2015-08-09, 22:23
Bannlyst
För länge sedan så studerade jag heltid på högskolan. Jag tog både bidrag + lån. Studierna sket sig, jag hoppade av skolan och började jobba istället. Nu efter lite mer än ett halvår så kom återkravet - 50,000:-. Jag förklarar min livssituation att jag inte har några tillgångar alls och ber om en avbetalningsplan som man "kan" göra.

De nekar min historia helt och hållet, och kräver en återbetalning på dessa 50,000:- innan 17e Augusti, annars går det vidare till kronofogden. Eftersom de har rätt här så accepterar jag givetvis detta. Det är jag som har fått pengar utan att göra rätt för mig så givetvis ska dom få tillbaka sina pengar - men: Det är sant att min livssituation inte klarar av att punga ut 50,000:- just nu.

Jag har tidigare haft kontakt med soc, dock innan detta återkrav kom. De frågade då om jag hade några skulder, och jag sa att jag hade runt 30,000:- hos CSN i lån. De sa då till mig att soc kan hjälpa till och "pausa" detta lån och tillåta mig betala tillbaka när jag har fått jobb.

Nu så har som sagt återkravet kommit, dom köpte heller inte min historia och skriver tydligt i brevet att detta beslut inte kan överklagas. Jag tänker ändå gå till soc imorgon och förklara - men kan dom hjälpa mig? Dom är min sista utväg just nu. Sälja saker osv är inte ett alternativ eftersom om jag verkligen säljer allt jag äger, t.o.m. för nypris, så kommer jag inte över 10,000:-.

Tack för alla svar. Kronofogden here I come.
Citera
2015-08-09, 22:30
Medlem
Socialen skiter fullständigt i om du har skulder. Deras uppgift är bara att se till så du har det livsnödvändiga typ mat och bostad.

Däremot så kan du få intyg från socialen som intygar att din historia är sann och därmed får uppskov på återbetalningen.
Citera
2015-08-09, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Socialen skiter fullständigt i om du har skulder. Deras uppgift är bara att se till så du har det livsnödvändiga typ mat och bostad.

Däremot så kan du få intyg från socialen som intygar att din historia är sann och därmed får uppskov på återbetalningen.
Ja precis det där sa soc till mig också, men gäller det fortfarande nu när jag på egen hand kontaktat CSN och fått beskedet att beslutet ej kan överklagas?
Citera
2015-08-09, 22:46
Medlem
Gå och prata med en bank. Ett lån på 50.000 med ca 6% ränta inte kostar mer än strax över en tusen lapp i månaden om du betalar av det på 5år. Jobbar du och är med i facket så kolla om de erbjuder någon form av medlemslån, då kan du få bättre ränta än bankens blanco räntor.

Lycka till, hoppas du löser det
Citera
2015-08-09, 22:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THC.Mikael
För länge sedan så studerade jag heltid på högskolan. Jag tog både bidrag + lån. Studierna sket sig, jag hoppade av skolan och började jobba istället. Nu efter lite mer än ett halvår så kom återkravet - 50,000:-. Jag förklarar min livssituation att jag inte har några tillgångar alls och ber om en avbetalningsplan som man "kan" göra.

De nekar min historia helt och hållet, och kräver en återbetalning på dessa 50,000:- innan 17e Augusti, annars går det vidare till kronofogden. Eftersom de har rätt här så accepterar jag givetvis detta. Det är jag som har fått pengar utan att göra rätt för mig så givetvis ska dom få tillbaka sina pengar - men: Det är sant att min livssituation inte klarar av att punga ut 50,000:- just nu.

Jag har tidigare haft kontakt med soc, dock innan detta återkrav kom. De frågade då om jag hade några skulder, och jag sa att jag hade runt 30,000:- hos CSN i lån. De sa då till mig att soc kan hjälpa till och "pausa" detta lån och tillåta mig betala tillbaka när jag har fått jobb.

Nu så har som sagt återkravet kommit, dom köpte heller inte min historia och skriver tydligt i brevet att detta beslut inte kan överklagas. Jag tänker ändå gå till soc imorgon och förklara - men kan dom hjälpa mig? Dom är min sista utväg just nu. Sälja saker osv är inte ett alternativ eftersom om jag verkligen säljer allt jag äger, t.o.m. för nypris, så kommer jag inte över 10,000:-.

Tack för alla svar. Kronofogden here I come.

Jag hade kontrollerat följande eventuella möjligheter:
- Lån av anhöriga.
- Lån av fackförbundet.
- Lån av banken.

Hade för övrigt sålt så mycket jag kunnat avvara av mina prylar. Om du lägger ihop de pengar du har och de du får in genom att sälja allt överflöd du äger, så behöver det inte fattas mer än kanske 30 K? Om du därefter även kan låna en slant av anhöriga så behöver ett eventuellt lån av facket eller banken inte bli så stort
Citera
2015-08-09, 22:58
Medlem
bithaxs avatar
Men vad har du gjort då? Jag har aldrig fått betala tillbaka något för kurser jag inte tentat eller om jag failat tentorna.

Du måste ju på något sätt ha avbrutit dina studier helt via din studievägledare och sedan fortsatt ta ut bidrag ändå, eller så har tjänat för mycket pengar så att du överskridit fribeloppet.

För att få rätt till bidrag och lån så räcker det med att du är registrerad på kurser som motsvarar heltid eller deltidsstudier, samt att du har klarat en viss procent av poängen från dina tidigare studier och inte har för hög inkomst, men om du inte har några tidigare studier så finns inget krav på att du måste klara eller ha klarat någonting, bara att du är registrerad på kurserna.
Senast redigerad av bithax 2015-08-09 kl. 23:17.
Citera
2015-08-09, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag hade kontrollerat följande eventuella möjligheter:
- Lån av anhöriga.
- Lån av fackförbundet.
- Lån av banken.

Hade för övrigt sålt så mycket jag kunnat avvara av mina prylar. Om du lägger ihop de pengar du har och de du får in genom att sälja allt överflöd du äger, så behöver det inte fattas mer än kanske 30 K? Om du därefter även kan låna en slant av anhöriga så behöver ett eventuellt lån av facket eller banken inte bli så stort
Kan ej låna av någon. Nej, jag "kan inte låna av någon", utan jag kan inte.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men vad har du gjort då? Jag har aldrig fått betala tillbaka något för kurser jag inte tentat eller om jag failat tentorna.

Du måste ju på något sätt ha avbrutit dina studier helt via din studievägledare och sedan fortsatt ta ut bidrag ändå, eller så har tjänat för mycket pengar så att du överskridit fribeloppet.

För att få rätt till bidrag och lån så räcker det med att du är registrerad på kurser som motsvarar heltid eller deltidsstudier, samt att du har klarat en viss procent av poängen från dina tidigare studier och inte har för hög inkomst, men om du inte har några tidigare studier så finns inget krav på att du måste klara eller ha klarat någonting, bara att du är registrerad på kurserna.
Registrerat mig på massa kurser, fått fullt bidrag och lån, sen skitit i studierna / misslyckats.
Citera
2015-08-09, 23:56
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Registrerat mig på massa kurser, fått fullt bidrag och lån, sen skitit i studierna / misslyckats.

Men du måste ju ha avregistrerat dig och sedan fortsatt plocka ut bidrag eller något.
Som sagt, det har aldrig hänt mig eller någon jag har känner att vi bilvit tvungna att betala tillbaka pga failade tentor.

Det är klart att om du börjar att plocka ut bidrag under en termin, men sedan inte reggar dig på alla kurserna så kommer du att få betala tillbaka.

Om du inte reggar dig på kurserna så måste du medela CSN om att omfattningen av studierna har ändrats. Du måste ju vara ganska korkad om du lät bidraget + lån fortsätta att komma fast du hade aldrig ens gått till första föreläsningen och skrivit upp dig. Att skriva upp ditt namn och personnummer på en lista är allt du behöver göra för att bekräfta att du läser kursen, och få rätt till bidrag.
Senast redigerad av bithax 2015-08-10 kl. 00:06.
Citera
2015-08-10, 00:09
Medlem
Så länge man är med på obligatoriska moment så får man pengar, oavsett om man skiter helt i tentorna. Om du blivit avregistrerad eller hoppat av själv och fortsatt att ta ut pengar så är det bidragsbrott. Exakt hur CSN hanterar detta vet jag ej, uppenbarligen vill dom bara ha pengarna tillbaka i ditt fall, kanske struntar man i det rättsliga.

Att man inte kan få en avbetalningsplan känns ruttet.
Citera
2015-08-10, 15:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Kan ej låna av någon. Nej, jag "kan inte låna av någon", utan jag kan inte.

Okej...
Hur stor andel av de 50 K som CSN kräver tror du att du kan skrapa ihop? Har du någon plan för det resterande beloppet?

Hur långt fram i tiden kommer du om du beräknar hur länge det kommer ta innan det resulterar i en betalningsanmärkning?

Citat:

En fråga av nyfikenhet...
Insåg du redan då att det kommer att leda till ett återkrav? Om du insåg det, varför sparade du inte ihop så mycket som möjligt? Är medveten om att vi alla ibland helt enkelt bara stoppar huvudet i sanden, både när det gäller privatekonomin och andra frågor - är det vad som drabbade dig?

Lider med dig
Citera
2015-08-10, 19:12
Medlem
rakarnas avatar
Låt det gå till inkasso. då bara ringer du inkasso bolaget och fixar en avbetalning plan med dem. inga problem. funkar lika enkelt men fogden också ofc.
Citera
2015-08-10, 19:14
Medlem
Du åker på att betala. Det enda man kan få anstånd med är just under tiden du går på soc, då kan din handläggare skicka intyg så att det hela skjuts upp, men förr eller senare ska lånet betalas av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in