2015-08-21, 20:30
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Fast de som är för sexköpslagen är inte mer förblindade av ideologier, moral eller känslor än vad de är som är för leglaisering.

Så kan det förstås vara, men sexköpslagen är ideologi, och förespråkare är hårt indoktrinerade i den och oresonligt ovilliga att ändra och förbättra situationen.

Citat:
OM det nu är så att de forskare, rapporter, studier som säger att sexköpslagen minskar på sextrafficking och annat våld, tvång och hot faktiskt har rätt?

Något sådant går inte att utreda så länge alternativa kanaler finns. Först när sexköpslagen existerar i samtliga länder i sveriges närområde kan en sådan studie tänkas ge någorlunda visande resultat, men dit kommer det aldrig att komma.

Citat:
jag anser att det inte alls är värnandet om sexarbetarnas trygghet och friheten för sextraffickinoffer som ligger bakom kravet på avkriminalisering av sexköp.

Det kan vara sant, men oavsett motivation så kommer avkriminalisering att värna bättre om sexarbetarnas trygghet och frihet från trafficking. Detta har Amnesty fastställt, och vem som helst med lite reson inser det själv.

Citat:
Varför inte bara ha sex på exakt lika villkor utan att blanda in pengar

Prostituerade kräver betalt för sina tjänster.
Citera
2015-08-23, 20:06
Medlem
taucetis avatar
Jag kommer inte att ge mig in i en evighetsdebatt med dig om vad som är bäst för den som väljer att prostituera sig, när det mest logiska är att det är säkrare för dom i en öppen miljö med kameror och vakter, med egna fackföreningar och konstanta läkarundersökningar och där man har som lag att kunden jämt måste ha kondom på sig. Ja allt blir bättre för den som väljer att prostituera sig med en legalisering.

Jag har haft många diskussioner med förbudsivrare gällande legaliseringen utav Cannabis och vet att man inte kommer ngn vart, och ser att detsamma gäller här då det egentligen inte är så stor skillnad på en förbudsivrare gällande vad man stoppar i sig och en förbudsivrare gällande självbestämmande över fittan och kuken sin, för att använda oss utav barnspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast de som är för sexköpslagen är inte mer förblindade av ideologier, moral eller känslor än vad de är som är för leglaisering.
Inte heller har det mindre fakta bakom sig.
Där har du fel. Din moral/ideologi vill förbjuda andra att göra saker som dom utav olika anledningar självmant har valt. Dom vill inte förbjuda dig att bestämma över din egna kropp och inskränker därmed inte på din personliga integritet. Du omyndigförklarar vuxna, det gör inte dom. Stor skillnad!

Dom har tydligen världens största människorättsorgansation med sig som efter år utav forskning kommit fram till det mest logiska, att kriminaliseringen gör kvinnorna mer utsatta för hemskheter. Plus att dom har haft mångårig kontakt med tjejer som säljer och andra stora organisationer som rör prostituerade och har lyssnat på vad dom har att säga om saken.
Citat:
Alla prostituerade är nämligen inte för att slopa sexköpslagen. Är nog lika blandande åsikter där som i övrigt
. Då får du gärna visa på en större organisation med prostituerade eller förre detta prostituerade som inte tycker så. Alltid intressant att läsa om varför dom som har jobbat med det inte skulle vilja föra det i rampljuset med alla fördelar det för med sig.

Citat:
Sen har du samma förvrängda bild av vad sexköpslagen faktiskt är som resten av gänget här.
Är torskarnas "frihet" att bestämma vad de ska göra med sina kroppar och plånböcker som är förbjudet. Inte att ha sex för fem öre, så jämförelsen med homosexualitet är ju så tramsigt som det går att bli.
Jag har ingen förvräng bild utan jag läste tråden med ett öppet sinne och läste artiklarna och kom då fram till att det bästa vore givetvis en legalisering, om man nu vill värna om tjejerna som väljer att sälja sex. Nej, jämförelsen med homosexualitet är inte alls dålig då det var vuxna individer som förbjöd andra vuxna att göra det dom ville och ligga med vem dom ville. DU är för att förbjuda vuxna män som kvinnor att få bestämma över sina egna kroppar. Därför är jämförelsen inte alls så långsökt, men du vill bara inte tro på det.

Fortsätt du att nedvärdera folk och kalla dom för torskar, varför inte fortsätta och kalla prostituerade för horor medans du håller på. Eller brukare utav Cannabis för knarkare osv... Vad ska man kalla kvinnorna som åker på sexturism i Afrika för? Det behövs ett nedvärderande ord för dom med, så ge oss ett passande epitet för dom. Eller så kommer du in i matchen och ser verkligheten för vad den är. Han som köper sex kan vara världens skönaste kille, kan vara din egen bror eller pappa. Det kommer alltid att finnas män och kvinnor som inte har lika lätt för sex som oss andra, och det kommer alltid att finnas dom som mer än gärna tjänar snabba pengar och ställer upp, män som kvinnor. Du vill förbjuda detta medans vi anser att det är i sin ordning.

Citat:
En fråga till alla som är för en total legalisering.
OM det nu är så att de forskare, rapporter, studier som säger att sexköpslagen minskar på sextrafficking och annat våld, tvång och hot faktiskt har rätt?

Med den kunskapen skulle ni fortfarande vara för att det ska vara lagligt för människor att köpa andra för sex?
Inte jag, jag hade då stått för en fortsatt förbud men egentligen så borde ju du vara för en legalisering om du nu verkligen vill åt traffickingen, för som det är nu så måste ju polisen jaga dom som sysslar med trafficking och dom kunder som köper utav en kvinna som säljer självmant utan ngn som helst trafficking bakom. Varför inte låta dom kvinnor som vilja sälja självmant få göra det för att sedan ha mera resurser till att jaga dom som utsätter kvinnor för tvång, våld och hot?
Senast redigerad av tauceti 2015-08-23 kl. 20:10.
Citera
2015-08-23, 21:05
Medlem
_Dante_s avatar
Jag tycker det är bra att Amnesty värnar om detta gamla traditionella kvinnoyrke!
Bra med att staten då även kan dra in en och annan skattekrona vilket även måste kännas tillfredsställande för horan själv då hon kan få vara med och bidra till välfärden.
Citera
2015-08-23, 21:21
Medlem
taucetis avatar
Citat:
_Dante_|54452065]Jag tycker det är bra att Amnesty värnar om detta gamla traditionella kvinnoyrke!
[b]Bra med att staten då även kan dra in en och annan skattekrona vilket även måste kännas tillfredsställande för horan själv då hon kan få vara med och bidra till välfärden.
Precis, för som det är nu så slänger polisen resurser på helt onödiga saker såsom att spana på prostituerade som valt att sälja, och deras kunder. Istället så kan man låta henne/honom sälja i ett statligt ägt byggnad där hon/han såsom alla andra medborgare betalar skatt och polisen därmed får mer pengar och resurser för att sätta dit dom riktiga fula fiskarna som tvingar tjejer att sälja mot sin egen vilja.
Citera
2015-08-23, 21:26
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Precis, för som det är nu så slänger polisen resurser på helt onödiga saker såsom att spana på prostituerade som valt att sälja, och deras kunder. Istället så kan man låta henne/honom sälja i ett statligt ägt byggnad där hon/han såsom alla andra medborgare betalar skatt och polisen därmed får mer pengar och resurser för att sätta dit dom riktiga fula fiskarna som tvingar tjejer att sälja mot sin egen vilja.

Yes Box! Det blir en "Win Win Win Win" Situation av det hela!
Citera
2015-08-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Där har du fel. Din moral/ideologi vill förbjuda andra att göra saker som dom utav olika anledningar självmant har valt. Dom vill inte förbjuda dig att bestämma över din egna kropp och inskränker därmed inte på din personliga integritet. Du omyndigförklarar vuxna, det gör inte dom. Stor skillnad!

Sexköpslagen förbjuder sexköpare och säger inte ett pip om sexsäljare eller folk som har sex helt frivilligt utan pengar som utbyte.
Sexköpare kan ha allt sex de vill i världen med andra som också vill detta med just dem. Finns ingen som förbjuder detta.

Citat:
Dom har tydligen världens största människorättsorgansation med sig som efter år utav forskning kommit fram till det mest logiska, att kriminaliseringen gör kvinnorna mer utsatta för hemskheter. Plus att dom har haft mångårig kontakt med tjejer som säljer och andra stora organisationer som rör prostituerade och har lyssnat på vad dom har att säga om saken.
. Då får du gärna visa på en större organisation med prostituerade eller förre detta prostituerade som inte tycker så. Alltid intressant att läsa om varför dom som har jobbat med det inte skulle vilja föra det i rampljuset med alla fördelar det för med sig.

Ne, amnesty in. har inte ägnat sig åt "år av forskning". De har gjort en utvärdering som ger en rekommendation till nationer gällande lagar kring sexköp. Lite skillnad.

sen finns redan en tråd: referenstråden kring sexköpslagen där du finner massvis med länkar kring sexköpslagen för eller emot. bara att grotta ner sig.

Citat:
Jag har ingen förvräng bild utan jag läste tråden med ett öppet sinne och läste artiklarna och kom då fram till att det bästa vore givetvis en legalisering, om man nu vill värna om tjejerna som väljer att sälja sex. Nej, jämförelsen med homosexualitet är inte alls dålig då det var vuxna individer som förbjöd andra vuxna att göra det dom ville och ligga med vem dom ville. DU är för att förbjuda vuxna män som kvinnor att få bestämma över sina egna kroppar. Därför är jämförelsen inte alls så långsökt, men du vill bara inte tro på det.

Jag är emot att människor blandar in pengar i sex. Eftersom detta skapar en marknad kring sex som inte har med sex att göra längre för en stor utsatt grupp människor utan om försörjning.
Finns skäl till att de som säljer sex ofta är fattiga unga kvinnor och de som köper sex rika män.

Citat:
Fortsätt du att nedvärdera folk och kalla dom för torskar, varför inte fortsätta och kalla prostituerade för horor medans du håller på. Eller brukare utav Cannabis för knarkare osv... Vad ska man kalla kvinnorna som åker på sexturism i Afrika för? Det behövs ett nedvärderande ord för dom med, så ge oss ett passande epitet för dom. Eller så kommer du in i matchen och ser verkligheten för vad den är. Han som köper sex kan vara världens skönaste kille, kan vara din egen bror eller pappa. Det kommer alltid att finnas män och kvinnor som inte har lika lätt för sex som oss andra, och det kommer alltid att finnas dom som mer än gärna tjänar snabba pengar och ställer upp, män som kvinnor. Du vill förbjuda detta medans vi anser att det är i sin ordning.

En torsk är en torsk är en torsk.
Om min bror eller pappa köpt sex skulle jag faktiskt klippa till honom. Finns inget "skönt" med detta.
Prostituion är inte ett gäng sexglada tjejer som diggar läget och är lyckliga horor alltid redo för en tusenlapp. den gruppen är en minoritet.
Prostitution i stort är en erbarmlig verksamhet över hela världen med miljontals unga kvinnor och barn mestadels som tvingas, säljs och köps som boskap. Tycker du ska läsa på lite.
Som torsk så gynnar du detta systemets fortsatta existens.
Gatuprostituerade i skandinaviska länder är nästan till 100% unga kvinnor från fattiga områden i världen som gör detta enbart av ekonomiska skäl.

vad är problemet för män som du att ha sex med frivilliga tjejer utan betalning? Är det så jävla omöjligt?

Citat:
Inte jag, jag hade då stått för en fortsatt förbud men egentligen så borde ju du vara för en legalisering om du nu verkligen vill åt traffickingen, för som det är nu så måste ju polisen jaga dom som sysslar med trafficking och dom kunder som köper utav en kvinna som säljer självmant utan ngn som helst trafficking bakom. Varför inte låta dom kvinnor som vilja sälja självmant få göra det för att sedan ha mera resurser till att jaga dom som utsätter kvinnor för tvång, våld och hot?

Men herregud vad en del har svårt att läsa inantill och fatta vissa självklara saker.

Sexköpslagen förbjuder sex KÖP inte sexsäljande.
Polisen jagar torskar inte prostituerade.
Citera
2015-08-23, 23:03
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Polisen jagar torskar inte prostituerade.

Polisen borde inte jaga varken eller. De borde jaga människosmugglare.

Sexköpslagen är absurd i att ju fler Torskar man fäller ju mer bevisar man att lagen inte fungerar.
Citera
2015-08-23, 23:28
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Det är intressant när den här frågan kommer på tal, för det belyser den ärkekonservativa och närmast katolika syn på sex som innehas av många feminister. Eller svenskar i allmänhet. Förvånansvärt hur heligheten runt sex aldrig försvinner eller ens försvagas.

Det ironiska är ju att feminister pratar om sextolerans och fördömer gamla sexmoraler som inte passar deras agenda etc. Människan borde sluta gå runt med näsan i vädret och tro att de är så himla upplysta och börja försöka verkligen eftersträva att vara upplysta istället. Det är hårt jobb, man måste ifrågasätta saker som vi anser är rätt idag inte igår, och börja vara konsekvent även då det inte passar en etc.

Trots allt tjafs om sextolerans, så har vi inte börjat ifrågasätta våran extrema orationalitet kring allt som rör sex i grund och botten öht. Nyss blev det förbjudet att ha sex med djur, men att slakta dem och äta dem är inga problem, tillochmed äta dem levande anses ok. Men sex är tydligt något hemskt, hemskare än något annat, för det finns inget som föder sådant hat som sexbrott, lustigt att folk så gärna vill ha det om det nu är så hemskt att bli utsatt för det. Lustigt att vi moiralisera så mycket över gamla sexmoraler så då vi inte vill ifrågasätta dagens sexmoraler som grundas på precis samma sak.

Första inlägg skriver dock orsaken till alla sexmoraler i samhället. Det handlar om kvinnans makt över mannen. Det är därför vi är så känsliga för sex, för kvinnan har nästan alltid bestämt över moralerna i samhället, och de vill kontrollera mäns tillgång till sex. Det gäller även slöja, inte skulle ett patriarkat försöka dölja kvinnokroppen för män. Om något så skulle de införa lagar på att de skulle ha sexiga kläder istället. Däremot har matriarkatet någon att tjäna på att dölja kvinnokroppen, och förbjuda sexköp etc, det gör så att tillgången till sex blir svårare för män och därmed ger kvinnor mer makt.
Senast redigerad av ulvvf 2015-08-23 kl. 23:37.
Citera
2015-08-25, 20:06
Medlem
Bystskuggas avatar
Ingen större överraskning kanske men även trans-sfären verkar stötta Amnestys förslag.

http://altid.se/jag-onskar-att-den-svenska-feminismen-kunde-ta-efter-det-har/

Citat:
De beskriver att de valt att prostituera sig och upplever sig inte vara ofrivilligt utsatta för något. Även om det inte är förbjudet att sälja sex upplever de sig vara jagade av polisen. De upplever sig vara omyndigförklarade i och med att deras handlingar tolereras men deras vilja och val respekteras inte.”

De har mycket översitteri på sina samveten Clas och de svenska feministerna.
Citera
2015-08-26, 00:45
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Ingen större överraskning kanske men även trans-sfären verkar stötta Amnestys förslag.

http://altid.se/jag-onskar-att-den-svenska-feminismen-kunde-ta-efter-det-har/

De har mycket översitteri på sina samveten Clas och de svenska feministerna.

feministerna bryr sig sällan om individuella kvinnor, de bryr sig om gruppen kvinnor och vad som är bäst för gruppen kvinnor.

De skapar offer även om det inte finns några offer, för det passar deras agenda.

Översitteri har dock många, inte bara feminister.
Citera
2015-08-26, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

En torsk är en torsk är en torsk.
Om min bror eller pappa köpt sex skulle jag faktiskt klippa till honom. Finns inget "skönt" med detta.

Så om någon du känner gör en frivillig uppgörelse med en annan fri människa och det visar sig vara en uppgörelse som du ogillar kommer du att bruka våld mot denna människa? DU tar dig alltså den rätten att bruka våld mot någon som inte gjort dig något för att DU anser att DU har rätt..

Så däremot, talar en riktig kriminell.
Citera
2015-08-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Så om någon du känner gör en frivillig uppgörelse med en annan fri människa och det visar sig vara en uppgörelse som du ogillar kommer du att bruka våld mot denna människa? DU tar dig alltså den rätten att bruka våld mot någon som inte gjort dig något för att DU anser att DU har rätt..

Så däremot, talar en riktig kriminell.

Om någon jag älskar och är släkt med gör något idiotiskt och kriminellt som han riskerar böter eller fängelsestraff för så kan du vara lugn för att jag kommer skälla ut vederbörande ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in