2015-08-04, 01:29
Medlem
Min 17-årige katt har blivit så konstig. Eller rättare sagt,han har ändrat stil. Som ex så har han alltid legat på ett speciellt ställe och nu ändrat och går helt plötsligt och jamar runt runt. På natten mest.
Han går på lådan och är frisk,ja,förutom att han sover mycket.

Han har ändrat så mycket,men om jag lixom bryter han så lugnar han ner sig.

Ibland ser han förvirrad ut.

Vad tror nu katt-proffs?

Är det dax?
Citera
2015-08-04, 01:52
Medlem
RouterEpenoxs avatar
De kan bli dementa, ja.

Så länge katten är frisk, går på lådan och inte verkar lida av det så är det lugnt, men kan eskalera.
Citera
2015-08-04, 01:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
De kan bli oåterkalleligen åldersdementa, precis som vi människor. Jamande på natten ska visst vara ganska typiskt, kissen är förvirrad och känner sig otrygg. Kanske kan kissen få sova hos dig?

Här finns lite tips för oroliga katter som jamar mer än vanligt.
http://www.veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/beteende/om-din-katt-jamar-mer-an-vanligt

Om det är dags eller ej är omöjligt att säga. Vore jag i din sits skulle jag kosta på en seniorkontroll hos veterinären för att se om det finns någon underliggande sjukdom och en bedömning av hälsan generellt. Det finns sjukdomar som kan framkalla förvirring och det kan man behandla med medicinering.

Katterna blir allt äldre och veterinärerna allt duktigare att ta hand om gamla katters sjukdomar, så det är inte kört. 17 år var jättejättegammalt för en katt för inte alltför länge sen, idag är det inte speciellt ovanligt.
Citera
2015-08-04, 02:01
Medlem
Jo det kan de. Hade själv en i din ålder som började bli väldigt förändrad. Hittade inte hem när hon var ute, visste inte om hon ätit eller skulle äta, började kissa på fel ställe, jamar i ett och är helt oförstående när man undrar vad den vill. Det finns freoner att köpa som kan lugna ner. Om den äter och putsar sig så tror jag inte att den lider, det är mest betraktaren som tar illa upp. Låt veterinären titta på den och ta prover om det behövs. Det går kanske att medicineras eller något specialfoder. Min var nästan 18 år när jag tog beslutet att låta den somna in.
Citera
2015-08-04, 02:18
Medlem
Det kommer inte att gå ta seniorkoll på han,för han är jättesvättis mot okända.
Tack för länken smurfis
Citera
2015-08-04, 19:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Det kommer inte att gå ta seniorkoll på han,för han är jättesvättis mot okända.
Tack för länken smurfis

Jodå, visst kan du ta kissen till veterinären. De är vana vid rädda djur, det hanterar de varenda dag. En gammal trotjänare tycker jag förtjänar ett veterinärbesök. Tänk om virrigheten beror på nåt man kan bota enkelt med medicin? Inte alls otroligt.

Oroa dig inte för besöket. Kissen lär inte gilla att åka bil och komma till en främmande miljö, men sååå farligt är det inte. Lycka till med gammelkissen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in