2015-08-05, 07:30
Medlem
Finns det någon rissort som är god kall , inte okokt utan i en kall matlåda med kalkon och purjolök.
Eller finns det något annat som passar ?
Jobbar i skogen så har ingen möjlighet att värma maten.
Är inte så kräsen men testade jasminris igår och det vart inte så kul kallt.
Citera
2015-08-05, 08:38
Medlem
No_fears avatar
Tror parboiled eller nån annan variant som inte är kladdris funkar bättre kall.

Men skulle nog hellre rekommendera typ pasta, bulgur, matvete, mathavre eller dylikt.
Citera
2015-08-05, 09:11
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Vanligt Jasminris tycker jag fungerar bra. Sålänge det inte har varit fryst innan bara. Annars fungerar bulgur ypperligt att äta kallt.
Citera
2015-08-05, 10:56
Medlem
Henkeees avatar
Du skulle kunna prova Shirataki nudlar, det finns i många välsorterade mataffärer. Dom säljs också av hälsokostföretag då de är utan (eller väldigt lite) kolhydrater.
Dessa kan ätas kalla, och även icke tillagada - ska bara sköljas i kallt vatten och stå några minuter innan man äter. Inte jättemycket smak men det kan du ju själv ordna med krydda om du vill.
Citera
2015-08-05, 11:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag älskar grovkornig bulgur, passar riktigt bra kallt med sallader. Gott varmt också givetvis. Annars finns quinoa som passar utmärkt.
Citera
2015-08-05, 13:24
Medlem
Three-Gringoss avatar
Prova någon bulgursallad (t ex. rödlök, tomater, gurka, olivolja, citronsaft, limesaft och bulgur då) går och variera ganska mycket tills man hittar något som man tycker om.

Pastasallad är ganska fint, finns massvis med olika recept

Eller olika fyllningar till wraps och baguetter.
Citera
2015-08-05, 14:34
Medlem
Killer-queens avatar
Sushi-ris.

Annars håller jag med om att grejer som bulgur, cous-cous, taboulleh och liknande funkar bättre kallt. Är det kolhydrater man eftersträvar kan man kanske överväga något bröd eller tortilla istället.
Citera
2015-08-07, 20:57
Medlem
Är en mindre mängd kolhydrater jag är ute efter och lite mättnadskänsla/lunchkänsla.
Jag skall testa bulgur nästa vecka och tror det blir kanon, vet ej varför jag inte kom på det själv =)
Förra året köpte jag såna lågkalorinudlar från Gymgrossisten och det var nog bland det vidrigaste jag ätit och jag är långt ifrån kräsen.

Tack för alla svar.
Citera
2015-08-08, 07:54
Medlem
Grötris funkar ju att käka kallt.
Jasminris påminner lite om grötris.
Förskpotatis är ypperligt att käka kallt, fast det är ju inte ris då...
Citera
2015-08-08, 09:50
Bannlyst
är du på väg med expedition till nordpolen eller?
Citera
2015-08-08, 23:52
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag tycker jasminris är gott kallt. De flesta ris sorterna funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in