Citat:
Ursprungligen postat av
nyttnytt
Om du inte vill starta AB så är enskild firma ett alternativ.
Du behåller själv grovt räknat hälften årets överskott från verksamheten (moms ej medräknat). I ditt räkneexempel får du alltså in 25000 i månaden. 5000 av dessa är moms och ska betalas in. 10000 går till kommunalskatt och egenavgifter. Kvar har du 10000 att göra vad du vill för.
Bokför gör du i ett bokföringsprogram. I princip skriver du ner och kategoriserar alla transaktioner du genomför, enligt ett regelverk. Du kan alltså inte hitta på något helt eget system.
Du skattar bara på överskottet av verksamheten. Om du säljer för 20000 (ex moms), men har utgifter på 2000 (ex moms) så är det alltså 50% av 18000 som ska betalas in i skatt.
När du säljer så lägger du på moms. När du bokför detta så har du ett "momskonto" där du lägger till pengar varje gång du säljer något. Om du köper något, så har den du köpt av också lagt på moms. När du bokför detta så tar du pengar från momskontot. När året är slut ser du hur mycket pengar som är kvar på momskontot, sen betalar du in den summan.
När du startar företag så blir du bombarderad med infoblad, erbjudanden om träffar, rådgivning med mera. Så även om det är lite att ta in så brukar det gå bra till slut.
Tack det där var nog helt ärligt en av de
bättre förklaringarna jag läst so far!
Har lite fler frågor.
__________________________________________________ ____________
När jag köper något som jag sedan vill dra av moms på använder jag då pengar från företagskontot för att köpa produkten. Eller kan jag köpa med privat pengar också och bara spara kvittot och sen bokföra köpet? (Till exempel en dator 10 392sek + 2 598sek).
Stämmer detta exemplet:
Citat:
Om du säljer en parfym för 125:- inkl moms så är ju 25:- moms och dom skall skattemyndigheten ha. Så du som företagare har ju då fått in 100:- i ditt företag.
Sedan köper du parfym för 50:- inkl moms så är ju 10:- av dom 50:- moms. Så kostnaden för dig är då 40:-
Sedan om du köper parfymen för 40:- plus 10:- moms och säljer den för 100:- + 25 moms. Så skall du ha tillbaks 10:- av SKM och du skall betala 25:- till skm. Så summan summarum är att du är skyldig skm 15:-
Är det bra att ta hjälp av ett företag för att starta upp Enskild Firma? Typ:
http://svenskbolagsformedling.se/enskild-firma/
Vilket program är bäst för att sköta bokföringen, kan vara villig att betala uppemot 300 kr i månaden för något som är enkelt och användarvänligt.
Hur ofta måste jag ta hjälp av en revisor? Om jag har så lite som 5-10 transaktioner in på kontot per månad? Ska jag förnya domäner för runt 1000 kr så struntar jag att ta det via företaget, men när jag ska köpa något nytt typ en dator så kommer jag ha det som köp för att få tillbaka på momsen.
Känns som en bra ide att skaffa företagskonto i och med att jag vill kunna ha ett bankgiro för kunder som köpt mina tjänster. Vilken bank är bäst tycker ni?
Hittat denna:
http://seb.se/kundservice/kundservice-foretag/aktuella-priser
Sista frågan så länge.
Vilka ska man välja när det kommer till företagskonto:
http://seb.se/kundservice/kundservice-foretag/aktuella-priser
Tack för all hjälp!