2015-08-01, 18:03
Medlem
Hej,

Jag har gjort det igen... SBS - Skit bakom spakarna. Jag drog ner Windows 10 på usb stickan och startade upp datorn med den, valde avancerad installation för att dra rent hela burken, klickade på formatera alla diskar i menyn och när jag försöker gå vidare så kommer det här meddelandet upp - "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar". Jag fattar lika mycket som en guldfisk skulle göra i det här läget.

Problemet är att jag inte kan komma tillbaka till mitt gamla Windows heller (8.1) då den bara står och matar reparering och slutar med att filer saknas för att kunna reparera. Har även testat att sätta in Windows 8.1 skivan och försökt återställa/ominstallera dyngan.

Men i skrivande stund är jag helt jäkla låst och LOST! Snälla människor här på forumet, hjälp mig!

Over and out
K

P.S Admins låt denna tråd vara kvar är ni gulliga!
Citera
2015-08-01, 18:06
Medlem
När du skall välja enhet att installera operativsystemet på, vad för alternativ får du upp? (Du får gärna ta bild på detta).
Citera
2015-08-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
När du skall välja enhet att installera operativsystemet på, vad för alternativ får du upp? (Du får gärna ta bild på detta).

Det är en lista med mina diskar och under den listan finns det lite olika alternativ, bland annat formatera, drivrutin, uppdatera (refresh), ta bort och sen några knappar som är gråa.

Den här bilden visar exakt mitt problem: http://i.ytimg.com/vi/pb6tECZP6WE/hqdefault.jpg
Citera
2015-08-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K4pt3n
Det är en lista med mina diskar och under den listan finns det lite olika alternativ, bland annat formatera, drivrutin, uppdatera (refresh), ta bort och sen några knappar som är gråa.

Den här bilden visar exakt mitt problem: http://i.ytimg.com/vi/pb6tECZP6WE/hqdefault.jpg

Jag tror jag vet vad som är felet här. Har du partioner på din disk? I så fall, ta bort alla partioner tills du bara har oallokerat utrymme. Om du bara har en disk utan partioner men som har använt utrymme så testa även att formatera denna så att du får oallokerat utrymme.

Tryck sedan på nästa och försök igen.
Citera
2015-08-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Jag tror jag vet vad som är felet här. Har du partioner på din disk? I så fall, ta bort alla partioner tills du bara har oallokerat utrymme. Om du bara har en disk utan partioner men som har använt utrymme så testa även att formatera denna så att du får oallokerat utrymme.

Tryck sedan på nästa och försök igen.

Hur gör jag allt detta min vän?
Citera
2015-08-01, 23:56
Medlem
Citat:

Okej, ta först reda på vilken disk du vill installera Windows på. Är det 0, 1, 2 etc. Säg att det är disk 0, denna kan vara uppdelad i partioner t.ex. 0:1, 0:2, 0:3 o.s.v. Du vill ta bort alla dessa partioner så att disk 0 endast är oallokerat utrymme. Detta gör du genom att klicka på en partion och sedan trycken på "ta bort" längst ner åt höger!

Jag har druckit lite för mycket Rom & Cola så ha lite förståelse ifall jag inte är lika klartänkt som vanligt.

Om du skulle behöva hjälp över telefon så kan vi såklart lösa detta.
Senast redigerad av cokemaniac 2015-08-02 kl. 00:41. Anledning: Rättat något mindre grammatiskt fel som tillkommit när man varit berusad.
Citera
2015-08-02, 10:15
Medlem
Citat:
Klicka på en partition och tryck på "ta bort".
Upprepa tills disken är tom.

Var är det du inte förstår?

cokemaniac:
Jag antar att du i inlägg 6 märkte att K4pt3n hade 2 st i sin bild och undrade om det fanns något viktigt på disken.

Vad jag kan se så borde K4pt3n kunna ta bort allt på båda för disk 0 är för liten för Windows och nästan tom. 350MB är ca en halv CD skiva.
Senast redigerad av panpo98 2015-08-02 kl. 10:30.
Citera
2015-08-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Klicka på en partition och tryck på "ta bort".
Upprepa tills disken är tom.

Var är det du inte förstår?

cokemaniac:
Jag antar att du i inlägg 6 märkte att K4pt3n hade 2 st i sin bild och undrade om det fanns något viktigt på disken.

Vad jag kan se så borde K4pt3n kunna ta bort allt på båda för disk 0 är för liten för Windows och nästan tom. 350MB är ca en halv CD skiva.

Nja, jag misstänker att det bara är en exempelbild som ts använder sig av för att förtydliga problemet. Anledningen till att jag tror detta är för att ts använder ordet disk i plural samt att den text som finns på bilden är på engelska, när jag tycker det framgått i trådstarten att det är på svenska.

Men om det faktiskt är en bild på ts skärm så håller jag med dig om att han bara kan ta bort allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in