2015-07-31, 21:46
Medlem
Kasperskys avatar
Hej.

Mina föräldrar bor i ett gammalt hus med enskild brunn, och vid ett besök så tyckte jag att vattnet smakade konstigt. Jag har även kollat upp att det inte skett några vattentester sen 2011, och ville därför göra ett vattenprov, vilket mina föräldrar inte ville.

Nu eftersom jag är ett orosmoln så vill jag göra ett test i smyg ändå, har hämtat ut provflaskor i ett grönt kit med instruktioner och då vill de även veta information om brunnen, t.ex hur djup den är, brunnens täckning, och massa skit...

Har försökt ta upp det random men de säger att de inte vet, och det finns inte på papper heller tydligen. Hur får jag fram den här jävla informationen?
Citera
2015-07-31, 23:36
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Anledningen till frågorna från laboratoriet är antagligen att de vill kunna ge förslag till åtgärder som kan göras.
En sak du kan kolla är om brunnen är grävd eller borrad. En grävd brunn är mycket mer känslig för inträngning av ytvatten. Vattnet från en borrad brunn kan vara mer utsatt av föroreningar från berggrunden som järn, mangan, saltinträngning eller radon mm
Djupet på en grävd brunn kollar du enkelt genom att lyfta locket och mäta med lina och lod. En borra kan vara värre, se om du kan hitta någon information om vilket djup pumpen är avsedd för.
Sedan är det viktigt att du begär en fullständig analys och inte bara ett bakteriologisk prov för att utreda vad som gör att vattnet smakar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in