2015-07-31, 15:36
Medlem
Hardlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Hypotetiskt, om jag tjänar in den årslön som krävs för statlig inkomstskatt på 3 månader och därför väljer att enbart jobba 3 månader om året för att jag inte tycker det är värt att jobba mer och behöva betala statlig inkomstskatt... är det fel eller rätt av mig?

Det beror på om du moraliserar över andra företagsledare, och deras skattemoral, eller inte...
Citera
2015-07-31, 15:38
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Hypotetiskt, om jag tjänar in den årslön som krävs för statlig inkomstskatt på 3 månader och därför väljer att enbart jobba 3 månader om året för att jag inte tycker det är värt att jobba mer och behöva betala statlig inkomstskatt... är det fel eller rätt av mig?
Givetvis upp till dig. Du är ingen skatteslav (nåja, jag tycker inte du bör vara det åtminstone) utan bör själv besluta om din ekonomi och ditt arbetsliv givetvis. Ser inga moraliska problem med det. Men det är inte heller vad diskussionen handlar om.

Det är hyckleriet i Timbuktus beteende som är pinsamt. Inte skatteplaneringen i sig. Åtminstone inte för min del. Även om jag kan tycka att det svenska skattesystemet straffar löntagare otroligt hårt medan företagare har större chanser att undkomma viss typ av beskattning. Om man vet vad man gör då. Men det som får folk att reagera är ju hans dubbelmoral. Han kräver av andra det som han inte lever upp till själv.

Som en ordförande i nykterhetsförbundet som går ut och kräver av sina medmänniskor att de minsann inte ska supa sen efter mötet har avslutats, medlemmarna gått hem för att dricka mjölk, så öppnar ordföranden skrivbordslådan och tar fram den stora whiskyflaskan.

Det är den moraliska överlägsenheten som Timbuktu jämt sprider omkring sig som gör det hela så pinsamt. "Jag är så god! De och de är onda!" "Jag är så god!" "Alla borde vara lika goda som jag!!"
Citera
2015-07-31, 15:40
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Skattemoral handlar väl om moralen att följa befintlig skattelagstiftning vilket han gör? Sämsta granskningen jag sett, vill hon göra ett riktigt drev bör hon kanske istället kolla på kostnaderna i bolaget och se hur mycket "representation" och övrigt som finns som förmodligen snarare är privata middagar, resor etc.

Han betalar fortfarande mer skatt än genomsnittssvensken så vad fan är problemet.
Ingvard Kamprard följde också alla lagar när han betalade 0,0006% i skatt, han skattefuskade absolut inte, likt Timbuktu, men det blir väldigt fel när man själv klagar över detta sätt och gör det själv.
Citera
2015-07-31, 15:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
han spelar efter spelet regler men jobbar samtidigt för att ändra reglerna varför är det hyckleri?
Jag spelar också efter de reglerna och det är ju helt ok. Men hyckleriet är ju att han kritiserar andra som spelar efter samma regler som han själv och tycker att de ska bidra mer. Han har dessutom, jämfört med en vanlig "arbetare" betydligt högre inkomster och borde då skatta betydligt mer efter sin egen logik, men istället väljer han att lägga sig under alla brytpunkter som finns för att på så sätt bidra så lite som möjligt. Där är hyckleriet. Hade han bara hållit käften och erkänt att han också är kapitalist så hade han inte varit en hycklare.

Men han uttrycker ju rätt ideologi, så precis som andra i miljonärsvänstern som Wiehe, Ulvaeus, Guillou och så vidare så ska bara solidariteten gälla andra, inte dem själva. Och media tiger och låtsas inte om det...
Citera
2015-07-31, 15:47
Medlem
Jag tycker inte att vi ska beskriva Timbuktu som en hycklare. Jag tycker att vi ska beskriva honom för vad han är: En utsugarkapitalist vars affärsidé är att tjäna grova pengar på att sälja vänsterdrömmar (i likhet med Michael Moore).

Att beskriva honom som hycklare kommer inte vara i närheten så obehagligt för honom som att ta ifrån honom hela hans image som vänster och placera honom bland övriga kapitalister, då kan vi dessutom få hans fans att vända sig emot honom istället!
Citera
2015-07-31, 15:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag spelar också efter de reglerna och det är ju helt ok. Men hyckleriet är ju att han kritiserar andra som spelar efter samma regler som han själv och tycker att de ska bidra mer. Han har dessutom, jämfört med en vanlig "arbetare" betydligt högre inkomster och borde då skatta betydligt mer efter sin egen logik, men istället väljer han att lägga sig under alla brytpunkter som finns för att på så sätt bidra så lite som möjligt. Där är hyckleriet. Hade han bara hållit käften och erkänt att han också är kapitalist så hade han inte varit en hycklare.

Men han uttrycker ju rätt ideologi, så precis som andra i miljonärsvänstern som Wiehe, Ulvaeus, Guillou och så vidare så ska bara solidariteten gälla andra, inte dem själva. Och media tiger och låtsas inte om det...

Exakt.
Det är hyckleriet som stör.
Jason borde ju istället säga. "gör som jag - undvik statlig skatt!" Det vore hederligt!
Detta är kaos.
Citera
2015-07-31, 15:56
Medlem
Kan ju tilläggas att han fått anmärkningar på sitt bolag mellan åren 2006-2009 för bl.a. att skatter/avgifter inte har betalats korrekt.

Så även om han följer lagar och regler nu så har han inte gjort det historiskt. Hycklare är han oavsett.
Citera
2015-07-31, 15:58
Medlem
Själv mår jag illa av att finansiera en verksamhet som timbuktu talar sig så varm för.
Tänk om man hade kunnat välja,som kyrkoskatten?Då hade jag tyckt det var bra att
kommunisten ogillar att betala skatt.En fulländad paradox.
Senast redigerad av svartellervitt 2015-07-31 kl. 16:07.
Citera
2015-07-31, 16:06
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazsaros
Även han har väl insett att det är ren kapitalförstöring att skatta bort pengarna till Malmö kommun.

Han bor i Stockholm sedan flera år.
Citera
2015-07-31, 16:06
Medlem
Det är väl bättre att han försöker använda sina pengar till privat konsumtion och investeringar i aktier än att de går till någon pappersvändare i Rosenbad.
Timbuktu fortsätta att lägga dina pengar på nattklubbar, kläder och resor.
Det gynnar oss alla.
Citera
2015-07-31, 16:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Alla som i framtiden anklagas för skattefiffel & kreativ bokföring kan ju publicera en bild på sig själv där dom håller upp sin självdeklaration med bildtexten :"Jag är Jason"
Citera
2015-07-31, 16:10
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriatim
Kan ju tilläggas att han fått anmärkningar på sitt bolag mellan åren 2006-2009 för bl.a. att skatter/avgifter inte har betalats korrekt.

Så även om han följer lagar och regler nu så har han inte gjort det historiskt. Hycklare är han oavsett.
Inget nytt egentligen. Vem minns Juholts bostadsfifflande? Mona Sahlins tobleroneaffär och pradaväskor? Lars Ohly som förespråkar kommunism och själv har privat sjukförsäkring och barnen i privat skola? Eller varför inte Thomas Östros övergång till bankvärlden? Sossarna i Sverige har gett hyckleriet ett ansikte. Slår man upp hycklare i ordboken borde det stå en socialdemokratisk ros och en bild på Mona Sahlins sneda leende bredvid texten.

Det här är svenska vänstern i ett nötskal. De tillsammans med socialliberalerna i Folkpartiet är likadana. Utåt en förkämpe mot fattigdom, klassklyftor, rasism och flyktinghjälp. I verkligheten berikar de sig utav bara helvete. Via politiska uppdrag, styrelseuppdrag, stiftelser, m.m. m.m. Allt betalt av vanliga knegares månatliga bidrag till statskassan. De är inte motståndare av ett ekonomiskt ojämställt samhälle, de är upprätthållarna av det!

Inget fel på ekonomisk ojämlikhet om den har intjänats via arbete och inte politiska dekret och parasiterande på produktiva samhällsgrupper. I den bemärkelsen är väl Timbuktu bättre än exempelvis Ohly eller Mona, men i min mening spelar de ändå samma spel och har exakt samma uppsåt.

Moraliserande överstepräster med egenintresset på agendan. En rätt genial affärsidé. Och alla idioter går på det, rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in