• 2
  • 3
2015-08-16, 23:13
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Nu när det där med potatisen är avklarat, undrar jag på vilket sätt ni får till de där köttbullarna. Köper ni färsen från ICA, där den i värsta fall legat på golvet, eller köper ni de bästa råvarorna och gör färsen på egen hand?

Är du muslim? I så fall kan du glömma köttbullar eftersom det krävs 50% fläskfärs för att de inte ska bli torra. (Här kommer jag nog att få en del mothugg ) Har för mig att ju längre söderut man kommer så har man mer fläskfärs och i Skåne kan man få köttbullar på enbart fläskfärs men i så fall är skinkfärs att föredra. Och ja, köttbullar kräver färs av hög kvalité. ICA:s duger inte för mig.

Annars har man kokt potatis, mycket lök för min del och så får man inte bara springa förbi med vitpepparkvarnen. Det ska smaka rejält mycket.

Min sambos första favorit bland svenska maträtter var just köttbullar och den förälskelsen håller i sig.

Ni invandrare som klagar på vår svenska "skitmat". Ni har aldrig ätit riktigt god tillagad husmanskost. Lite synd på den inställningen eftersom vi svenskar är så pass öppna vad gäller utländsk matkultur. Jag har en fantastisk sammansättning av mat från skilda länder. Falafel ena dagen, köttbullar eller kålpudding därefter.
Citera
2015-08-17, 15:00
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Smakar skit, kort sagt. Dessutom är det jävla onyttig mat, som gör att svenskarna är feta och fula. Som tur har Sverige fått bättre matkultur, tack vare den inspiration som människor från alla jordens hörn har gett svenskarna de senaste fem decennierna.

Är knappast köttbullar som gör folk feta, även om jag håller med om att man kan äta nyttigare mat. Är snarare sötsaker och stillasittande som gör folk feta, skulle jag säga. Samma för barnen, svenska barn blir ju mer o mer stillasittande i.o.m den moderna teknikens intåg. Medans somalierna är ute och leker. Klart de inte blir feta då.
Citera
2015-08-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
det krävs 50% fläskfärs för att de inte ska bli torra. Här kommer jag nog att få en del mothugg Har för mig att ju längre söderut man kommer så har man mer fläskfärs och i Skåne kan man få köttbullar på enbart fläskfärs men i så fall är skinkfärs att föredra. Och ja, köttbullar kräver färs av hög kvalité. ICA:s duger inte för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Är knappast köttbullar som gör folk feta, även om jag håller med om att man kan äta nyttigare mat. Är snarare sötsaker och stillasittande som gör folk feta, skulle jag säga. Samma för barnen, svenska barn blir ju mer o mer stillasittande i.o.m den moderna teknikens intåg. Medans somalierna är ute och leker. Klart de inte blir feta då.

I princip tycker jag väldigt illa om att mala sönder en bra råvara. Och när man trots allt gör det anser jag att man ska göra det själv. Köttbullar är precis som korv mindre nyttig än rent kött, med betoning på rent, på samma sätt som en hel potatis är mera nyttig än motsvarande mos.

PS Lingonsylt innehåller 2,5 ggr så mycket kalorier som lingon. Köttbullar innehåller omkring dubbelt så många kalorier som en hel bit kött. Nog kan man äta nyttigare mat. Brunsås är ytterligare en kalorifälla. Att kokt potatis inte erbjuder särskilt mycket tuggmotstånd gör att den maträtt som diskuteras i tråden i mina ögon mest liknar käk för folk som saknar tänder; sjukliga gamlingar och riktigt små barn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in