2015-07-31, 18:14
Medlem
hejsan, jag befinner mig nu i en situation där jag tänker flytta, på pappret men ha kvar min gamla lägenhet. Jag menar alltså att jag vill göra en adressändring då jag inte vill att det ska stå att jag bor i lägenhet A utan i lägenhet B. Nu till min fråga, är detta möjligt att bo kvar om man betalar el och hyra? Kommer skatteverket på något sätt att få reda på detta? Kommer hyresvärden få någon info om läget om jag väljer att inte säga något till h*n (få brev från skatteverket eller annan myndighet som handhåller detta område) Är det lagligt ?

Någon mer viktig fråga att ta upp i denna fundering? Någon som är insatt i ämnet som kan besvara min ❓
Citera
2015-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralHerbman
hejsan, jag befinner mig nu i en situation där jag tänker flytta, på pappret men ha kvar min gamla lägenhet. Jag menar alltså att jag vill göra en adressändring då jag inte vill att det ska stå att jag bor i lägenhet A utan i lägenhet B. Nu till min fråga, är detta möjligt att bo kvar om man betalar el och hyra? Kommer skatteverket på något sätt att få reda på detta? Kommer hyresvärden få någon info om läget om jag väljer att inte säga något till h*n (få brev från skatteverket eller annan myndighet som handhåller detta område) Är det lagligt ?

Någon mer viktig fråga att ta upp i denna fundering? Någon som är insatt i ämnet som kan besvara min ❓

Du är skyldig att mantalsskriva dig där du har din huvudsakliga nattvila.
Vad vinner du på att bo "osynligt" som tydligen är planen? Hämta posten på annat håll.
Citera
2015-07-31, 18:56
Medlem
Om du anmäler till skatteverket att du flyttar registreras den nya adressen. Adresser är ju helt offentliga . Om man har en lgh i ett attraktivt område som hyresvärden vill komma över kan h*n säga upp kontraktet med hänvisning till att du inte längre har behov av lägenheten .
Posten kan du få till "särskild postadress" Skatteverket har en blankett för detta. till exempel till en postbox .
Men jag skulle tänka mig för ordentligt ..... (många värdar tar alla chanser att bli av med gamla hyresgäster och sälja kontraktet eller hyra ut lgh för dubbla hyran till migrationsverket , kommunala stiftelser vill också få loss lgh till migrationsverket eller kommunernas flyktingåtagande )
Citera
2015-07-31, 21:38
Medlem
hejsan igen! tacksam för svar. Givetvis så blir ju skatteverket varse om den nya adressen. Jag formulerade min fråga lite luddigt kanske...det jag menade och söker svar på är om det är möjligt att ha kvar den gamla lägenheten samtidigt som man flyttar till en annan på annan ort utan att skatteverket eller annan statlig myndighet vet i själva verket om att man har kvar den gamla lägenheten, om jag skulle utveckla detta fullt ut och göra detta i praktiken, så är det dels frågorna om myndigheten skulle få reda på att den gamla lägenheten fortfarande hyrs utav mig (efter adressändring) samtidigt som detta leder till en annan fråga vilket är om min nuvarande hyresvärd skulle bli informerad om detta? Sker det per automatik att hyresvärden får hem papper från till exempel skatteverket att jag har flyttat?

Mvh
Citera
2015-07-31, 21:40
Medlem
eller är det något som hyresgästen måste meddela själv om?
Citera
2015-07-31, 22:00
Medlem
Det finns ingen myndighet som bryr sig om du har mer än en lägenhet så länge du råder dig själv ekonomiskt. Däremot så kan hyresvärden och/eller bostadsrättsföreningen (vad nu som är aktuellt) ha åsikter om det. Om du har ett hyreskontrakt och du inte nyttjar lägenheten kan värden ha rätt att säga upp kontraktet. En bostadsrättsförening kan ha i sina stadgar att bostadsrättsinnehavaren måste bo i lägenheten den upplåtits.
Det beror ju givetvis på dina anledningar till varför du ska ha två lägenheter och det är Hyresnämnden som beslutar oavsett om det är hyreslägenhet eller bostadsrätt.
Citera
2015-07-31, 22:14
Medlem
Skatteverket skickar inte ut någon information till fastighetsägare om flyttningar. Däremot får du räkna med att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar använder tjänster som Ratsit, Merinfo och Birthday, för att se vilka som vilka som för närvarande är folkbokförda i olika lägenheter i aktuella fastigheter. Detta för att upptäcka otillåten andrahandsuthyrning. Även det faktum att inte en person är folkbokförd i den lägenhet han hyr eller äger, är något som upptäcks i samband med detta, och som kan leda till en undersökning.
Citera
2015-07-31, 22:14
Medlem
som det verkar från min hyresvärd så skiter han fullständigt i vart pengarna rullar in ifrån, det enda han bryr sig om är att pengarna sitter på hans konto varje månad och inte är försenade (vilket inte är några problem). Men frågan kvarstår och det är om han blir varse om att jag "flyttar" alltså bokför mig på annan ort?

Mvh
Citera
2015-07-31, 22:34
Medlem
Tack för alla svar, frågorna är besvarade.

Jag tackar bugar ännu en gång för alla svar, ha det bäst alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in