2015-07-31, 08:03
Medlem
Flaxmasters avatar
Tjenare!

Jag fr ln frn ett amerikanskt fretag och de krvde nyligen att man skall uppdatera sina skatteuppgifter. Tidigare har man bara fyllt i att man r svensk medborgare och att man skter det p egen hand men nu r det hrdare krav.

De frgar allts om ens "Tax Identification Number". Man fr lite olika alternativ och som svensk s har jag bara tv som r tnkbara:

"I have a foreign (non-U.S.) income tax identification number"
eller
"I do not have a U.S. TIN or a foreign (non-U.S.) income tax identification number"

Jag frskte googla runt lite och vissa pstr att ens svenska personnummer fungerar som Social Security Number men det verkade minst sagt luddigt. Vet ngon om det stmmer? Om jag fyller i mitt personnummer - kommer de automatiskt skatta t mig i Sverige d? Tidigare har jag inte skattat alls d det har varit vldigt sm summor men som sagt, det r hrdare krav.

Om jag inte fyller i ett giltigt "tax identification number" s kommer de automatiskt dra 30% skatt direkt till USA och det r jag inte vertaggad p. Jag vet inte hur mycket det br skattas i Sverige, men ska jag betala skatt s gr jag det hellre i Sverige.

Jag hoppas ngon av er r mer plst n vad jag r och behver ni mer information s svarar jag jttegrna p vad jag vet!

Mvh
Citera
2015-07-31, 09:49
Medlem
svampgaffels avatar
Tips: Ring skatteupplysningen. Men skulle tro att det r ditt personnummer.
Citera
2015-07-31, 09:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Du skriver att du har ett "Non-US TIN" och anger ditt personnummer. Fretaget i frga mste ju veta hur det funkar? Finns ingen HR/Lneadministratr/personalchef/motsv. i Sverige som du kan frga den hr frgan?

Inkomstskatten i Sverige r din kommunalskatt + eventuell vrnskatt om du har "fr mycket" i ln - d du beskattas ytterligare p belopp ver typ 35.000 (om jag minns rtt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in