Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex_kidd
Just kaviar på tub är ärkesvenskt. Har inte sett det någon annanstans.

Nu är det några år sedan jag var i Reyjkavik, Island men jag är nästan toksäker på att det fanns kaviar på tub vid frukosten........ Har bott mycket på hotell i Danmark men kommer inte ihåg om det finns kaviar, det är liksom äggröran & co som lockar där Norge har jag nog aldrig ätit frukost i mer än på Oslofärjan och den är väl dansk? Ingen koll alls på Finland. Nu nämner jag bara Norden där det vore mest troligt att hitta tubkaviar eftersom Nordens länder har ungefär samma matkultur med sill etc.
På andra sidan Östersjön tror jag INTE det finns.
Citera
2014-11-19, 14:22
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Nu är det några år sedan jag var i Reyjkavik, Island men jag är nästan toksäker på att det fanns kaviar på tub vid frukosten........ Har bott mycket på hotell i Danmark men kommer inte ihåg om det finns kaviar, det är liksom äggröran & co som lockar där Norge har jag nog aldrig ätit frukost i mer än på Oslofärjan och den är väl dansk? Ingen koll alls på Finland. Nu nämner jag bara Norden där det vore mest troligt att hitta tubkaviar eftersom Nordens länder har ungefär samma matkultur med sill etc.
På andra sidan Östersjön tror jag INTE det finns.

Finns även i Finland.
Citera
2014-11-22, 21:51
Medlem
Älgstek och potatis
Citera
2014-11-22, 22:55
Medlem
BushKillingtons avatar
falukorv och stuvade makaroner
Citera
2014-11-23, 23:10
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Vilt, lingon, hjortron, blåbär, smörgåstårta, potatis, brunsås, isterband, kalopps, potatisgratäng, mjölk, palt, norrlandspölsa, falukorv, fisk (lutfisk, torsk, sill mm) pannkaka, fläskkorv, blodpudding med mycket mera.
Citera
2014-11-24, 02:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Vilt, lingon, hjortron, blåbär, smörgåstårta, potatis, brunsås, isterband, kalopps, potatisgratäng, mjölk, palt, norrlandspölsa, falukorv, fisk (lutfisk, torsk, sill mm) pannkaka, fläskkorv, blodpudding med mycket mera.

Lutfisken vetefan.... den får jag i mig en liten bit av på julafton med vitsås. Men annars.... nähädu.

Koldolmar däremot och bullens går ner (tyvärr färdiglagat båda två). Men jag börjar tro att pizzan vi käkar i Sverige skiljer sig från den jag får utomlands. Det är liksom inte samma...

Svensk är den väl inte, men försvenskad.
Citera
2014-11-24, 02:31
Bannlyst
Nasselsoppa med agg.

Svensk mat ar otroligt underskattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in