2015-08-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ang rykten i Ida-fallet så tycker jag verkligen att polisen borde gå ut och dementera. I princip alltid är det inte så farligt som rykten gör gällande. Polisens tystnad spär ofta på rykten. Klassiskt exempel är serievåldtäktsmannen i Örebro, då det gick rykten om att han spänt upp ett offer mellan två träd. Det stämde så klart inte.

Vidare är jag 100% garanterat säker på att Idas familj inte vet något om hur hon dog eller vad GM gjorde med hennes kropp. Så alla rykten som har dessa som källa anser jag vara falska.
Ja, alla rykten är falska tills dess motsatsen bevisats....
Citera
2015-08-25, 00:28
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att polisen topsar i den omfattning som de nu gör tyder väl ändå på att de jobbar på bred front??

Nja de verkar topsa på bred från i alla fall. Många äldre brottsutredningar (typ Linköping) där DNA från gärningsmannen säkrats har i efterhand kritiserats då polisen inriktar sig på att topsa av så många som möjligt istället för att bedriva traditionellt polisarbete. Vi får hoppas att så inte blir fallet i detta ärende.
Citera
2015-08-25, 01:19
Medlem
niceanddices avatar
Intressant fall i Borås, kan mycket väl vara någon yngre som aldrig får nåt.
Har fått veta att många röker på och tar annat bland flertalet ungdomar i Väsby, många högstadielever samt andra äldre 18 plus, finns säkert en och annan enstöring med grova störningar som är ej tidigare dömda.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12102707.ab
Citera
2015-08-25, 01:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Intressant fall i Borås, kan mycket väl vara någon yngre som aldrig får nåt.
Har fått veta att många röker på och tar annat bland flertalet ungdomar i Väsby, många högstadielever samt andra äldre 18 plus, finns säkert en och annan enstöring med grova störningar som är ej tidigare dömda.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12102707.ab

Den där artikeln fick mig att inse, att kanske ryktet om att GM stoppat pinnar i Ida kan vara en missuppfattning som egentligen handlar om att GM lagt pinnar på Ida för att dölja kroppen.
Citera
2015-08-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ang rykten i Ida-fallet så tycker jag verkligen att polisen borde gå ut och dementera. I princip alltid är det inte så farligt som rykten gör gällande. Polisens tystnad spär ofta på rykten. Klassiskt exempel är serievåldtäktsmannen i Örebro, då det gick rykten om att han spänt upp ett offer mellan två träd. Det stämde så klart inte.

Vidare är jag 100% garanterat säker på att Idas familj inte vet något om hur hon dog eller vad GM gjorde med hennes kropp. Så alla rykten som har dessa som källa anser jag vara falska.
Hur kan du vara 100% säker på det?
Lägg av!
Citera
2015-08-25, 10:19
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Lägg av!

För att polisens sekretess gäller åt alla håll. Mördaren kan vara nära hennes familj. Det finns exempel på olösta mord där offrets familj efter tio år ännu inte vet hur offret blev mördat.
Citera
2015-08-25, 11:44
Medlem
Citat:
Rykte
Har nu hört lite om dessa pinnar som ska ha andvänts.
Det ska antingen vara pinnar eller järnpinnar som ska ha stuckits in på div ställen på henne.

Citat:
Som sagt, hört...
Så kan inte säga så mycket om sanningshalten i det.
Genom en som känner familjen.

Citat:
Liza1979 påstår indirekt att Idas familj vet hur hon dött och vad som hänt med hennes kropp. Detta tror jag inte på. Om polisen håller på sekretessen så gäller det även mot offrets familj.

Citat:
Lägg av!

Citat:
För att polisens sekretess gäller åt alla håll. Mördaren kan vara nära hennes familj. Det finns exempel på olösta mord där offrets familj efter tio år ännu inte vet hur offret blev mördat.

Nu vet jag inte om det Kenny Kuk säger stämmer, men jag tänker även att det inte är helt logiskt att tro att om familjen skulle känna till närvaron av ev. "pinnar" i dotterns kropp att de då skulle tala öppet om det med vänner och bekanta.

Föreställ er själva att er unga familjemedlem som var i början av sitt liv blir brutalt mördad.
Bara att tala om det skedda med människor utanför den allra närmaste kretsen måste vara oerhört känslomässigt krävande. Detta är en familj i kris , vi talar om. Traumatiserade.
De är säkerligen plågade av tankar på hur deras familjemedlem upplevde sin sista stund i livet. Dog hon snabbt ? Led hon ? Var hon rädd ? Hade hon ont ? osv osv osv.
Lägg på eventuella känslor av skuld och skam också. "Hade jag kunnat rädda henne ?", "Varför hon och inte jag?" osv.
Om ryktet om pinnarna nu vore sant, och att familjen fått reda på det från polisen (vilket verkar konstigt), skulle de berätta det för andra människor ?
"Vår stackars dotter blev inte bara mördad, utan även skändad och våldtagen med pinnar"
Troligt ?
Nej, säger jag.
Citera
2015-08-25, 11:52
Medlem
Citat:
Den där artikeln fick mig att inse, att kanske ryktet om att GM stoppat pinnar i Ida kan vara en missuppfattning som egentligen handlar om att GM lagt pinnar på Ida för att dölja kroppen.

Jag tror att du är något på spåren här!
Eftersom pinnryktena till stor del kan härledas till "grannen till en polis i väsby" så skulle det inte vara helt tokigt att föreställa sig att grannen hört något i stil med att IJ:s kropp blev funnen av hundpatrull där den hade skylts av pinnar och grenar - "Man såg inte den stackars flickan, det var pinnar överallt!"
Och sen har ryktena satt fart.
Citera
2015-08-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Nu vet jag inte om det Kenny Kuk säger stämmer, men jag tänker även att det inte är helt logiskt att tro att om familjen skulle känna till närvaron av ev. "pinnar" i dotterns kropp att de då skulle tala öppet om det med vänner och bekanta.

Föreställ er själva att er unga familjemedlem som var i början av sitt liv blir brutalt mördad.
Bara att tala om det skedda med människor utanför den allra närmaste kretsen måste vara oerhört känslomässigt krävande. Detta är en familj i kris , vi talar om. Traumatiserade.
De är säkerligen plågade av tankar på hur deras familjemedlem upplevde sin sista stund i livet. Dog hon snabbt ? Led hon ? Var hon rädd ? Hade hon ont ? osv osv osv.
Lägg på eventuella känslor av skuld och skam också. "Hade jag kunnat rädda henne ?", "Varför hon och inte jag?" osv.
Om ryktet om pinnarna nu vore sant, och att familjen fått reda på det från polisen (vilket verkar konstigt), skulle de berätta det för andra människor ?
"Vår stackars dotter blev inte bara mördad, utan även skändad och våldtagen med pinnar"
Troligt ?
Nej, säger jag.
Människor i sorg och chock reagerar olika, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att familjen pratar om hur dom känner.
Våldtagen eller ej, pinnar eller ej.
Klart att dom kunnat sitta med familj och vänner och ältat.
Citera
2015-08-25, 14:21
Medlem
Citat:
Människor i sorg och chock reagerar olika, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att familjen pratar om hur dom känner.
Våldtagen eller ej, pinnar eller ej.
Klart att dom kunnat sitta med familj och vänner och ältat.

Visst reagerar människor olika. Men hur troligt är det att en sån delikat detalj som tortyr/skändelse med pinnar skulle föras vidare av en vän till familjen ?

Eftersom du är en av de personerna som spridit vidare ryktet om pinnarna så vänder jag mig till dig, jag är genuint nyfiken på hur ni får det hela att gå ihop.
Citera
2015-08-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Visst reagerar människor olika. Men hur troligt är det att en sån delikat detalj som tortyr/skändelse med pinnar skulle föras vidare av en vän till familjen ?

Eftersom du är en av de personerna som spridit vidare ryktet om pinnarna så vänder jag mig till dig, jag är genuint nyfiken på hur ni får det hela att gå ihop.
Jag var inte den som tog upp detta med pinnarna, jag har själv ifrågasatt det i tråden.
Fick som sagt höra det häromdagen för första ggr utanför fb.
Citera
2015-08-25, 15:52
Medlem
Wireflys avatar
Citat:
Jag var inte den som tog upp detta med pinnarna, jag har själv ifrågasatt det i tråden.
Fick som sagt höra det häromdagen för första ggr utanför fb.

Har även jag fått höra att BO haft pinnar i alla/de flesta kroppsöppningar. Dessa uppgifter grundar sig från en polis, som jag själv inte känner dock. Har en släkting vars vän har pratat med denna polis.

Avd: Mammas-brorsas-flickväns-grannes-hunds-kennelägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in