2015-08-08, 13:58
Medlem
hej!

sitter på en p27a behandlingshem efter att ha fått ett LVM på mig för tre månader sedan. Och har blivit insatt på en ganska gedigen medicinering.
jag får voxra 150 mg x 2 och buspar 10 mg x 3 som medicin dagtid. Resten får jag till natten innan jag lägger mig för att kunna sova och det är följande:

*olanzapine 10 mg
*nozinan 25 mg x 3, 75 mg
*lergigan 50 mg
*theralen ett rör
*sifrol (vet ej styrka men får tre tabletter. mot myrkrypningar av neuroleptikan.)

Vill egentligen inte ha så mycket medicin men är rädd att inte kunna sova utan dom. Men funderar på att testa plocka bort någonting till natten. Vad hade ni försökt plocka bort av ovanstående och varför? Vet att många fått diabetes till följd av behandling med olanzapine t.e.x.. Känns därför inte så lockande att ta den. Finns det någon risk att några av preparaten integrerar med varandra? Har läst att voxra funkar drivande, uppiggande osv men jag känner mig nästan tvärtom, seg och slö när jag tagit voxra. Jag får 150 mg klockan 08.00 och ytterligare 150 mg kl 16.00 är det bättre att ta båda två på morgonen, alltså 300 mg direkt, Istället att dela upp dom under dagen?

Vänder mig hit då läkaren bara sätter in/ut preparat utan att veta vad man redan har och för att han satt in mer än maxdos för andra klienter. Satt ut medicin CT som man ska trappa ut osv osv. Ingen koll alltså, men det tror och hoppas jag att ni har

Tackar på förhand för bra feedback på mina fetmarkerade frågor =).

- kurbssimdnalb
Citera
2015-08-08, 15:11
Medlem
Edt.cat.s avatar
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20060308000076
Citat:
Ta din dos av Voxra på morgonen. Ta inte Voxra mer än en gång per dygn.

Inte konstigt att du har problem att somna när du tar Voxra klockan 16:00...
Citera
2015-08-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20060308000076

Inte konstigt att du har problem att somna när du tar Voxra klockan 16:00...

Ska be att få båda voxratabletterna samtidigt på morgonen istället då samt försöka att inte ta olanzapinet ikväll. Uppskattar svar på mina andra frågor också
Citera
2015-08-08, 17:01
Medlem
lithionits avatar
Verkar vara helt irrationellt att kombinera siffrol, bara sifrolbehandling i sig kan ge psykos och psykotiska symptom en släkting till mig med parkinson som gick på det vart helt knäpp, vart spelberoende, vart odräglig mot familjen, höll på med internetdating och berättade det för min faster (som han var gift med), satte sig i bilen helt random efter ett bråk och försvann, tydligen hade han åkt 30 mil hemifrån) tror att episoden slutade med någon form av tvångsvård.
Så vad jag ville ha sagt med det är att den medicinen är riskfylld i sig själv, även om man aldrig tidigare haft en psykos.
Så tror inte den medicinen är så bra om man redan har någon form av psykossjukdom. :P

Kollade sfinx interaktionstjänst och de enda interaktionerna var just sifrol med nozinan och olanzapin. Har du testat något antikolinergika typ akineton mot de motoriska biverkningarna av neuroleptika?

Vad har du för diagnos?

Att kombinera flera neuroleptika är inte bra, förhöjd risk för olika sorters negativa biverkningar och på sikt förhöjd risk för tardiv dyskinesi.

Klarar du att somna utan att samtliga mediciner? Theralen är också i grund och botten ett neuroleptika, tror du att det skulle funka att somna med enbart nozinan och olanzapin?
Citera
2015-08-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Verkar vara helt irrationellt att kombinera siffrol, bara sifrolbehandling i sig kan ge psykos och psykotiska symptom en släkting till mig med parkinson som gick på det vart helt knäpp, vart spelberoende, vart odräglig mot familjen, höll på med internetdating och berättade det för min faster (som han var gift med), satte sig i bilen helt random efter ett bråk och försvann, tydligen hade han åkt 30 mil hemifrån) tror att episoden slutade med någon form av tvångsvård.
Så vad jag ville ha sagt med det är att den medicinen är riskfylld i sig själv, även om man aldrig tidigare haft en psykos.
Så tror inte den medicinen är så bra om man redan har någon form av psykossjukdom. :P

Kollade sfinx interaktionstjänst och de enda interaktionerna var just sifrol med nozinan och olanzapin. Har du testat något antikolinergika typ akineton mot de motoriska biverkningarna av neuroleptika?

Vad har du för diagnos?

Att kombinera flera neuroleptika är inte bra, förhöjd risk för olika sorters negativa biverkningar och på sikt förhöjd risk för tardiv dyskinesi.

Klarar du att somna utan att samtliga mediciner? Theralen är också i grund och botten ett neuroleptika, tror du att det skulle funka att somna med enbart nozinan och olanzapin?

Jag har inga psykotiska besvär. Jag har bara klagat på sömnbesvär till läkaren sen har han lagt till mediciner samt höjt dom jag redan haft. Men sifrol verkar ju inte bra alls Klagade på myrkrypningar och fick då den insatt. Ska försöka ikväll att hoppa över olanzapine, nozinan och sifrol. Och enbart ta theralen och lerginanet. Eller är det bättre att göra tvärtom? Vill inte på nåt sätt skadas av tabletterna och det känns som olanzapinet och nozinan löper störst risk att göra detta. Eller har jag fel?
Citera
2015-08-08, 18:10
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurbssimdnalb
Jag har inga psykotiska besvär. Jag har bara klagat på sömnbesvär till läkaren sen har han lagt till mediciner samt höjt dom jag redan haft. Men sifrol verkar ju inte bra alls Klagade på myrkrypningar och fick då den insatt. Ska försöka ikväll att hoppa över olanzapine, nozinan och sifrol. Och enbart ta theralen och lerginanet. Eller är det bättre att göra tvärtom? Vill inte på nåt sätt skadas av tabletterna och det känns som olanzapinet och nozinan löper störst risk att göra detta. Eller har jag fel?
Har du ingen psykos sjukdom eller är bipolär så tycker jag att du ska ta bort olanzapine och nozinan och enbart köra på theralen för att sova, funkar inte enbart theralen så kör enbart nozinan, funkar inte nozinan så kombinera theralen och nozinan. Och ta all din voxra på morgonen.
Sifrol kan du prova ta bort också då du inte säkert få myrkrypningar längre.

Skulle va bra om du visste exakt vilken diagnos du har?
Senast redigerad av plasticitet 2015-08-08 kl. 19:09.
Citera
2015-08-08, 18:54
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Har du några fler diagnoser, eller är det enbart sömnproblem du lider av? Om du t.ex. är förskriven neuroleptika pga. bipolär sjukdom så är det inte bra att sätta ut, men om du får alla dessa mediciner enbart för sömnen känns det lite extremt.

Om du inte har några andra psykiska besvär förutom sömnproblem, så kanske det vore idé att göra en sömnutredning för att se om det finns några somatiska orsaker till att du inte kan sova.
Citera
2015-08-08, 19:18
Medlem
BrittaFittovs avatar
Först och främst vad är du inlagd för? Folk svarar olika på Voxra, dom flesta blir pigga vissa får ingen effekt. Har lite erfarenhet av Lergigan och Theralen(låg dos). Båda gjorde mig väldigt torr i mummen, särskilt theralen, helt olidligt. Även om jag tog inna sänggåendet blev jag dagen efter avtrubbad och fick ingenting gjort. Har iofs hört andra som svarat bättre på dessa mediciner. Du får två olika antipsykotiska medel inann sånggåendet, verkar lite överdrivet om du inte psykostisk men det kan iofs vara mot mani eller eller självmordbenäget. Vet som sagt inte vad du är inlagd för. Jag har tagit sifrol mot RLS, fick ingen psykos. Psykos ingår i symptomen av Parkinsons däremot. Jag antar att det finns en tendens att överförskriva medicin på behandlingshem för att patienterna ska vara lättare att ha att göra med. Du får väl försöka diskutera sansat med läkaren så att det kan känns rätt med medicineringen.
Citera
2015-08-08, 20:02
Bannlyst
Gött att köra på Voxra och sedan 4 stycken preparat som sänker kramptröskeln. Dessa preparat blockerar även flertalet dopaminreceptorer, vilket gör att den antidepressiva effekten av Voxra kommer att utebli då den lär fungera som en ren NRI istället. Du skriver sedan att du lider av sömnproblem och därför är du inlagd, varför står man då på Voxra, som har en halveringstid på 20 timmar?

Att använda en neuroleptika som olanzapin mot sömnbesvär är dumt, delvis p.g.a. dess biverkningar (diabetes, fetma, malignt neuroleptikasyndrom) Preparat som Theralen, Nozinan, Lergigan och buspiron blockerar även dessa dopaminreceptorer, men inte i lika hög utsträckning, kaka på kaka dock. Dessa kommer öka riskerna för malignt neuroleptikasyndrom ganska drastiskt.

En dopaminagonist kan även ge upphov till insomnia, men också trötthet. Mycket dopamin gör en trött.

Det är en farlig coctail du står på, särskilt eftersom att du inte är schizofren. Gör sömnutredning, kolla dina kortisolvärden. Flera antihistaminer dagligen kommer med all sannolikhet dock att desensitisera H1-receptorn, vilket är receptorn medicinerna fungerar på som genererar trötthet. Detta medför att receptorn inte längre kommer bli känslig för stimuli och trötthetseffekten inte kommer uppstå.

Mirtazapin i låg dos (eller hög, och ta bort Voxra sedan kör på Mirtazapin som antidepressiv) hade jag hellre testat än Theralen, Nozinan och Lergigan. Olanzapin bör undvikas. Buspiron kan egentligen ligga kvar, den är bra mot GAD.

Du lider alltså av insomnia, depression och GAD?
Citera
2015-08-08, 20:40
Medlem
shit. hade inte en aning om att dom här medicinerna var en så dålig kombination.
Tog bara theralen och lergigan till natten nu för någon timma sedan.

Ni som undrat över mina diagnoser - jag har ingen fastställd diagnos. Har ett ganska avancerat blandmissbruk bakom mig, har ett lvm på mig för er som missade det.

Hoppas jag kan sova nu utan denna coctail som jag nu haft i tre månader.
Kan jag förvänta mig några utsättningssymtom när jag klipper dom såhär tvärt?

Fick voxran insatt för två dagar sedan. Visste inte att den blev effektlös tillsammans med dom övriga medicinerna. Tack för infon, yterliggare ett skäl att inte ta dom..Voxran vill jag nog fortsätta med (en av dom få antidepressiva jag inte gått på)
Senast redigerad av kurbssimdnalb 2015-08-08 kl. 20:43.
Citera
2015-08-08, 20:48
Bannlyst
Citat:
shit. hade inte en aning om att dom här medicinerna var en så dålig kombination.
Tog bara theralen och lergigan till natten nu för någon timma sedan.

Ni som undrat över mina diagnoser - jag har ingen fastställd diagnos. Har ett ganska avancerat blandmissbruk bakom mig, har ett lvm på mig för er som missade det.

Hoppas jag kan sova nu utan denna coctail som jag nu haft i tre månader.
Kan jag förvänta mig några utsättningssymtom när jag klipper dom såhär tvärt?

Fick voxran insatt för två dagar sedan. Visste inte att den blev effektlös tillsammans med dom övriga medicinerna. Tack för infon, yterliggare ett skäl att inte ta dom..Voxran vill jag nog fortsätta med (en av dom få antidepressiva jag inte gått på)

Just med Voxra bör man undvika att kombinera den med antihistaminerga sömnmediciner för att undvika att kramptröskeln sänks, här står du på flera stycken. Neuroleptika sänker också kramptröskeln.

Ingen av preparaten har väl utsättningssymptom direkt men du bör ju inte sluta med alla. Buspiron fungerar ju bra mot GAD i flera fall, men bör egentligen kombineras med en SSRI. Voxra kan förvärra sömnproblem då halveringstiden är så pass lång, i ditt fall är det inte lämpligt att köra på den. Mirtazapin är en antidepressiv medicin som brukar ge effekt inom 1-2 veckor, den genererar även trötthet och tas i regel innan sänggående, kanske är den intressant för dig? Fungerar den bra hade man kunnat undvika merparten av dina mediciner.

För mig känns det som en jävla hattifnatt-coctail man kört ihop utan att tänka längre än näsan räcker. "FAN VI SLÄNGER IN LITE DOPAMINAGONISTER FÖR ATT FIXA EPS-SYMPTOM, EFTERSOM ATT VI HAR OFF-LABEL-BEHANDLAT PATIENTEN MED EN NEUROLEPTIKA, TROTS ATT DET FINNS BÄTTRE PREPARAT FÖR ÄNDAMÅLET!"

Förresten, en tungt sedativ bensodiazepin så som Flunitrazepam, hade varit bättre än hela denna coctail. Nu har du missbrukarbakgrund så jag förstår att det inte är optimalt, men just saying. Less is more.
Senast redigerad av kaxardu 2015-08-08 kl. 20:50.
Citera
2015-08-09, 15:46
Medlem
Håller med om att jag nog varit ganska övermedicinerad. Gjorde ett försök med att enbart ta theralen och lergigan natten till idag vilket gjorde att jag inte sov lika många timmar samt några uppvaknande under natten. Men det är nog en övergångsperiod, ska försöka vänja kroppen att klara sig med så lite mediciner som möjligt.

Men är det verkligen så att zyprexan tar bort all effekt av voxran? Märker nämligen en ökad ångest idag när jag varit utan den ett tag. Så hade egentligen enbart kört på zyprexa + voxra men om det inte går kör jag nog enbart på voxran..

Svårt med det här jäkla medicinerandet.. Men ska enbart äta mediciner medans jag fortfarande har lvm, sen när jag kommer hem ska jag inte stå på några mediciner alls - annars hade jag aldrig övervägt att fortsätta med zyprexan t.e.x pga diabetesrisken osv. Men handlar det bara om tre månader till och det underlättar för sömn och ångest, så tänker jag att det kan kvitta.. eller?
Senast redigerad av kurbssimdnalb 2015-08-09 kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in