Citat:
Ursprungligen postat av
Centurion77
Jag är grön på det här och ska snart köpa en ny spis. Den gamla (Bosch) 400v från '05 har ett kopplingsschema baktill där stegen beskrivs som 2 ~ med ett schema och 3 ~ likaså. Vilken spisen är kopplad på nu har jag inte en aning om. Jag antar 3 ~, d.v.s., 3-fas utan nolla. Uttaget bakom spisen är en perilex.
Mina frågor och funderingar: 1) Om nu spisen (den gamla) är utan nolla så är väl uttaget i väggen också utan nolla? 2) Ska den nya spisen också vara 400v utan nolla? 3) Duger 2-fas lika bra som 3-fas i så fall på den nya om kopplingsschemat indikerar det precis som min gamla? 4) Vad tusan ska man kolla upp innan ett köp egentligen? Min uppfattning är att de flesta spisar säljs utan kabel och då kanske det blir bökigt.
... Tacksam för svar.
1. Omöjligt att svara på utan att titta i kontakten. Ibland finns nolla, ibland finns det inte. Jag fick dra ny nolla när jag bytte spis.
2. Upp till dig. Många moderna spisar kräver nolla.
3. Det beror på spisen om du kan köra 2 fas istället för 3 fas.
4. Vilken spis du vill ha, om nolla krävs, om nolla finns, om säkringarna håller. Typ.
Edit 2B : eller menar du "är en 2 faskoppling lika bra som en 3 fas?" Då blir svaret "du kan inte ta ut lika mycket effekt ur spisen".
Jag köpte nyligen en ny Siemens , den kan kopplas som 1,2,3 fas som man önskar. Men kräver (som alla induktionsspisar jag sett) nolla.