Citat:
Ursprungligen postat av
GalFisk
Det är bra mycket laktos iaf, 40-50%:
http://www.melk.no/laktoseintoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/ (Se under "brunost". Prim=messmör).
Men vad är resten av smörjan? Karamelliserad laktos, proteiner, andra sockerarter? Det är frågan. Testa att lösa i vatten, filtrera och kristallisera.
Jag har testat att framställa lite laktos från komjölk efter en beskrivning som jag hittat på nätet. Det var dock ganska länge sen så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt:
Vad jag minns så tog jag några dl mjölk, värmde upp till ca 37 grader och tillsatte lite ättiksyra så att mjölken koagulerade (kaseinet utfälldes). Filtrerade och kokade ner vasslan.
Vartefter jag kokade ner vasslan så avskiljde sig mer kasein som jag fick filtrera bort. När det återstod några centiliter gul vätska (jag lät det inte koka tills det blev messmör, allt enligt beskrivningen) så tillsatte jag T-sprit.
När spriten avdunstat hade jag helt vita kristaller som jag antog var ganska ren laktos.
Som du skriver så innehåller väl messmöret lite annat p g a att det kokats ner vid högre temperatur. Etanol, som jag använde i experimentet ska enligt wikipedia lösa laktos, lite oklart om det löser andra sockerarter och proteiner. Det vore ju bra om det inte gjorde det, då skulle man kunna skilja ur laktosen med det.
Om detta funkar så återstår bara att ta bort fettet (2% i det osötade messmöret), från laktoskristallerna, funderar på om man kunde göra det med aceton (om det inte löser upp laktosen)?