För länge sedan så studerade jag heltid på högskolan. Jag tog både bidrag + lån. Studierna sket sig, jag hoppade av skolan och började jobba istället. Nu efter lite mer än ett halvår så kom återkravet - 50,000:-. Jag förklarar min livssituation att jag inte har några tillgångar alls och ber om en avbetalningsplan som man "kan" göra.
De nekar min historia helt och hållet, och kräver en återbetalning på dessa 50,000:- innan 17e Augusti, annars går det vidare till kronofogden. Eftersom
de har rätt här så accepterar jag givetvis detta. Det är jag som har fått pengar utan att göra rätt för mig så givetvis ska dom få tillbaka sina pengar - men: Det är sant att min livssituation inte klarar av att punga ut 50,000:- just nu.
Jag har tidigare haft kontakt med soc, dock innan detta återkrav kom. De frågade då om jag hade några skulder, och jag sa att jag hade runt 30,000:- hos CSN i lån. De sa då till mig att soc kan hjälpa till och "pausa" detta lån och tillåta mig betala tillbaka när jag har fått jobb.
Nu så har som sagt återkravet kommit, dom köpte heller inte min historia och skriver tydligt i brevet att
detta beslut inte kan överklagas. Jag tänker ändå gå till soc imorgon och förklara - men kan dom hjälpa mig? Dom är min sista utväg just nu. Sälja saker osv är inte ett alternativ eftersom om jag verkligen säljer allt jag äger, t.o.m. för nypris, så kommer jag inte över 10,000:-.
Tack för alla svar. Kronofogden here I come.