2015-08-12, 18:49
Medlem
Jag tror inte klockor går upp i värde direkt. Men jag är sugen på att köpa en för 100 000 kronor. Säg om jag tröttnar på den efter några år, kan jag sälja den för samma pris (kringliggande pris?). Eller kan jag förvänta mig som en bilaffär, dvs att klockan sjunker i värde brutalt?
Citera
2015-08-12, 18:52
Medlem
loliravers avatar
Det beror ju helt på vilken klocka du pratar om.

Om det är en Halo Extreme klocka som dom byggde ihop 10 av ökar den nog i värde om Halo nu blir bra någon gång igen, annats kan du räkna på att du kan sälja den för 50-100kr vad det nu än är.

Om den nu är av guld kan du såklart sälja den för guldpriset
Citera
2015-08-12, 19:58
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kamel
Jag tror inte klockor går upp i värde direkt. Men jag är sugen på att köpa en för 100 000 kronor. Säg om jag tröttnar på den efter några år, kan jag sälja den för samma pris (kringliggande pris?). Eller kan jag förvänta mig som en bilaffär, dvs att klockan sjunker i värde brutalt?

Vem skulle vilja betala ett kringliggande pris för en flera år gammal klocka när man kan köpa en ny?
Citera
2015-08-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kamel

Nej, det händer sällan såvida du inte sparar uret i en sisådär 50 år (fast då beror snarare ökningen på inflation ) Däremot genomgår de mer exklusiva klockorna inte samma värdeminskning som bilarna.
Citera
2015-08-13, 08:10
Medlem
Köp en begagnad Rolex Sub/Daytona i fint skick så lär du inte drabbas av någon större värdeminskning. Känns som dessa klockor behåller sitt värde bättre än de flesta andra.
Citera
2015-08-13, 11:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Om du köper nytt kommer den skjunka direkt, därför ska du alltid köpa i andra hand. En klock som är köpt på andrahandsmarknaden har redan haft sitt prisfall och du kommer såleds inte förlora så mycket ifall du säljer den. Den kan till och med öka i värde ifall du har tur men då får du nog vänta länge eller köpa en från 70-80 talet
Citera
2015-08-16, 21:33
Medlem
dezents avatar
Köp begagnat på tex klocksnack.se och tänk på att vissa märken ar dyr service... tex AP.
Begagnad Rolex är fint, se till att det är ett fullset med alla tags länkar box osv om du inte får ett väldigt bra pris.
Citera
2015-08-16, 21:34
Medlem
Parkours avatar
Varierar precis som bilar.
Klockor sjunker snabbt när du köper nytt. Sedan stannar det av rejält. Sedan blir det vintage och ökar i värde igen..
Citera
2015-08-22, 12:01
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumpeteN
Köp en begagnad Rolex Sub/Daytona i fint skick så lär du inte drabbas av någon större värdeminskning. Känns som dessa klockor behåller sitt värde bättre än de flesta andra.

Ja eller Omega. En del modeller kan tom. stiga i pris, men omöjligt att gissa vilka såklart
Citera
2015-08-22, 12:18
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Ja eller Omega. En del modeller kan tom. stiga i pris, men omöjligt att gissa vilka såklart
Inte helt omöjligt, de klockor som stigit i värde de senaste 5 åren har de flesta varit väntade. Speedy med calibre 321 kommer rusa inom något år, Tudor Big Block, SMP 2254, Rolex DJ osv
Citera
2015-08-22, 12:38
Medlem
om man kollar på antikrundan (wom jag gör) så lär man sig ju snabbt att klockor knappt är värda sin vikt i guld. tycker alltid att klockvärderingar är de värderingar som gör en mest beskiven.
Citera
2015-08-22, 14:54
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
om man kollar på antikrundan (wom jag gör) så lär man sig ju snabbt att klockor knappt är värda sin vikt i guld. tycker alltid att klockvärderingar är de värderingar som gör en mest beskiven.
Det beror ju helt och hållet på vilken klocka man talar om. De flesta sportklockor från Rolex och Omega är goda investeringar, för att nämna två.

Det finns många guldklockor som är värda betydligt mer än sin vikt i guld. Men visst, de flesta guldklockor kommer sällan upp i det pris de sålts för (vintage är ett undantag). De flesta klockor som dyker upp i antikrundan är gamla guldklockor från Omega, dessa finns det massor av, därav de låga priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in