tjenare!
jag tycker det är rätt intressant hur man upplever smaker under olika perioder i livet.
förutom en kort period som barn har jag aldrig tyckt om sötsaker till exempel. och alla tycker jag är så konstig när jag tackar nej till kakor, bullar, tårta och annat otyg.
men jag har alltid gillat salt. allt från ostar, serranoskinkor till chips.
det senaste året har jag dock märkt att jag blivit lite äcklad av även salta produkter.
ta chips till exempel. tidigare svullade jag grill, dill, sourcreme, you name it.
idag kan jag bara äta lättsaltat eller möjligtvis vinäger. och då står jag bara ut med en näve på sin höjd.
samma sak gäller exempelvis oliver. jag hae bytt ner/upp mig från de där alldeles för salta spanska standardoliverna till lättare grekiska.
naturligtvis handlar det ju om balans av grundsmaker, men är det så att man blir känsligare med åren? vore mer logiskt att man tvärtom accepterar fler smaker ju äldre smaklökarna och man själv blir.
nu har jag iochförsig fått andra cravings, och det framförallt efter krispiga grönsaker som sockerärtor, broccoli och annat. och det är väl bra.
men vad 17 är det som försiggår där inne i matinkastet? är nästa steg att jag dumpar beska haha?
är inte alls kräsen i mat annars.
kanske hade platsat bättre i biologiforumet, men tyckte att det kunde vara kul att diskutera hur era smaker förändrats genom åren!