2015-08-12, 20:12
Medlem
Jag skall iväg på en slags intervju/minipraktik hos en företagare inom takarbete-branschen("Pappläggning & målnings av plåttak samt TAKSÄKERHET". Stod det i tidnings-annonsen. Företaget verkar litet, samarbetar dock, vad jag hört, tätt med ett annat företag som har en mer snickeri-inriktning i sin verksamhet.

Jag har ingen utbildning inom bygg.
Jag har gått ut gymnasiet(teknikprogrammet)

Min jobbrådgivare säger att han har intrycket av mig, att jag är på hugget. Hur stor chans är det, säg att bli traditionell lärling inom ett företag som detta(ett litet företag)?

Är personkemin väldigt avgörande, och hur jag arbetar såklart, för hur utvecklingen kommer bli? Företagaren sa så här i telefon: "...Vi kan se nu på Tors-Fred och nästa vecka hur du går.."

Övriga tips är väldigt önskvärda!

Med vänlig hälsning

Danne
Senast redigerad av Dannexo 2015-08-12 kl. 20:35.
Citera
2015-08-12, 20:22
Medlem
Beror helt på, mindre företag går oftare vissa kontakter än större, men det är bara ringa och fråga, svårare än så är det inte.
Citera
2015-08-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Beror helt på, mindre företag går oftare vissa kontakter än större, men det är bara ringa och fråga, svårare än så är det inte.

Jag ska åka med företagaren imorgon. Och se hur han jobbar, och jag får gå bredvid och, göra något antar jag. Då kan jag passa på att visa upp mig. Personkemi är väldigt viktigt antar jag, då ser dem att man är lojal och de vill investera i en.
Citera
2015-08-12, 20:28
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du kommer ju garanterat behöva en utbildning på heta arbeten och en utbilning på fallskydd är också vettig att ha. Skulle du bli hängande dör du inom några minuter av syrebrist då blodet samlas i benen.
Sen kan ju vilken jävla sprako du hittar utföra dessa arbeten och sen ska du inte tro att du kan något, du vill ju lära dig och visar du intresse så vill väl företagaren ha kvar dig.
Att du är stark eller "militär" har ju noll betydelse då det inte är ett slagfält du arbetar på.
Planerar man arbetet och vet vad man ska göra flyter det på bättre än att springa runt som en dåre.
Citera
2015-08-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du kommer ju garanterat behöva en utbildning på heta arbeten och en utbilning på fallskydd är också vettig att ha. Skulle du bli hängande dör du inom några minuter av syrebrist då blodet samlas i benen.
Sen kan ju vilken jävla sprako du hittar utföra dessa arbeten och sen ska du inte tro att du kan något, du vill ju lära dig och visar du intresse så vill väl företagaren ha kvar dig.
Att du är stark eller "militär" har ju noll betydelse då det inte är ett slagfält du arbetar på.
Planerar man arbetet och vet vad man ska göra flyter det på bättre än att springa runt som en dåre.

Jag instämmer helt, jag har ju byggutbildning på gång med arbetsförmedlingen, dock på ett helt annat yrke: Anläggningsarbetare. Skall planera in ett förbesök. Men Arbetsförmedlingen tar sån tid på sig att vända papper eller vad de nu gör.
Citera
2015-08-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
Jag instämmer helt, jag har ju byggutbildning på gång med arbetsförmedlingen, dock på ett helt annat yrke: Anläggningsarbetare. Skall planera in ett förbesök. Men Arbetsförmedlingen tar sån tid på sig att vända papper eller vad de nu gör.

Det finns andra vägar att gå, vuxenutbildning via Komvux, Movant. Allt handlar om vad du vill göra? Jag går som snickare
Citera
2015-08-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProxyM
Det finns andra vägar att gå, vuxenutbildning via Komvux, Movant. Allt handlar om vad du vill göra? Jag går som snickare

Vuxenutbildning är ju bara att glömma, då min kommun är urfattig. Är ju, som jag skrev tidigare, på "g" med Arbetsförmedlingen på movant. Och då tänker jag mig anläggningsarbetare. Ska ju klart nämna att jag har utbildning på gång tillsammans med Arbetsförmedlingen genom movant till företagaren. Tror jag till och med nämnde de i telefon.
Citera
2015-08-12, 20:41
Medlem
Citat:
Du får ju inte yrkesbevis genom att sitta vid en skolbänk och läsa den utbildningen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
Vuxenutbildning är ju bara att glömma, då min kommun är urfattig. Är ju, som jag skrev tidigare, på "g" med Arbetsförmedlingen på movant. Och då tänker jag mig anläggningsarbetare. Ska ju klart nämna att jag har utbildning på gång tillsammans med Arbetsförmedlingen genom movant till företagaren. Tror jag till och med nämnde de i telefon.

Det är ju skit bra! Jag försökte få plats på Movant men blev nekad.. Ville gå VVS till att börja med men samma med kommunen här.. Anläggning är rätt bra att satsa på om man gillar det, hade valt det idag om jag fått välja mellan snickare och anläggare.

Finns en del svart jobb men även så inom snickare, men jag gillar inte höga höjder som är högre än 4 våningen.. Då börjar det bli lite för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Du får ju inte direkt yrkesbevis genom att sitta vid en skolbänk och läsa den utbildningen..

Vem har sagt det?
Citera
2015-08-12, 20:43
Medlem
Citat:
Du får ju inte direkt yrkesbevis genom att sitta vid en skolbänk och läsa den utbildningen..

Det tror inte jag heller, men dock är det ju nog lättare att få lärlingsjobb om man har en utbildning i grunden. Bygg-relaterad. Ingick tydligen heta arbeten, arbete på väg m.m.
Citera
2015-08-12, 20:44
Medlem
Citat:
Vem har sagt det?
Byggnads och Sveriges Byggindustrier.

Citat:
Fullgjord utbildningstid
- timmar Fördelningstal
Procent av lönen på företagets arbetsplats
1 - 1600 0,65 (65 %)
1601 - 3200 0,70 (70 %)
3201 - 4500 0,75 (75 %)
4501 - 5800 0,88 (88 %)

Vid godkänd teori, YTP och timmar får du yrkesbeviset träarbetare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in