Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-08, 12:40
Medlem
Hej jag har ett problem.
Jag har en server, jag tror att det är Windows Server 2008.
Jag har installerat ett program på en dator med Windows 7 och jag har placerat de gemensamma filer på servern.
Nu har jag en ny (en till) dator med Windows 8.1 som jag vill installera samma program och använda samma databasfiler (gemensamma filer) från servern.
Men när jag installerar programmet och ska välja var jag vill placera de gemensamma filererna väljer jag servern då kommerett meddelande om att "Ange nätverksautentiseringsuppgifter"

Ange nätverksautentiseringsuppgifter för att ansluta till: Server

Jag har aldrig tidigare behövt att skriva detta innan och har ingen aning om vad dessa uppgifter är för något, hur kan jag lösa problemet?
Citera
2015-08-08, 12:45
Medlem
Är klienterna anslutna till domänen?
Citera
2015-08-08, 12:48
Medlem
Ja vissa verkar vara det.

Kan jag på något sätt bara dela mappen där de gemensamma filerna ska ligga på servern?
Citera
2015-08-08, 12:53
Medlem
Den nya datorn är ansluten till arbetsgrupp.

Högerklickade på "Den här datorn" tryckte på egenskaper och ändra.
Där inne ska man kunna ändra till domän tror jag.
Dock står det:
" Du kan ändra datorns nman och vilken arbetsgrupp den tillhör. Det går INTE att ansluta en dator som kör den här utgåvan av Windows 8.1 till en domän"

Sen så str det datornamn.

Medlem i

Domän

Arbetsgrupp (workgroup)

Domän knappen och fältet är ljusgrått (man kan inte fylla i det valet)
Citera
2015-08-08, 14:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-08-08, 16:16
Medlem
Varför du inte kan joina din dator till domänen är pga. att du inte har en "pro"-version av Windows.
För att kunna joina en domän med Windows 7 behöver du Pro eller Ultimate, med Windows 8 och 8.1 behöver du "Pro"-versionen.
//A
Citera
2015-08-08, 17:25
Medlem
Är problemet att jag inte kan lägga till datorn i domänen?

Så är det så enkelt att om jag köper pro så kommer jag kunna lägga till datorn i domänen och jag kommer inte behöver Ange nätverksautentiseringsuppgifter?

Så jag kommer få kontakt med servern och mappen med de gemensammafilerna?
Citera
2015-08-08, 17:50
Medlem
x12s avatar
Windows pro, ultimate eller enterprise, då kan du domänansluta den. Home och starter edition går inte domänansluta.
Citera
2015-08-09, 16:59
Medlem
Ja, du verkar ha ett share på en maskin som är med i en domän.
Antingen så joinar du datorn till domänen och då dina andra domänanslutna datorer kommer åt sharet så verkar det vara delat till "Everyone" i domänen.

Det andra alternativet är att du vid auth-dialogen skriver in domännanmnet\användare samt tillhörande lösenord. Men du kommer alltid att ha problem då du ska använda resurser som finns i domänen.
Personligen så har jag gärna alla datorer anslutna för att slippa problem gällande auth/behörigheter.
//A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in