Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-08-08, 23:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Räknar man med en någorlunda normalränta om 7% skulle ditt eventuella lån kosta 3645kr/månad säg att du amorterar av lånet på 20år så har du en totalkostnad om lite drygt 10.000kr om man även räknar in driftskostnaderna om 4000kr.

Du och din flickvän får i nuläget in 24.000kr/månad, det innebär att ni har 14.000kr kvar att leva för. Antar dessutom att din flickvän efter studietiden tänkt arbeta och tjäna lite mer än bidragen och lånen hon fått från CSN?

Om ni klarar av att leva på 14.000kr har ni råd med lånet.... Kom ihåg att jag även räknat med en amorteringstid om 20år.

Rolig kalkyl

En ränta om 7% är allt annat än normal. Så hög har inte räntan varit på 20 år och det finns i dagsläget ingenting som pekar på att vi är på väg ditåt. Snarare tvärtom. Bara att titta på vilken nivå de långa bostadsräntorna ligger på. Dessutom räknar du inte på någon skattereduktion. Idag får man dra av 30% av skuldräntorna. Dessutom räknar du inte med att amorteringarna sänker räntekostnaderna gradvis, trots att du räknar med totalamortering på 20 år. Sen räknar du inte med en krona i kontantinsats...
Citera
2015-08-08, 23:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ansök inte om lån tillsammans med din tjej bara, CSN räknas inte som inkomst och alltså räknar banken med att du ska försörja både henne och dig.

Fast om de är två som står på lån & bostad gör att risken minskar för banken vilket ökar förutsättningarna att få låna även om CSN inte räknas som inkomst. Ser man dessutom det på lite längre sikt att utbildningen leder till en anställning så ser det ännu bättre ut.

Dessutom så om de skaffar ett hus tillsammans gäller sambolagen vilket gör att om de skulle gå skilda vägar så delar de på huset oavsett vem som står på lånen.

En låneansökan kan dessutom förhandlas trots att banken har krav. Jag och min sambo hade inga problem att ansöka om gemensamt lån för ett bostadsköp trots att jag hade CSN. Min sambo hade då ungefär samma inkomst som TS och jag hade studielån. Vi fick lånelöfte på 800K. Vet inte om vi skulle få högre då vi inte försökte få mer än så. Vi ansökte på Länsförsäkringar och Sparbanken Öresund (eller vad den numera kallas).
Citera
2015-08-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast om de är två som står på lån & bostad gör att risken minskar för banken vilket ökar förutsättningarna att få låna även om CSN inte räknas som inkomst. Ser man dessutom det på lite längre sikt att utbildningen leder till en anställning så ser det ännu bättre ut.

Dessutom så om de skaffar ett hus tillsammans gäller sambolagen vilket gör att om de skulle gå skilda vägar så delar de på huset oavsett vem som står på lånen.

En låneansökan kan dessutom förhandlas trots att banken har krav. Jag och min sambo hade inga problem att ansöka om gemensamt lån för ett bostadsköp trots att jag hade CSN. Min sambo hade då ungefär samma inkomst som TS och jag hade studielån. Vi fick lånelöfte på 800K. Vet inte om vi skulle få högre då vi inte försökte få mer än så. Vi ansökte på Länsförsäkringar och Sparbanken Öresund (eller vad den numera kallas).
Risken minskar naturligtvis inte för banken om man lägger till en person utan inkomst som låntagare, däremot ökar kostnaderna för den med inkomst och sänker därmed hans låneutrymme.
Hur de skulle dela på huset vid separation kan de avtala om.
Att du och din sambo fick lån innebär inte att det är en generell inställning från banken.
Citera
2015-08-09, 10:48
Medlem
räkna här så ser du om sbab skulle gå med på det
https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bo.../views/kalkyl1

Kom ihåg att du inte ska räkna med CSN som inkomst, i alla fall inte lånedelen.
Citera
2015-08-09, 10:56
Medlem
Knappade lite i kalkylen själv utifrån de siffror du angav.. Det verkar som du har typ 10000 kr i månaden för låg lön.
Citera
2015-08-09, 11:04
Medlem
Zuccas avatar
Tack alla för svaren.

Då väntar jag hellre, jag vill inte hamna i någon ekonomikris.
Citera
2015-08-09, 12:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Risken minskar naturligtvis inte för banken om man lägger till en person utan inkomst som låntagare, däremot ökar kostnaderna för den med inkomst och sänker därmed hans låneutrymme.
Hur de skulle dela på huset vid separation kan de avtala om.
Att du och din sambo fick lån innebär inte att det är en generell inställning från banken.

Bankerna kan faktiskt tänka lite själva. Även om de inte räknar med CSN som inkomst så förstår de med att denna personen kommer bidra till det gemensamma uppehället och inte kommer innebär en ökad kostnad....snarare tvärtom.

Studenter är en viktig målgrupp som banker gärna vill knyta till sig. En student utbildar sig och med högre utbildning följer i regel en högre inkomst senare i livet. Det är något som gör det till en värdefull kundgrupp för en bank att ”investera i”.

Studiemedlet räknas inte som en regelbunden inkomst och därmed inte tas med i kalkylen över betalningsförmåga hos de flesta banker men det finns undantag.

Jag ser ingen nackdel alls att göra en gemensam ansökan även om en låneansökan bara skulle ta med inkomst av tjänst och inte CSN.

Det enklaste är att fråga banken innan låneansökan vad som är bäst och diskutera förutsättningarna med banken. Därför rekommenderar jag också ett personligt möte och inte en ansökan via nätet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in