2005-10-21, 04:28
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Jag och en tjejkompis ska börja träna tillsammans. Vi vill bägge gå ned i vikt, och själv är jag kraftigt överviktig med mina kärleksfulla 140kg och 192cm. Jag har läst en del om att det inte går att bränna kroppsfett när man samtidigt bygger muskler och det skulle vara kul att få lite mer vetskap om detta. Är det verkligen omöjligt? Jag har tidigare tränat en hel del inom olika sporter. Simmade på rätt hög nivå, tränade fotboll, kampsport osv när jag var yngre. Styrketränade även under en tre-årsperiod. Hur ska Vi göra med kosten, och hur ofta och mycket ska vi styrketräna? Vi har bestämt oss för att träna 3 dagar i veckan och skulle uppskatta om någon kunde hjälpa oss med ett bra träningschema + kostråd och motionstips. Jag vet att det finns en hel del guider här på FB om träningsprogram och kost, men i de står vad jag läst att man ej ska vara rädd för fett, och jag begriper att kroppen behöver fett för att kunna bygga muskler, men samtidigt borde det väll vara så att den tar av "mitt lager " som tyvärr är överfyllt? Eller?

Skulle verkligen uppskatta all hjälp om detta.

Tack på förhand.
Citera
2005-10-21, 07:25
Medlem
Gurrams avatar
Om du vill bygga muskler samtidigt som att bränna fett är det nog bäst du börjar deffa under tiden du tränar.
Käka mkt proteinrik mat och spring några gånger i veckan + gym så ska du nog se resultat.
Försök söka på sånt här också
Citera
2005-10-21, 08:20
Medlem
MrNoOnes avatar
Du bränner fett när du tränar och bygger muskler. Ju mer muskler du lägger på dig, ju mer fett kommer kroppen att bränna ÄVEN VID VILA!

Ett snabbt råd är att träna dina 3 ggr/vecka. Kör BASÖVNINGAR, inga fancy pansy prylar utan bygg upp din muskelmassa. Käka gärna ett proteintillskott för att hjälpa kroppen med återbyggnad av dina muskler. Träna inte mer än max 45minuter per pass, drick ordentligt under dagarna.

GÅNG är en viktig del i början om du har 140kg kroppsmassa. Gå en runda på 40-60 minuter varje dag, eller i alla fall minst 3-4ggr/vecka. Börjar du prova på att springa direkt kommer du bara att dra på dig knäskador o skit, löpning bränner inte mer fett än gång ändå.

Till sist vill även jag råda dig till att söka på nätet och här i forumet. Läs om kosttillskott och träningstips på Eiselt.se. Prova gärna att läsa om träningstips samt hur man KORREKT utför basövningar på www.ast-ss.se
Citera
2005-10-21, 08:28
Medlem
Om du är nybörjare eller väldigt ur form så fungerar det att bygga muskler och bränna fett samtidigt eftersom den nya träningen utgör en sådan chock för systemet, men det är inget man kan räkna med i längden. För att bränna fett i någorlunda acceptabel takt behöver kroppen ett kaloriunderskott, och för att bygga muskler behöver kroppen ett kaloriöverskott. Som alla lätt inser är det lite svårt att kombinera överskott och underskott samtidigt!

Väger du 140 ska du tveklöst koncentrera dig på fettförbränning först, eventuell ny muskelmassa du lägger på dig under den perioden får du se som en ren bonus.
Citera
2005-10-21, 14:40
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Om du är nybörjare eller väldigt ur form så fungerar det att bygga muskler och bränna fett samtidigt eftersom den nya träningen utgör en sådan chock för systemet, men det är inget man kan räkna med i längden. För att bränna fett i någorlunda acceptabel takt behöver kroppen ett kaloriunderskott, och för att bygga muskler behöver kroppen ett kaloriöverskott. Som alla lätt inser är det lite svårt att kombinera överskott och underskott samtidigt!
Väger du 140 ska du tveklöst koncentrera dig på fettförbränning först, eventuell ny muskelmassa du lägger på dig under den perioden får du se som en ren bonus.

OT: Borde inte en person som är överviktig ha lättare att bygga muskler eftersom kroppen alltid har lager att ta av så att säga?
Citera
2005-10-21, 16:21
Medlem
Även om träningsnarkomanerna härt i forumet har väldigt orubbliga synpunkter på vad som är bäst så måste vissa av dem ha fel eftersom de tycker olika.

Jag tror själv på att omvandla fett till muskler snarare än att bränna fettet. Jag har själv legat på samma vikt (80kg) i fyra månaders 3ggs/vecka träning, har under den här tiden blivit både starkare och mer "välskapt" än vad jag var innan jag började.

Det svåraste med träning som nybörjare är inte exakt hur man ska göra. Det svåra är att skapa en träningsrutin och sunt leverna som hpåller i sig även efter de första månadernas entusiasm. Då är det bra att göra träning som ger mätbara resultat, till exempel att man klarar tyngre lyft.
Citera
2005-10-21, 17:17
Medlem
Citat:
OT: Borde inte en person som är överviktig ha lättare att bygga muskler eftersom kroppen alltid har lager att ta av så att säga?

Om kroppen vore optimalt smart och "visste" vilken bränslekälla den skulle använda, jo.

Citat:
Ursprungligen postat av marang
Jag tror själv på att omvandla fett till muskler snarare än att bränna fettet. Jag har själv legat på samma vikt (80kg) i fyra månaders 3ggs/vecka träning, har under den här tiden blivit både starkare och mer "välskapt" än vad jag var innan jag började.

Nybörjare kan bränna fett och bygga muskler samtidigt i viss utsträckning, som sagt. Men det är fysiskt omöjligt att "omvandla" fett till muskler eller tvärtom. Någon sådan biokemisk mekanism existerar inte. Fett kan bara omvandlas till en sak: energi (värme eller rörelse).
Citera
2005-10-21, 17:51
Medlem
muddafrikkas avatar
Hur pass realistiskt uppnåeligt det är vet man inte än, men att det går att bygga muskler och bränna fett samtidigt i en arakidonsyracykel verkar stämma.

Kolla "X Factor Trial Log Summary" på bodybuilding.com-forumet..
Citera
2005-10-22, 11:04
Medlem
Ut och gå.
gå på morgonen innan frukost, du behöver inte springa, men gå fort, minst 45 min.
sen bra kost. du kan ta en proteindrink innan du går ut och går.
då bränner du fett.

sen träna styrketräning.
Citera
2005-10-22, 18:57
Medlem
tapirs avatar
gör som sylvester stallone inför rocky IV, ät bara 10 ägg om dagen samt en fruktsallad var tredje. Det funkade uppenbarligen
Citera
2005-10-23, 22:41
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Om kroppen vore optimalt smart och "visste" vilken bränslekälla den skulle använda, jo.

Nybörjare kan bränna fett och bygga muskler samtidigt i viss utsträckning, som sagt. Men det är fysiskt omöjligt att "omvandla" fett till muskler eller tvärtom. Någon sådan biokemisk mekanism existerar inte. Fett kan bara omvandlas till en sak: energi (värme eller rörelse).

Det är väl energi som musklerna kräver för att växa och "överleva"??

Själv har jag masat mig till gymet i snart 1 år. Min bror som själv styrketränat i snart 4-5 år menar att det är det senaste halvåret som jag "verkligen" tränat och fått resultat.

Jag gick in med 120 kg, idag ligger jag på cirka 105. Största skillnaden är att jag är BRA mycket smalare och har lagt på mig gott med muskelmassa de sista 6 månaderna. Har käkat en diet som ger precis under 2000 kal/dag. Övrig energin som kroppen behöver menar jag att den tar av det lagrade fettet. Annars går inte påståendet ovan ihop.

Visst, tränar man och man har 10 BF% eller lägre kanske man måste ha ett kalloriöverskott för att bygga mer muskler, men ligger man på 15-25% eller mer så kan man bara loosa i fett och bygga mer muskler när man börjar träna regelbundet.
Citera
2005-10-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Det är väl energi som musklerna kräver för att växa och "överleva"??

Själv har jag masat mig till gymet i snart 1 år. Min bror som själv styrketränat i snart 4-5 år menar att det är det senaste halvåret som jag "verkligen" tränat och fått resultat.

Jag gick in med 120 kg, idag ligger jag på cirka 105. Största skillnaden är att jag är BRA mycket smalare och har lagt på mig gott med muskelmassa de sista 6 månaderna. Har käkat en diet som ger precis under 2000 kal/dag. Övrig energin som kroppen behöver menar jag att den tar av det lagrade fettet. Annars går inte påståendet ovan ihop.

Visst, tränar man och man har 10 BF% eller lägre kanske man måste ha ett kalloriöverskott för att bygga mer muskler, men ligger man på 15-25% eller mer så kan man bara loosa i fett och bygga mer muskler när man börjar träna regelbundet.

Nyckelordet är börjar träna regelbundet. Man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt som nybörjare eftersom det är en ovanlig och extrem stress för kroppen. Det är dock ett ganska snabbt övergående fenomen.

Fettförbränning och muskeluppbyggnad är två helt olika processer i kroppen som involverar två helt olika typer av vävnad. De kan inträffa samtidigt, men det är sällsynt och osannolikt om man inte är 1) ett genetiskt freak, 2) nybörjare eller utsätter kroppen för en helt ny typ av ansträngning eller 3) steroidanvändare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in