2015-08-08, 13:42
Medlem
Kan det vara så att du inte har kontroll över livet, men att livet är i kontroll över dig? Kan det vara så att alla tankar du får in i ditt sinne och åtgärder du gör kommer från livet självt, men att ditt sinne tar kredit för det hela, som gör att du tror att du har kontroll över livet, när livet egentligen har kontroll över dig?
Citera
2015-08-08, 14:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är ju en ständig 'kamp' för att komma vidare, med många misslyckanden och återvändsgränder. Men den står kanske inte mellan något som heter 'mig' och något annat som heter 'livet'.

Iallafall läste jag boken 'You are not so smart' och fann att jag är precis så osmart att jag är offer för nästan hela katalogen av sätt att lura sig själv som tas upp där. Men sedan man konstaterat det så kanske man är beredd att ta mer kontroll.

http://youarenotsosmart.com/
Citera
2015-08-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Kan det vara så att du inte har kontroll över livet, men att livet är i kontroll över dig? Kan det vara så att alla tankar du får in i ditt sinne och åtgärder du gör kommer från livet självt, men att ditt sinne tar kredit för det hela, som gör att du tror att du har kontroll över livet, när livet egentligen har kontroll över dig?

Ja, så är det givetvis.

Det är inte vi som lever livet, det är livet som lever oss.
Citera
2015-08-08, 19:18
Medlem
Dabbans avatar
Jag kan faktiskt hålla med att livet har kontroll över mig och min vardag, min personlighet och mitt "jag".

Kan du annars påpeka att det är "du" som styr "livet"? Eller är det livet som styr dig?
Citera
2015-08-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dabban
Kan du annars påpeka att det är "du" som styr "livet"? Eller är det livet som styr dig?

Det livet som styr mig. Det hade varit för mycket för mig att styra livet.
Citera
2015-08-09, 08:22
Bannlyst
livet styr mej också överlag , men är smart nog i bland att lura livet in i grejer som jag själv vill styra för att få min livskvalitet i livet
Citera
2015-08-09, 11:43
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Vad innefattar du begreppet "livet"?
Citera
2015-08-09, 13:28
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Livet lever livet över oss, kontrollerar och formar oss till den person vi är, tills vi faller i glömska.
Citera
2015-08-09, 14:19
Medlem
Citat:
Kan det vara så att alla tankar du får in i ditt sinne och åtgärder du gör kommer från livet självt, men att ditt sinne tar kredit för det hela, som gör att du tror att du har kontroll över livet, när livet egentligen har kontroll över dig?
Jag skulle uttrycka det hela lite annorlunda. Det är jag som formar/skapar mitt eget psyke (sinne) och jag väljer att följa Tao (vägen). Eftersom jag har fri vilja står det mig fritt att närsomhelst gå min egen väg, men min väg är Taos väg. Ingenting har kontroll över mig.
Citera
2015-08-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Rakel
Vad innefattar du begreppet "livet"?

Rymden eller Anden i vart allt existerar och sker i.
Citera
2015-08-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag skulle uttrycka det hela lite annorlunda. Det är jag som formar/skapar mitt eget psyke (sinne) och jag väljer att följa Tao (vägen). Eftersom jag har fri vilja står det mig fritt att närsomhelst gå min egen väg, men min väg är Taos väg. Ingenting har kontroll över mig.

Men det är ju så att ditt psyke består ju av små partiklar och allt du tänker är partiklar som rör sig på ett visst sätt. Med andra ord har du även 0 kontroll över ditt psyke eller "din egna vilja" för alla dina val skulle kunna förutspås ifall mana hade all information om alla partiklar och all energi i universum.
Denna teorin är däremot motbevisad pågrund av kvantmekaniken. Men jag tycker deremot inte att den motbevisar att en människa inte har någon kontroll över något även fast vi har den illusionen.
Citera
2015-08-16, 00:06
Medlem
Soxis avatar
Känns relevant. Om man utgår ifrån detta mönster så har livet kontroll över dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kausalitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in