Citat:
Hur man skall definiera legalisering och dekriminalisering vet jag inte exakt, vet inte ens om det finns en skarp skiljelinje mellan begreppen, allt regleras på något sätt inte bara sexarbete, man får utföra vissa arbetsuppgifter i samhället men inte ensam som exempel.Men I praktiken ser det ut så här.
Sexarbetare tillåts jobba i grupp vilket skapar en säkrare arbetsmiljö i bordell liknande miljöer.
De kan hyra lokaler för verksamheten i 1a handskontrakt utan att hyresvärden blir en hallick/koppleri i lagens mening, vilket är ett problem i vissa länder där hyresvärdarna kan avhysa som de behagar, eller kanske rent utav bedriva en form av utpressning.
I de allra flesta fall tillåts ingen att tjäna på själva sexarbetet men det tillåts att andra kan tjäna på kringverksamhet.
Utan att veta med säkerhet hur det funkar(finns säkert andra som vet bättre, rätta mig om jag har fel) men som exempel en bordell i Tyskland, eller bastuklubb, så får sexarbetarna betala inträde till klubben som sexköparna.
Klubben/bordellen gör sina pengar på inträde, försäljning av dryck, mat, rumshyra o.s.v. och förser gästerna med rena handdukar lakan och säkerhets övervakning o.s.v.
Skulle problem uppstå finns säkerhets personal och möjlighet att tillkalla polis som då får hantera situationen.
I länder som Nya Zeeland där det är fullt ut legal verksamhet är samarbetet mellan polisiära myndigheter och sexarbetare mer på en normal samhällsnivå och de har enligt sexarbetarna ett mycket bra samarbete och förtroende för det polisiära, till skillnad mot länder som Sverige.
I andra länder är det lagligt men de är ofta utlämnade till ett arbete i ensamhet och osäkerhet då ofta hyresvärdar kan avhysa dem som de behagar o.s.v.
Vill minnas i England över att de endast fick jobba ensamma enligt lag, var de 2 st i samma lägenhet blev det en bordell och det är olagligt, inte en speciellt säker arbetsmiljö enligt sexarbetarna.
I Danmark tror jag de får vara 2st.
Varianterna är så många, inget land är det andra likt men det är liksom inte svart eller vitt som den Svenska debatten vill påskina.