08-16, 10:07
Medlem
massepojkens avatar
http://www.persaktieblogg.se/category/aktier (källa)

Ett bolag jag kan utan och innan. Har haft företagskonto där i säkert 10 år, gör nästan alla utländska inköp via PP. Så ett köp känns givet nu när de knoppas av från eBay (ett bolag som är på väg neråt för övrigt). Paypal har de senaste 1-2 åren lagt i en extra växel, fräschat upp sin sajt bland annat. På konkurrentsidan har Skrill / Moneybookers gått från att vara dåligt till att bli sämst. Fick avsluta mitt konto där då de plötsligt började ta 200 kr / mån i för ett konto (hade ca 2-5 transaktioner per år). Google och Apples lösningar har jag sett nada utav. Ingen använder det.

De har monopol alltså. Här känns det som om jag har ett försprång med, flyttar säljarna någon gång (de som betalar avgiften) då kommer jag att få reda på det före marknaden. Som det ser ut idag kommer deras monopol bara att öka, bra för vinsten. Kanske verkar enkelt att starta en sådan här tjänst, men det jag läst är att scam-problemet är enormt, stulna kreditkort falska identiteter osv. PP har löst detta.

Ett problem – värderingen

Det finns dock ett litet problem. Kvalité kostar pengar. Enligt Google Finance PE46 idag… har aldrig någonsin köpt en så dyr aktie till nypris. Dock tyngt av dyra engångsposter. Hittade detta:

PayPal says that they recorded non-GAAP net income of $1.3 billion in 2014, which would give PayPal a P/E ratio of 34. Although 34 is still pretty high, it is much more reasonable than the P/E multiple of 105 and likely reflects PayPal’s future growth assumptions.

34 är också dyrt. Men det får gå, jag gör ett undantag. De kommer gå bra framåt, samt att jag tror på dollarn och USA just nu. Sätter av 5% för köp, kan utökas till 10% vid nedgång i framtiden. Säljer av Acando och Indien för att kunna göra köpet.
Citera
2015-08-16, 10:12
Medlem
massepojkens avatar
PayPal använder medlen från avknoppningen till förvärv
Erhåller 6 miljarder dollar från eBay.

Den krigskassa på sex miljarder dollar som PayPal kommer erhålla genom sin avknoppning från eBay kommer i första hand att användas för att genomföra internationella förvärv. Det uppgav bolagets vd Dan Schulman i en intervju med Financial Times.

”Balansräkningen möjliggör för oss att se opportunistiskt där det är vettigt att förvärva”, sade Schulman till finanstidningen. ”Jag tror att det finns fantastiska möjligheter att se över hela världen”. Han valde också att tillägga att den starka balansräkningen skulle stödja PayPals låneprogram.
Citera
2015-08-16, 10:15
Medlem
massepojkens avatar
Källa http://breakit.se/artikel/939/klarnas-rival-ar-pa-uppkopshumor-med-krigskassa-pa-50-miljarder

Klarnas rival är på uppköpshumör med krigskassa på 50 miljarder

Förvärv av konkurrenter är huvudspåret för Paypal när betaljätten nu växlar upp takten i sin expansion utanför USA. Svenska Klarna är ett tänkbart uppköpsobjekt.

Den 17 juli sker den formella uppdelningen mellan Paypal och auktionssajten Ebay. Det självständiga Paypal får då en nettokassa på runt 50 miljarder kronor - ett direkt resultat av uppdelningen.

Efter sommaren är det dags att sätta sprätt på pengarna, framför allt genom uppköp av internationella konkurrenter. Det säger Paypals vd Dan Schulman till Financial Times.

"Balansräkningen ger oss möjlighet att vara opportunistiska i lägen där ett uppköp ser rimligt ut. Jag tror att det finns fantastiska möjligheter till det, världen över", säger han till affärstidningen.

LÄS MER : Klarnas vinst steg förra året - men USA-satsningen slukar pengar
Möjligheten att Paypal köper Klarna, som är ledande på e-handelsbetalningar i norra Europa, har varit en snackis i branschen i flera år. Det skulle ge det amerikanska bolaget en bra bas för en större inbrytning i Europa, i synnerhet eftersom Klarna redan har köpt den största tyska aktören Sofort.

Samtidigt är det tveksamt om grundarna bakom Klarna vill sälja bolaget medan det befinner sig i sin kanske mest spännande tillväxtfas på flera år, med lansering i både USA och Storbritannien.

En annan tänkbar affär på nordisk mark vore att Paypal köper Bambora, den betalkoncern som riskkapitalbolaget Nordic Capital har byggt av flera inköpta mindre bolag. I det fallet är det åtminstone helt säkert att ägaren vill sälja, så länge priset är rätt.
Citera
2021-03-08, 21:32
Medlem
WindowsSetups avatar
Från 306 USD den 16 februari till skrivande stundens 227 USD; en minskning med 79 USD eller drygt 25%. Vad har hänt på mindre än en månad som fått PayPal att gå ner så mycket?
Citera
2021-03-08, 22:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Från 306 USD den 16 februari till skrivande stundens 227 USD; en minskning med 79 USD eller drygt 25%. Vad har hänt på mindre än en månad som fått PayPal att gå ner så mycket?

Räntan har gått upp och det gör att all framtida tillväxt mindre attraktiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in