2015-07-31, 11:11
Medlem
Alla har väl hört talas om Gann..

Tror Ni det är möjligt att t.ex med 90% sannolikhet bestämma att Guld bottnat här och nu för att gå upp åtminstone några månader?

På väldigt kort sikt kan jag förstå att "slumpen" får mer betydelse men över så lång tid??
Citera
2015-07-31, 11:37
Medlem
Många anser tydligen att kärnan i Ganns budskap finns i denna bok.
http://www.amazon.com/Tunnel-Thru-Lo.../dp/9650060154

Tror inte det finns någon absolut sanning. Om alla känner till den så köper de före osv. Men över riktigt långa tidsperioder så blir det väl mer komplicerat.

Har själv sett att det är möjligt. Det räcker med ett diagram över valfri aktie etc för att inse det.
Citera
2015-07-31, 11:42
Medlem
bithaxs avatar
När det gäller råvaror så handlar det helt om utbud och efterfrågan.

Ta oljan t.ex. Priset styrs helt av politik och karteller. Det har hela tiden funnits gott om olja, men kartellen har valt att minska utbudet för att tjäna mer pengar. Sen när tonläget hårdnade mellan USA och ryssland så öppnade man kranarna och vips så rasade priset.

När det gäller guld tror jag på fallande pris. Det har varit överproduktion under flera år, och de industriella tillämpningarna för guld är små i förhållande till produktionen. Så länge inte någon bunkrar upp med guld (typ en stat) så stannar det mesta av guldet kvar i cirkulation. Och ju mer som grävs upp ur backen, desto lägre blir priset.

I övrigt så anser jag att det inte finns några gränser. Guld kan bli värt noll om det inte finns några köpare, eller om någon lyckas med alkemi. Det är ju så.
Senast redigerad av bithax 2015-07-31 kl. 11:53.
Citera
2015-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
När det gäller råvaror så handlar det helt om utbud och efterfrågan.

Ta oljan t.ex. Priset styrs helt av politik och karteller. Det har hela tiden funnits gott om olja, men kartellen har valt att minska utbudet för att tjäna mer pengar. Sen när tonläget hårdnade mellan USA och ryssland så öppnade man kranarna och vips så rasade priset.

När det gäller guld tror jag på fallande pris. Det har varit överproduktion under flera år, och de industriella tillämpningarna för guld är små i förhållande till produktionen. Så länge inte någon bunkrar upp med guld (typ en stat) så stannar det mesta av guldet kvar i cirkulation. Och ju mer som grävs upp ur backen, desto lägre blir priset.

I övrigt så anser jag att det inte finns några gränser. Guld kan bli värt noll om det inte finns några köpare, eller om någon lyckas med alkemi. Det är ju så.

Nja eller förväntningar på vad andra ska köpa och sälja till för pris??
Senast redigerad av jojoh 2015-07-31 kl. 15:34.
Citera
2025-07-21, 00:00
Medlem
Ja det gick ju bra.
Mest tur.
Senast redigerad av jojoh 2025-07-21 kl. 00:56.
Citera
2025-07-21, 00:31
Medlem
...
Senast redigerad av jojoh 2025-07-21 kl. 00:34. Anledning: osäker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in