Citat:
Ursprungligen postat av
Wumtata
Nu när det där med potatisen är avklarat, undrar jag på vilket sätt ni får till de där köttbullarna. Köper ni färsen från ICA, där den i värsta fall legat på golvet, eller köper ni de bästa råvarorna och gör färsen på egen hand?
Är du muslim? I så fall kan du glömma köttbullar eftersom det krävs 50% fläskfärs för att de inte ska bli torra. (Här kommer jag nog att få en del mothugg

) Har för mig att ju längre söderut man kommer så har man mer fläskfärs och i Skåne kan man få köttbullar på enbart fläskfärs men i så fall är skinkfärs att föredra. Och ja, köttbullar kräver färs av hög kvalité. ICA:s duger inte för mig.
Annars har man kokt potatis, mycket lök för min del och så får man inte bara springa förbi med vitpepparkvarnen. Det ska smaka rejält mycket.
Min sambos första favorit bland svenska maträtter var just köttbullar och den förälskelsen håller i sig.
Ni invandrare som klagar på vår svenska "skitmat". Ni har aldrig ätit riktigt god tillagad husmanskost. Lite synd på den inställningen eftersom vi svenskar är så pass öppna vad gäller utländsk matkultur. Jag har en fantastisk sammansättning av mat från skilda länder. Falafel ena dagen, köttbullar eller kålpudding därefter.