2015-08-07, 00:56
Medlem
SnilleFixs avatar
Hallå! Jo det är så att jag undrar varför det tar stopp vid siffran nio. Börjar vid 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 och 10 men det är här jag undrar varför det just tar stop vid 9? varför har det inte blivit/uppfunnits fler nummer?

Lite svårt å förklara, men hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2015-08-07, 01:32
Medlem
Netherworlds avatar
Jag har ingen aning, men min första tanke är att det finns 10 siffror för att vi har tio fingrar. Dock så blir det förvirrande att räkna på fingrarna och börja med 0
Citera
2015-08-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Hallå! Jo det är så att jag undrar varför det tar stopp vid siffran nio. Börjar vid 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 och 10 men det är här jag undrar varför det just tar stop vid 9? varför har det inte blivit/uppfunnits fler nummer?

Lite svårt å förklara, men hoppas ni förstår vad jag menar.
Man kan använda helt andra baser för att räkna, exempelvis datorernas binära system med endast två nummer.
Babylonierna använde 60.

Anledningen till att det blev just 10 är ttroligen en blandning av att vi har 10 fingrar vilket gör det praktiskt och att basen 10 ger korta nummer jämfört med exempelvis 2 om man har större nummer samtidigt som man slipper lära sig en massa olika siffror om man har större bas.
En kompromiss kombinerat med praktikalitet beroende på vår anatomi.
Citera
2015-08-07, 02:04
Medlem
222
Allt är klart.
Citera
2015-08-07, 02:04
Medlem
Ett bra sätt att räkna och ange tal med fingrarnas hjälp är att låta den ena (säg vänstra) handens fingrar gälla för ett vardera, men tummen för fem. På det viset kan man räkna till nio på ena handen. Låt sedan andra handens fingrar representera 10 var, och dess tumme 50. Då kommer man till 99 med båda händerna - sedan kan man fortsätta efter samma princip med tårna, eller med pinnar, stenar eller vad man har till hands.
Citera
2015-08-07, 02:11
Medlem
En annan intressant sak är ju skillnaden.på siffror och nummer.

Nummer är själva uppräkningen och dess innebörd medan siffror är symbolerna för dessa nummer.

Det är naturligt att vi har 10 nummer, men varför har vi samma siffror I större delen av världen samtidigt som orden för dessa varierar med vilket språk som används. Det är något att fundera på.

Man kan iofs argumentera att vi har samma alfabet även om vi har olika språk, men det håller inte eftersom en bokstav kan representera olika fonem beroende på språk.
Senast redigerad av Hippie 2015-08-07 kl. 02:17.
Citera
2015-08-07, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
En annan intressant sak är ju skillnaden.på siffror och nummer.

Nummer är själva uppräkningen och dess innebörd medan siffror är symbolerna för dessa nummer.

Det är naturligt att vi har 10 nummer, men varför har vi samma siffror I större delen av världen samtidigt som orden för dessa varierar med vilket språk som används. Det är något att fundera på.

Man kan iofs argumentera att vi har samma alfabet även om vi har olika språk, men det håller inte eftersom en bokstav kan representera olika fonem beroende på språk.

Siffrorna fick vi väl från Indien via araberna, även om deras form har förändrats något på vägen? Greker och romare använde som bekant helt andra symboler i forntiden, men redan då var ju själva räknesystemet med 10 som bas etablerat i praktiskt taget hela Europa (det finns dock spår av ett 20-system i räkneorden i några språk, som walesiska, franska och danska).
Citera
2015-08-07, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Siffrorna fick vi väl från Indien via araberna, även om deras form har förändrats något på vägen? Greker och romare använde som bekant helt andra symboler i forntiden, men redan då var ju själva räknesystemet med 10 som bas etablerat i praktiskt taget hela Europa (det finns dock spår av ett 20-system i räkneorden i några språk, som walesiska, franska och danska).
Visst fick vi dem från araberna som anamat indiernas system. Det är välkänt, men frågan var mer varför dessa spreds så universellt medan det latinska alfabetet blev dominerande. Iofs är det latinska nummersystemet mer komplicerat så det kan vara en förklaring.

Det enkla vinner ju oftast I längden.
Citera
2015-08-07, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har ingen aning, men min första tanke är att det finns 10 siffror för att vi har tio fingrar. Dock så blir det förvirrande att räkna på fingrarna och börja med 0
Det stämmer, därför basen 10, finns bättre baser dock, tex binärt.
Citera
2015-08-07, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Det stämmer, därför basen 10, finns bättre baser dock, tex binärt.
Binärt är definivt sämre för människor då vi har svårt att identifiera grupper av siffror längre än 5.
Med binära tal kan man då enkelt känna igen tal upp till 32, med decimala kan vi använda upp till 99999.

Och det är en stor skillnad.
Citera
2015-08-07, 20:39
Medlem
SnilleFixs avatar
Tack för svaren alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem