2015-08-07, 00:02
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiningLion
OnT: Sjukt...
OT: När är det okej att låta barnen var ensamma hemma, dvs. att den äldsta tar hand om de yngre?
/Nyfiken far till en 2-årig
Jag har alltid tänkt så här: Att lämna ett litet barn hemma är illa. Att ge ett barn som inte är moget uppgiften ansvaret för sina syskons säkerhet är i mina ögon 10 gånger värre. En olycka kan hända så snabbt. Ett av de yngre barnen skulle kunna skada sig eller t.ex. sätta en bit mat i halsen och kvävas. Om man har lite kännedom om hur barn fungerar är det inte svårt att inse hur något sådant skulle påverka det äldre barnet. Även en vuxen skulle i en sådan situation skuldbelägga sig själv, men har till skillnad mot ett barn även en förmåga till rationellt och logiskt tänkande. Av den anledningen har jag haft som princip att helst inte lämna barnen ensamma förrän alla har varit gamla nog att ta hand om sig själva.
Citera
2015-08-07, 00:35
Medlem
Någon som sitter inne med fler fakta?
Jag känner igen en liknande historia men då för ett år sedan o i en annan komun runt Jkpg.
Mamman i fråga har nu flyttat till just Jkpg o pappan har enskild vårdnad efter flera års helvete med den kärringen.
Tänker inte outa människorna då mamman i fråga är fruktansvärt manipulativ o riktigt farlig.

Men min nyfikenhet säger mig att detta bör vara samma då barnens ålder stämmer.
Citera
2015-08-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Om detta var lugna, vettiga barn kunde man ha lämnat 5 och 6 åringen under 9 åringens uppsikt för att gå till ICA och köpa mjölk 15-30 minuter. Inte över en eller flera nätter...

För att lämnas ensamma i dygn tycker jag äldsta barnet bör vara minst 16 +, för bara en natt (utgång eller liknande) räcker det väl om barnen åtminstone är i tonåren eller nästintill. (12 och 14 t.ex skulle vara okej tycker jag).

Kan väl lite känna att just färjan var extra illa. Åtminstone 9 åringen kan väl hantera en mobil och hade alltså kunnat ringa hem mamma om det var något annat snuskäventyr hon gett sig ut på. Men när hon är på färjan kan hon ju inte ta sig hem oavsett vad...

Är väl svårt att bestämma en ålder, alla barn är olika och mognar i olika ålder.
Utgår man från individen blir det nog oftast rätt ändå.
Sen är det ju tveksamt om en 9-åring är gammal nog att ta ansvar för något alls. Det blir ju ganska extremt.
Citera
2015-08-07, 11:55
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Är väl svårt att bestämma en ålder, alla barn är olika och mognar i olika ålder.
Utgår man från individen blir det nog oftast rätt ändå.
Sen är det ju tveksamt om en 9-åring är gammal nog att ta ansvar för något alls. Det blir ju ganska extremt.

Ja absolut, det kan vara jättestora skillnader. Är det tre sjövilda ADHD ungar kan man väl inte lämna dem obevakade en minut, är det däremot tre lugna barn som man kan lita på sitter lugna framför en film eller med något pyssel kan det gå bra en liten stund.

Men alldeles oavsett individerna kommer det aldrig vara rimligt att lämna tre barn i den åldern ensamma över natten, för att inte tala om för att åka med finlandsfärjan...
Citera
2015-08-07, 13:10
Medlem
Detta kan knappast vara en normal morsa. Måste vara en riktig WT. Inga uppgifter på henne?
Har en misstanke på en som jag vet brukar lämna sina tre barn och vara ute och festa hej vilt vare sig det är att åka med en finlandsfärja eller bara åka iväg med vännerna på en fest. Åldrarna på barnen stämmer in. Någon som sitter inne på namn? Vill ej outa ifall det nu visar sig att det inte är hon. Men initialerna på den jag vet gör så är S R.
Citera
2015-08-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euphori
Detta kan knappast vara en normal morsa. Måste vara en riktig WT. Inga uppgifter på henne?
Har en misstanke på en som jag vet brukar lämna sina tre barn och vara ute och festa hej vilt vare sig det är att åka med en finlandsfärja eller bara åka iväg med vännerna på en fest. Åldrarna på barnen stämmer in. Någon som sitter inne på namn? Vill ej outa ifall det nu visar sig att det inte är hon. Men initialerna på den jag vet gör så är S R.
Behöver du få numret till soc eller klarar du att hitta det själv?
För jag tror knappast du är en sådan som bara vill sprida rykten utan att visa lite civilkurage
Citera
2015-08-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euphori

WT tror jag inte heller, snarare psykiskt sjuk och hade suttit på anstalt innan den stora psykiatrireformen på 90-talet. Finns heller inget som hindrar lätt utvecklingstörda att skaffa barn heller.
Men antagligen ett sammandrag av mycket här, både psykisk sjukdom kombinerat med missbruksproblem.

Faktum är ju att de flesta man hör sådana konstiga situationer om i Sverige nuförtiden som regel lider av diverse diagnoser. Tvångsvård har ersatts av frivillig öppenvård av rena kostnadsskäl i alldeles för många fall.
Citera
2015-08-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Fan jag vart ensam hemma veckovis när jag var sex-sju år med en tre-årig äldre bror.

Det är väl inte så jävla farligt

Får inte ihop hur din treåriga bror var äldre än dig när du var sex-sju år gammal.

Vad i upplägget med barnvakt var inte OK? Att hon rastade hunden?
Senast redigerad av ensamkrigaren 2015-08-07 kl. 16:01.
Citera
2015-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabyFF
En 3-barnsmamma lämnade sina barn hemma och åkte på kryssning. Barnen ska ha varit 5, 6 och 9.
Någon som har mer info om detta stolpskott?

Ja, det undrar man om någon har info om denna morsa?
Citera
2015-08-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Behöver du få numret till soc eller klarar du att hitta det själv?
För jag tror knappast du är en sådan som bara vill sprida rykten utan att visa lite civilkurage

Jo, för soc berättar ju sånt hihi

Är det garanterat denna WT-morsan. En sådan ska inte få kalla sig för morsa. Stackars barn, hoppas de har det bättre nu.
Citera
2015-08-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Är morsan vänsterpartist eller miljöpartist?

Ja nog inte är hon en bullbakande, konservativ, traditionsbunden kvinna i alla fall!

Säkert mer åt det öppnare, liberala hållet! Miljöpartist, mycket troligt!
Citera
2015-08-07, 18:14
Medlem
Är det en och samma fader till barnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här