2005-10-21, 21:06
Medlem
Lägg pengarna i ett bankfack eller nått..
Citera
2005-10-21, 22:00
Medlem
Köp en postväxel på beloppet och lägg i bankfacket.
Postväxeln gäller för alltid...
Citera
2005-10-21, 23:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Den metoden kan vara försåtlig. Mottagaren avlider hastigt, och bouppteckning upprättas. Därmed kommer arvsrätt etc in i bilden, kan bli bekymmer man inte kan förutse.

Ha, det tänkte jag inte på. Inte så smart efter allt...
Citera
2005-10-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
"Gömma" 90K?

Lite överdrivet att leka Gekko med de kaffepengarna kanske.

hahahaha....höll på att trilla av stolen
Citera
2005-10-22, 18:52
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asburypark
Har sökt lite på forumet och inte hittat något. Om jag nu missat någon tråd med samma ämne så får ni radera denna och/eller hänvisa mig den den.

Vilket är bästa sättet att spara och "gömma undan" pengar.
De ska sparas i kanske 1-3 år (möjligen längre <10 år)...men ska inte synas i några register. Summan som är tänkt någonstans mellan 40000-90000kr

En tanke var att helt enkelt spara i kontanter och lägga in dem då o då i ett bankfack. Problemet som jag ser det är om dessa sedlar blir ogiltiga av riksbanken (dvs nya sedlar tar över), fast det kanske inte händer mer än kanske vart 10-15:e år. En annan tanke var att köpa guld(smycken, halsband m.m.) och sedan placera dessa i ett bankfack. Det kanske inte heller är så bra i ekonomisk synpunkt med variation av guldpriset m.m.

Synpunkter, tips!

har bara läst första inlägget i denna tråd, så ursäkta om det blir "redundans".

men för i h******, du tänker väl inte spara pengarna i madrassen? *= bankfack.
offshore är det bästa, skattefri ränta och ingen insyn.
om det nu bara är 90 000 kr, kattskit med andra ord så varför oroar du dig?
sätt dom på ett svenskt sparkonto med ränta (1%) men bättre än inget.
90 000...vad har du att oroa dig för? skärpning..
Citera
2005-10-22, 22:29
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att förlita sig på någon kompis/bekant för att sitta på stora penningsummor är ett klassiskt misstag.
Hur mycket man än litar på en människa så måste man veta att ingenting korrumperar en själ så enkelt som en bunt med sedlar.
Vet om fler än ett fall där det har lett till stort elände, fiendeskap samt våldsbrott.
Citera
2005-10-23, 10:22
Medlem
Är ju inte helt uppdaterad i "gömma pengar-branshen" men, tidigare, före vpc och dataåldern var ju obligationer i fysisk form, dvs. ett papper. Det reggades ingenstans vem som ägde dem. Finns de kvar så köp sådana, lämpligast en hel post, lägg i ett lämpligt bankfack. Sedan knatar du bara in på banken ett par gånger per år och kollar om det finns några vinster att hämta ut.
Citera
2005-10-24, 19:11
Medlem
Gå ut i skogen och gräv ner dom där ingen ser. Glöm inte bort var bara.
Citera
2005-10-24, 19:58
Medlem
Inflation!!!

90000 kr i ett antal år, säg 5 år, till 2% inflation(värdeminskning) mot 90000kr placerade på börsen till 5% årlig avkastning(efter inflation) blir stooor skillnad:

Om du gräver ner pengarna har du bara 81516 kr kvar efter fem år medan om du ger pengarna till mig med ett skuldebrev i retur så har du 114865 kr efter 5 år.

Vilket väljer du? Förlust på 8484 kr eller vinst med 24865 kr?

Varför ska du gömma pengarna? Skatteverket och ekoroteln skiter fullständigt i sån småflis.
Citera
2005-10-24, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
....Varför ska du gömma pengarna? Skatteverket och ekoroteln skiter fullständigt i sån småflis.

När börjar Skatteverket och Ekoroteln bli intresserade på allvar egentligen – 250k, 500k, miljonen eller ännu mer?

Det är klart att de prioriterar att luska reda på de storfräsare som lattjar runt med 18 miljoner hit och dit, men de borde väl sannerligen också ha ett stort intresse av alla som har ett par hundra "gömda" tusen på t ex Parex. Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2005-10-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullig vad
När börjar Skatteverket och Ekoroteln bli intresserade på allvar egentligen – 250k, 500k, miljonen eller ännu mer?

Det är klart att de prioriterar att luska reda på de storfräsare som lattjar runt med 18 miljoner hit och dit, men de borde väl sannerligen också ha ett stort intresse av alla som har ett par hundra "gömda" tusen på t ex Parex. Eller är jag ute och cyklar?

Skatteverket kanske bryr sig om summor över 10 000, men det sägs att man kan tjuva ekoroteln på rätt många 100 lax om man bor här uppe i norra sverige. Men jag skulle ALDRIG göra något sådant!!

Nåväl, tänkbara orsaker till att snubben ska gömma pengarna?
Citera
2005-10-25, 09:49
Medlem
Bond007s avatar
Vid fall av den här karaktären, dock när det gäller betydande summor, så är det vanligaste tillvägagångssättet att det skrivs ut en postväxel som sedan placeras i bankvalvet. Förutsätter dock att man har en god relation med sin bankman... Mycket vanligt då det var tid för förmögenhetsbeskattnig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in