Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-02, 13:18
Medlem
christer-ulfbaages avatar
tjenare!

jag tycker det är rätt intressant hur man upplever smaker under olika perioder i livet.
förutom en kort period som barn har jag aldrig tyckt om sötsaker till exempel. och alla tycker jag är så konstig när jag tackar nej till kakor, bullar, tårta och annat otyg.
men jag har alltid gillat salt. allt från ostar, serranoskinkor till chips.
det senaste året har jag dock märkt att jag blivit lite äcklad av även salta produkter.
ta chips till exempel. tidigare svullade jag grill, dill, sourcreme, you name it.
idag kan jag bara äta lättsaltat eller möjligtvis vinäger. och då står jag bara ut med en näve på sin höjd.
samma sak gäller exempelvis oliver. jag hae bytt ner/upp mig från de där alldeles för salta spanska standardoliverna till lättare grekiska.
naturligtvis handlar det ju om balans av grundsmaker, men är det så att man blir känsligare med åren? vore mer logiskt att man tvärtom accepterar fler smaker ju äldre smaklökarna och man själv blir.

nu har jag iochförsig fått andra cravings, och det framförallt efter krispiga grönsaker som sockerärtor, broccoli och annat. och det är väl bra.

men vad 17 är det som försiggår där inne i matinkastet? är nästa steg att jag dumpar beska haha?
är inte alls kräsen i mat annars.

kanske hade platsat bättre i biologiforumet, men tyckte att det kunde vara kul att diskutera hur era smaker förändrats genom åren!
Citera
2015-08-02, 13:39
Bannlyst
Du kanske bara tröttnar tillslut på samma föda hela tiden?
Citera
2015-08-02, 14:08
Medlem
är rätt så varierad!
Citera
2015-08-02, 15:42
Medlem
christerys avatar
Surströmming är ju ganska roligt, har gått ifrån en hatad (luktade illa) maträtt till en som jag nu älskar.

Sött måste jag nog hålla med om, det var godare med söta saker förr, nu blir det nästan lite sötsliskigt. Inte vidare tilltalande.

Salt däremot, det kan jag inte vara utan. Har med mig en egen saltströare på mina resor i Asien - dom kan inte salta rätt där tycker jag. Tja, jag har med mig svartpeppar åxå, och dessa i magväskan så jag kan fixa till maten på restauranger om den är lite trist. Lite kul att se reaktionen ibland när jag tar fram saltströaren - men jag har den med för då jag bett att få lite mer salt så har dom kommit släpandes med en 5kg saltpåse från köket. Så jag fuskar och tar med eget.

Så nog ändrar sig smakerna, eller det man vill ha maten att smaka. Tydligen kan gravida få cravings på dom mest mystiska saker. Nu tillhör jag inte den skaran som kan bli gravid så jag vet faktiskt inte.
Citera
2015-08-04, 18:28
Medlem
hahah magväska med kryddor ska med nästa vända till Xiamen, Kina.
Hur jag än försöker lära mej denna mat (denna provins mat, har inte varit på så många ställen i kina) så får jag banne mig inte ner maten. Havsanemoner, stora svarta geleormar som bor i nått slags skal. Sjöhästar och kycklingfötter.
lite OT, men hör väl ihop med utveckling av smaklökar.

salt är kul, verkar vara beroende framkallande och jag vet folk som extrasaltar i smyg.
men det gäller väl kanske också socker/sötma.

vad tror du om ett salt och pepparkvarnshölster nästa resa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in