2015-07-30, 20:44
Medlem
Då det vankas oxfile, entrecote eller liknande blir det ofta en god bea till. Antingen hemslagen om man orkar, eller erik's riktigt goda. Men det blir alltid en massa över till dagen efter, vad kan man göra med den, man vill knappast steka extra biffar för att bli av med bean.

Det bästa jag kommit på är att trycka i mer vinäger och salt och ha till dip till tunna morotsstavar.

Men har ni någon bra användning av bea till nåt hyfsat enkelt?
Citera
2015-07-30, 21:21
Avstängd
Frys in den till nästa gång. I en sån låda som man gör istärningar i.
Citera
2015-07-30, 22:14
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Frys in den till nästa gång. I en sån låda som man gör istärningar i.

Går det verkligen att frysa (och tina) en bea utan att den spricker? Och vad är poängen med att frysa den i tärningar?
Citera
2015-07-30, 22:17
Medlem
dumjaes avatar
Kasta eller ät upp?
Citera
2015-07-30, 23:18
Medlem
klybans avatar
Jag brukar den stå i rums temp, för sen skära ner köttet(som ofta brukar bli över en bit).
Koka makaroner/ris, och sen blanda ihop alltihopa till en röra.
Brukar bli perfekt.
Citera
2015-07-31, 01:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Går det verkligen att frysa (och tina) en bea utan att den spricker? Och vad är poängen med att frysa den i tärningar?

Nej, det går ju inte, men man kan slå den tinade spruckna bean på nytt med en ny äggula. Värm den litegrann först.

Jag ser heller ingen poäng med att frysa den i tärningar.
Citera
2015-07-31, 23:06
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Nej, det går ju inte, men man kan slå den tinade spruckna bean på nytt med en ny äggula. Värm den litegrann först.

Jag ser heller ingen poäng med att frysa den i tärningar.

Frys in och använd som kryddsmör på en skiva kött vid nästa grillning.

Det bästa sättet att få ihop en sprucken bearnaisesås är att koka upp grädde, nån matsked, sen vispa i den spruckna såsen. Funkar både på sås som varit fryst, kyld eller bara sprucken av att stå ett tag.
Citera
2015-08-01, 00:14
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
...eller erik's riktigt goda. ...
Om du menar Lallerstedts superfeta dragonmajonnässmörja så föreslår jag att du sänker den i en redan förorenad sjö.

Alternativt dricker dig rejält fyllehungrig, steker en burgare av valfri kvalitet, smetar på såselendet, bbq-sås, plus allt du kan tänkas vara sugen på. Stoppar i ett hyfsat hamburgerbröd, och käkar upp skitfort.
Citera
2016-12-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Om du menar Lallerstedts superfeta dragonmajonnässmörja så föreslår jag att du sänker den i en redan förorenad sjö.

Alternativt dricker dig rejält fyllehungrig, steker en burgare av valfri kvalitet, smetar på såselendet, bbq-sås, plus allt du kan tänkas vara sugen på. Stoppar i ett hyfsat hamburgerbröd, och käkar upp skitfort.

Helt rätt!

Syntetisk bea, kan man väl dock om man inte deponerar den där den hör hemma, i giftavfall, bara värma på igen, utan att den spricker?

Har man slagit sin egna bea av ägg och smör, kan man som andra mer kloka och kunniga, redan tipsat om men som jag med denna kommentar förstärker, antingen använda överbliven sådan som kryddsmör, ELLER värma (den spricker) och slå i vispgrädde under vispning (den går ihop). Med grädde blir såsen tunnare och -i mitt tycke- inte lika god (men helt ok). Passar bra till en pasta, eller en bit halstrad lax. Perfekt "dagen efter" käk.

Man kan även -som tidigare påpekats och som jag anser mer korrekt- värma såsen (den spricker), sedan vispa upp och värma en ny äggula (här kan du bygga om såsen nästan som du vill, genom att t ex tillsätta mer syra, mer krydda) till äggkräm, Därefter slå i den gamla uppvärmda spruckna såsen sakta under vispning, i den nya, fräscha, oskuldsfulla, varma äggkrämen (den går ihop).
Senast redigerad av Debaufre 2016-12-23 kl. 03:23. Anledning: Mänskliga omständigheter
Citera
2016-12-23, 03:30
Medlem
trickydicks avatar
Perfekt som chipsdip 👍🏾

Ha i lite chili i den också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem