2015-08-10, 15:14
Medlem
Fjällbrynt har börjat sälja ett messmör utan tillsatt socker. Messmör görs av vasslan som man får kvar när mjölken befriats från proteinerna och större delen av fettet genom ystningen och borde teoretiskt bestå av ren laktos och vatten (samt lite fett och proteiner).

Jag undrar om det på något enkelt sätt skulle gå att utvinna laktos ur osötat messmör? Skulle det bli billigare än att köpa färdigt laktos och tillräckligt rent för fyrverkeriändamål?
Citera
2015-08-10, 15:58
Medlem
Kontakta nån bonde
Citera
2015-08-10, 18:01
Medlem
GalFisks avatar
Det är bra mycket laktos iaf, 40-50%: http://www.melk.no/laktoseintoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/ (Se under "brunost". Prim=messmör).
Men vad är resten av smörjan? Karamelliserad laktos, proteiner, andra sockerarter? Det är frågan. Testa att lösa i vatten, filtrera och kristallisera.
Citera
2015-08-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det är bra mycket laktos iaf, 40-50%: http://www.melk.no/laktoseintoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/ (Se under "brunost". Prim=messmör).
Men vad är resten av smörjan? Karamelliserad laktos, proteiner, andra sockerarter? Det är frågan. Testa att lösa i vatten, filtrera och kristallisera.
Jag har testat att framställa lite laktos från komjölk efter en beskrivning som jag hittat på nätet. Det var dock ganska länge sen så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt:

Vad jag minns så tog jag några dl mjölk, värmde upp till ca 37 grader och tillsatte lite ättiksyra så att mjölken koagulerade (kaseinet utfälldes). Filtrerade och kokade ner vasslan.

Vartefter jag kokade ner vasslan så avskiljde sig mer kasein som jag fick filtrera bort. När det återstod några centiliter gul vätska (jag lät det inte koka tills det blev messmör, allt enligt beskrivningen) så tillsatte jag T-sprit.

När spriten avdunstat hade jag helt vita kristaller som jag antog var ganska ren laktos.

Som du skriver så innehåller väl messmöret lite annat p g a att det kokats ner vid högre temperatur. Etanol, som jag använde i experimentet ska enligt wikipedia lösa laktos, lite oklart om det löser andra sockerarter och proteiner. Det vore ju bra om det inte gjorde det, då skulle man kunna skilja ur laktosen med det.

Om detta funkar så återstår bara att ta bort fettet (2% i det osötade messmöret), från laktoskristallerna, funderar på om man kunde göra det med aceton (om det inte löser upp laktosen)?
Citera
2015-08-10, 20:10
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Fjällbrynt har börjat sälja ett messmör utan tillsatt socker. Messmör görs av vasslan som man får kvar när mjölken befriats från proteinerna och större delen av fettet genom ystningen och borde teoretiskt bestå av ren laktos och vatten (samt lite fett och proteiner).

Jag undrar om det på något enkelt sätt skulle gå att utvinna laktos ur osötat messmör? Skulle det bli billigare än att köpa färdigt laktos och tillräckligt rent för fyrverkeriändamål?
Jag vet inte vad kostnaden skulle bli för dig att utvinna 1 kg laktos, men polacken tar 30 Zloty (c:a 71 kr) för ett kilo, vilket ju känns överkomligt. Men samtidigt så kan det ju vara ett kul experiment!
Citera
2015-08-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Jag vet inte vad kostnaden skulle bli för dig att utvinna 1 kg laktos, men polacken tar 30 Zloty (c:a 71 kr) för ett kilo, vilket ju känns överkomligt. Men samtidigt så kan det ju vara ett kul experiment!
71 kr, det var ju inte så mycket, även om det tillkommer frakt. Det skulle vara intressant att veta hur den framställs.
Citera
2015-08-11, 13:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kontakta nån bonde
Vad ska man prata med bonden om? Vädret eller? Jag skulle dra till med att det finns sådär 0 st bönder i hela Sverige som sysslar med framställning av laktos i ren form och möjligen ett fåtal till som ens producerar messmör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in