2015-08-01, 14:00
Medlem
Hej

Har bestämt mig att köpa en klocka för runt 20-25k. Behöver dock lite tips då jag aldrig ägt en klocka i den prisklassen. Jag kommer att köpa begagnat men är nybörjare och vet ej vad jag ska leta efter så gärna lite tips!

Klockan jag letar efter ska vara klassisk men samtidigt vardaglig.

Kanske en omega?

Har varit inne och kikat lite på kaplans och chrono24 men som sagt jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Och hur säkert är chrono24 osv om man köper från tex italien. Vill köpa en klocka med ett bra begagnat pris så jag kan sälja den utan någon större förlust.

Tacksam för tips med bild och länk!

((
Citera
2015-08-01, 16:11
Medlem
Out-of-Steps avatar
Läs igenom första inlägget i denna tråden så kan du förhpppningsvis hitta ett spår eller sålla bort modeller du funderat på.

(kopiera länken)
http://klocksnack.se/threads/guide-i...klockköp.4740/

Du nämner att det ska vara något klassiskt, vad menar du med det? Dressare eller en välkänd design?
Citera
2015-08-01, 20:03
Medlem
När jag säger klassiskt så tänker jag på en klocka som inte sticker ut för mycket. Gillar Omega speedmaster men kanske finns ett mindre vanligt märke som gör bra klockor i min prisklass?

När det gäller urverkstyp, vad jag har läst så är quartz inte något att satsa på? Är det någon skillnad mellan automatiskt självuppdragande urverk och ett mekaniskt?
Citera
2015-08-01, 20:54
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iniesta
När jag säger klassiskt så tänker jag på en klocka som inte sticker ut för mycket. Gillar Omega speedmaster men kanske finns ett mindre vanligt märke som gör bra klockor i min prisklass?

När det gäller urverkstyp, vad jag har läst så är quartz inte något att satsa på? Är det någon skillnad mellan automatiskt självuppdragande urverk och ett mekaniskt?
Båda är mekaniska men i självuppdragande ur sitter det en rotor som rör på sig när du rör på handleden och då dras klockan upp,sen finns det manuella där du måste skruva upp den själv.
Citera
2015-08-01, 22:55
Medlem
Om man jämför en quartz klocka mot en automatisk/mekanisk är priset den ända skillnaden?
Är ett automatisk uppdragande ur det 'bästa'?

Hur länge håller en quartz innan byte? Pratar vi flera år?

vad rekommenderar ni, att köpa en quartz eller en automatisk/mekanisk för några tusenlappar mer med min budget?

Och har kikat mycket på som sagt omega, är det något att gå på eller har ni några bättre tips på inte så vanliga klockor i Sverige med gott anseende?

Tackar för alla förslag
Citera
2015-08-01, 23:20
Medlem
SYSTEMexes avatar
Rekommenderar att köpa beggad då prisraset resan har skett. Ifall du vill sälja den går du såleds inte så mycket minus

Tudor black bay / pelagos
Rolex dj
JLC reverso
Omega aqua terra

Tycker jag är väldigt trevliga. Speedmastern är annars ett jättebra val. Kör helst på brunt läderband

Kör på automatisk ifall du köper den för klockan. Quarts ifall du köper den för att se cool ut. En mekanisk klocka har ett liv och en själ medans en batteridriven klocka bara är ännu en elpryl. Man blir lite m8 med en mekanisk klocka då den är beroende av en. Så känner jag iaf. Trevligt att ha något som är tidlöst också som har funnits i "alla tider" och som kommer funka i "alla tider", även efter att en EMP smällt av. Mam uppskattar den på ett annat sätt helt enkelt

Batteriet byts var tredje eller femte år ungefär
Senast redigerad av SYSTEMexe 2015-08-01 kl. 23:30.
Citera
2015-08-02, 03:33
Medlem
Tack för tipsen!

Fastnade direkt för denna tudur black bay

http://www.chrono24.se/tudor/black-b...rch/index.htm/

och denna omega speedmaster

http://www.chrono24.se/omega/top-con...rch/index.htm/

Men har lite frågor…

Sökte på tudur och fick upp flera modeller av den jag gillade fast olika tillverkningsår. Den ovan är 2015 och oanvänt, men hittade en från tex 2013 och 2014 som var använda men skilde bara någon tusenlapp i pris? Bör jag ana att det är något lurt?
Och vad betyder LC100 och gångreserv?

När jag kollade på tex uret.se så ligger en ny Tudur av samma modell för 29000:-

Såg även att jag kunde köpa en tudur fast utan stål länken och då gick priset ner väsentligt men fick höra att det är mer värt att köpa länken direkt för att senare komplettera med ett läderband tex, gäller det samma för omegan?

När jag sökte på omegan så fick jag ju självklart fram massor av alternativ, men förstod inte riktigt vad de olika benämningarna innebar som omega speedmaster professionell alt. professionell fullmoon. Är det bara olika slags modeller eller har dom någon extra funktion?

Hur safe är det att handla via c24?
Vad bör jag tänka på?
Vilka frågor bör jag ställa säljaren?

Tacksam för all hjälp kära vänner!
Senast redigerad av Iniesta 2015-08-02 kl. 03:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in