2015-08-01, 05:43
Bannlyst
Hej jag har lite frågor angående starta ett företag.
Jag kommer driva en mindre webbyrå där jag kommer ta runt 4000 kronor exklusive moms.
Sen internetinkomster vid sidan, idag så drar Euroads och Adrecord skatter + arbetsgivaravgifter osv så får cirka 50-60%% in på kontot som privat person. Men behöver företag nu känner jag när jag ska starta upp webbyrån.

Säg att jag har en bra månad där jag lyckas kränga av tre hemsidor = 15 000 kr inkl moms. (Tre kunder.)
Och via internetinkomsterna dra in ytterligare 10 000 kr.
Jag får det då till 10 000 kr + 15 000 kr, hur mycket av dessa pengarna ska jag spara på mitt företagarkonto som sedan dras i Skatteavdrag% & Sociala avgifter?

Och hur går jag tillväga för att bokföra pengarna som kommer in, det gäller alltså inte så många överföringar mellan 5-10 stycken i månaden tippar jag på.

Kan jag sen få tillbaka pengar för inköp av domäner, webbhotell och andra kostnader som nya saker till företag (Dator typ)? Hur mycket får man tillbaka i %, och hur går man tillväga för att få tillbaka på momsen?

AB kan jag glömma för har inte 50 000 kr att sätta in i dagsläget.
Har fler frågor men startar med dessa.
Senast redigerad av Affil 2015-08-01 kl. 05:59.
Citera
2015-08-01, 07:38
Medlem
Om du inte vill starta AB så är enskild firma ett alternativ.

Du behåller själv grovt räknat hälften årets överskott från verksamheten (moms ej medräknat). I ditt räkneexempel får du alltså in 25000 i månaden. 5000 av dessa är moms och ska betalas in. 10000 går till kommunalskatt och egenavgifter. Kvar har du 10000 att göra vad du vill för.

Bokför gör du i ett bokföringsprogram. I princip skriver du ner och kategoriserar alla transaktioner du genomför, enligt ett regelverk. Du kan alltså inte hitta på något helt eget system.

Du skattar bara på överskottet av verksamheten. Om du säljer för 20000 (ex moms), men har utgifter på 2000 (ex moms) så är det alltså 50% av 18000 som ska betalas in i skatt.

När du säljer så lägger du på moms. När du bokför detta så har du ett "momskonto" där du lägger till pengar varje gång du säljer något. Om du köper något, så har den du köpt av också lagt på moms. När du bokför detta så tar du pengar från momskontot. När året är slut ser du hur mycket pengar som är kvar på momskontot, sen betalar du in den summan.

När du startar företag så blir du bombarderad med infoblad, erbjudanden om träffar, rådgivning med mera. Så även om det är lite att ta in så brukar det gå bra till slut.
Citera
2015-08-01, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyttnytt
Om du inte vill starta AB så är enskild firma ett alternativ.

Du behåller själv grovt räknat hälften årets överskott från verksamheten (moms ej medräknat). I ditt räkneexempel får du alltså in 25000 i månaden. 5000 av dessa är moms och ska betalas in. 10000 går till kommunalskatt och egenavgifter. Kvar har du 10000 att göra vad du vill för.

Bokför gör du i ett bokföringsprogram. I princip skriver du ner och kategoriserar alla transaktioner du genomför, enligt ett regelverk. Du kan alltså inte hitta på något helt eget system.

Du skattar bara på överskottet av verksamheten. Om du säljer för 20000 (ex moms), men har utgifter på 2000 (ex moms) så är det alltså 50% av 18000 som ska betalas in i skatt.

När du säljer så lägger du på moms. När du bokför detta så har du ett "momskonto" där du lägger till pengar varje gång du säljer något. Om du köper något, så har den du köpt av också lagt på moms. När du bokför detta så tar du pengar från momskontot. När året är slut ser du hur mycket pengar som är kvar på momskontot, sen betalar du in den summan.

När du startar företag så blir du bombarderad med infoblad, erbjudanden om träffar, rådgivning med mera. Så även om det är lite att ta in så brukar det gå bra till slut.
Tack det där var nog helt ärligt en av de bättre förklaringarna jag läst so far!

Har lite fler frågor.
__________________________________________________ ____________

När jag köper något som jag sedan vill dra av moms på använder jag då pengar från företagskontot för att köpa produkten. Eller kan jag köpa med privat pengar också och bara spara kvittot och sen bokföra köpet? (Till exempel en dator 10 392sek + 2 598sek).

Stämmer detta exemplet:
Citat:
Om du säljer en parfym för 125:- inkl moms så är ju 25:- moms och dom skall skattemyndigheten ha. Så du som företagare har ju då fått in 100:- i ditt företag.

Sedan köper du parfym för 50:- inkl moms så är ju 10:- av dom 50:- moms. Så kostnaden för dig är då 40:-

Sedan om du köper parfymen för 40:- plus 10:- moms och säljer den för 100:- + 25 moms. Så skall du ha tillbaks 10:- av SKM och du skall betala 25:- till skm. Så summan summarum är att du är skyldig skm 15:-

Är det bra att ta hjälp av ett företag för att starta upp Enskild Firma? Typ: http://svenskbolagsformedling.se/enskild-firma/

Vilket program är bäst för att sköta bokföringen, kan vara villig att betala uppemot 300 kr i månaden för något som är enkelt och användarvänligt.

Hur ofta måste jag ta hjälp av en revisor? Om jag har så lite som 5-10 transaktioner in på kontot per månad? Ska jag förnya domäner för runt 1000 kr så struntar jag att ta det via företaget, men när jag ska köpa något nytt typ en dator så kommer jag ha det som köp för att få tillbaka på momsen.

Känns som en bra ide att skaffa företagskonto i och med att jag vill kunna ha ett bankgiro för kunder som köpt mina tjänster. Vilken bank är bäst tycker ni?

Hittat denna:
http://seb.se/kundservice/kundservice-foretag/aktuella-priser

Sista frågan så länge.
Vilka ska man välja när det kommer till företagskonto:
http://seb.se/kundservice/kundservice-foretag/aktuella-priser

Tack för all hjälp!
Citera
2015-08-01, 10:48
Medlem
Citat:
När jag köper något som jag sedan vill dra av moms på använder jag då pengar från företagskontot för att köpa produkten. Eller kan jag köpa med privat pengar också och bara spara kvittot och sen bokföra köpet? (Till exempel en dator 10 392sek + 2 598sek).

Stämmer detta exemplet:
Citat:
Citat:
Om du säljer en parfym för 125:- inkl moms så är ju 25:- moms och dom skall skattemyndigheten ha. Så du som företagare har ju då fått in 100:- i ditt företag.

Sedan köper du parfym för 50:- inkl moms så är ju 10:- av dom 50:- moms. Så kostnaden för dig är då 40:-

Sedan om du köper parfymen för 40:- plus 10:- moms och säljer den för 100:- + 25 moms. Så skall du ha tillbaks 10:- av SKM och du skall betala 25:- till skm. Så summan summarum är att du är skyldig skm 15:
-

Du kan handla för vilka pengar du vill. Det är bara för enkelhetens skull som man försöker hålla isär privatekonomin och företaget så gott det går. Exemplet stämmer väl, fast självklart inte så att man skickar tiokronor fram och tillbaka till Skatteverket. Här har de exempel för en webbdesigner som förklarar bättre: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet

Citat:
Är det bra att ta hjälp av ett företag för att starta upp Enskild Firma? Typ: http://svenskbolagsformedling.se/enskild-firma/

Tycker det känns som att kasta pengar i sjön. Det är enkelt att göra det själv.

Citat:
Vilket program är bäst för att sköta bokföringen, kan vara villig att betala uppemot 300 kr i månaden för något som är enkelt och användarvänligt.

Tror alla fungerar lika bra. Jag gillar onlinebaserade.

Citat:
Hur ofta måste jag ta hjälp av en revisor? Om jag har så lite som 5-10 transaktioner in på kontot per månad? Ska jag förnya domäner för runt 1000 kr så struntar jag att ta det via företaget, men när jag ska köpa något nytt typ en dator så kommer jag ha det som köp för att få tillbaka på momsen.

Du behöver aldrig ha kontakt med en revisor. Ta hjälp av en redovisningsfirma ifall du vill ha hjälp med bokföringen. Med så få transaktioner borde det inte bli dyrt.
Citera
2015-08-02, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyttnytt
Du kan handla för vilka pengar du vill. Det är bara för enkelhetens skull som man försöker hålla isär privatekonomin och företaget så gott det går. Exemplet stämmer väl, fast självklart inte så att man skickar tiokronor fram och tillbaka till Skatteverket. Här har de exempel för en webbdesigner som förklarar bättre: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet
Tack ska ta mig en titt på länken, men ja det låter bra att hålla isär privata pengar och företagspengar.

Citat:
Tycker det känns som att kasta pengar i sjön. Det är enkelt att göra det själv.
Okej tack för tipset, har en vän som nyligen startat han borde kunna hjälpa mig gratis.
Vad tillkommer det för kostnader för att starta upp?

Citat:
Tror alla fungerar lika bra. Jag gillar onlinebaserade.
Ok bra, jag får kolla upp recensionerna på onlinebaserade och välja det mest prisvärda.

Citat:
Du behöver aldrig ha kontakt med en revisor. Ta hjälp av en redovisningsfirma ifall du vill ha hjälp med bokföringen. Med så få transaktioner borde det inte bli dyrt.
Okej, jag läste något om redovisning/bokslut eller något var 3/6/12 månad.
Vet inte exakt vad jag läste vet du vad jag tänker på? Typ hur ofta man väljer o redovisa eller något.

Tänkte om man kör var 6 månad så anställer man bara redovisningsfirma som hjälper en med det 2-3 timmar så borde det vara klart?
Citera
2015-08-02, 13:53
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det är antagligen bra att delta i några möten kring att starta upp en egen verksamhet.

http://www.nyforetagarcentrum.com/
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/informationstraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.htm l
Citera
2015-09-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affil
Okej tack för tipset, har en vän som nyligen startat han borde kunna hjälpa mig gratis.
Vad tillkommer det för kostnader för att starta upp?

Inget om du inte vill. Men ex bankkonto, kontokort, bankgiro, skydda företagsnamn, webbdomän kan ju vara bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Affil
Okej, jag läste något om redovisning/bokslut eller något var 3/6/12 månad.
Vet inte exakt vad jag läste vet du vad jag tänker på? Typ hur ofta man väljer o redovisa eller något.

Tänkte om man kör var 6 månad så anställer man bara redovisningsfirma som hjälper en med det 2-3 timmar så borde det vara klart?

Kan det vara momsperiod du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in