2015-08-10, 18:22
Medlem
Ska kakla hela vägen upp till taket i köket, ena sidan utav väggen som ska kaklas är ett köks-högskåp..
Jag undrar då om det går att kakla genom att jag sätter upp gipsskivor innan, och om det är möjligt, hur skulle ni fästa gipsskivorna för bästa hållbarhet?
Citera
2015-08-10, 19:07
Medlem
GoatPunks avatar
skruv brukar vara bra
Citera
2015-08-10, 20:00
Medlem
RonnyRasks avatar
Beror väl helt på vilken sorts vägg som redan sitter där du tänkt kakla? Gissningvis gips eller betong?
Citera
2015-08-10, 20:37
Medlem
Haha, smart att jag inte nämnde det...
Ena sidan är betong och den andra är sidan utav ett köksskåp
Citera
2015-08-10, 20:46
Medlem
Crashs avatar
Jag skulle spacklat och slipat betongväggen till en jämn yta, sedan kaklat på betongen.
Är väl ett helvete att skruva gipsskiva på betongvägg
Citera
2015-08-10, 20:54
Medlem
auto607989s avatar
Betongen kan du kakla på direkt eftersom det är ett "dött" material, köksskåpet är troligen av spånskivor eller iaf av trä vilket är ett levande material. Döda material rör sig inte, levande material rör sig beroende på fukt osv... så du får nog skruva upp en gipsskiva på köksskåpet. Möjligen kanske du behöver montera en list för att få det snyggt på köksskåpet.

mvh
Citera
2015-08-10, 20:55
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Limma? Lär funka med typ pl400 eller något liknande. Däremot blir det ett helvete att riva om du ångrar dig.
Citera
2015-08-10, 23:33
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Jag skulle spacklat och slipat betongväggen till en jämn yta, sedan kaklat på betongen.
Är väl ett helvete att skruva gipsskiva på betongvägg
Varför spackla, fixen sväljer ju ändå ojämnheterna
Citera
2015-08-11, 14:45
Medlem
Super med alla svar!!
Jag tänkte väl sätta upp gips på båda bara för att det kändes smidigast, och för att det verkade enklare att skarva hörnet då? Elr tänker jag helt åt helvete? :'D
Citera
2015-08-12, 22:04
Medlem
Är betongväggen jävligt svår att få ren från skiten som satt där innan skulle jag limma gips, annars skulle jag rengöra och spackla väggen och sätta på den. Men varför ska du kakla en skåpsida?
Citera
2015-08-12, 22:05
Medlem
Jag har jobbat med det i tio år men aldrig hört om att kakla en skåpsida.
Citera
2015-08-13, 21:57
Medlem
killawifes avatar
Man skruvar inte gips på betongvägg, man använder gipsputs eller liknande för att fästa dom. Det blandas till en mix som man kluttar på väggen och trycker dit skivorna. Men som Crash skrev så funkar det utmärkt att bara spackla väggen hyfsat jämn och sen sätta kaklet på det. Om väggen är jämn redan så behöver man inte spackla utan kakelfixet fyller små ojämnheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in