• 1
  • 2
2016-05-25, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshMilk
Hur gr det?

Givet hur brsen har gtt s gr det bra

Flyttat tjnstepensionen till Avanza. (Kapitalet typ 75% breda index (global, EU, osv) 10% kp&behll-aktier, ca 15% och nysparande ligger kontant.

ISK: skruvade upp sparandet en del och tror den ligger kring 50k. Fr lite kapital, men fr att det r kul s har jag vxlat ver till aktier. Kper dock inte varje mnad d jag avser kpa fr tminstone ca 10tkr/post. Avser ha ett nysparande till denna p 100tkr/r (kalenderr 2016).

Lite marigt att ka mnadsspar just nu nr jag bde har HSB och Riksbyggen bospar ocks. Det sista avslutas ju nu, s d kar ju byggstenarna till pengamaskinen :-)

Har nog rent allmnt vuxit rtt mkt i mitt privata leverns sista ret fr man sga och trots ett (relativt mitt eget) hgt sparande s rcker pengarna gott till bde mindre weekendresor och andra njen.
Citera
2016-05-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Givet hur brsen har gtt s gr det bra

Flyttat tjnstepensionen till Avanza. (Kapitalet typ 75% breda index (global, EU, osv) 10% kp&behll-aktier, ca 15% och nysparande ligger kontant.

ISK: skruvade upp sparandet en del och tror den ligger kring 50k. Fr lite kapital, men fr att det r kul s har jag vxlat ver till aktier. Kper dock inte varje mnad d jag avser kpa fr tminstone ca 10tkr/post. Avser ha ett nysparande till denna p 100tkr/r (kalenderr 2016).

Lite marigt att ka mnadsspar just nu nr jag bde har HSB och Riksbyggen bospar ocks. Det sista avslutas ju nu, s d kar ju byggstenarna till pengamaskinen :-)

Har nog rent allmnt vuxit rtt mkt i mitt privata leverns sista ret fr man sga och trots ett (relativt mitt eget) hgt sparande s rcker pengarna gott till bde mindre weekendresor och andra njen.

Bra att du tog tag i tjnstepensionen, det gr mycket ver tid att slippa vara bunden till SEB:s hga avgifter och smala utbud. Med tanke p avsttningarna om 3700 kr / mn s tjnar du betydligt ver en medelinkomst, grattis, om du inte har lnevxling s borde du vara en tiotaggare och ligga en bra bit ver PGI-taket.

Ls Brjessons bok ocks och "keep up the good work".
Citera
2016-05-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Bra att du tog tag i tjnstepensionen, det gr mycket ver tid att slippa vara bunden till SEB:s hga avgifter och smala utbud. Med tanke p avsttningarna om 3700 kr / mn s tjnar du betydligt ver en medelinkomst, grattis, om du inte har lnevxling s borde du vara en tiotaggare och ligga en bra bit ver PGI-taket.

Ls Brjessons bok ocks och "keep up the good work".

Nej, driver eget fretag tillsammans med kollega, s bestmmer vr egna avsttning. Hjde den till 4.000kr/mn i samband med flytt eftersom en del avgifter sjnk s blev det +/-0kr typ. (lnen r av en ren hndelse precis under brytpunkten fr statlig skatt (minus frmn fr bil))...

Lst hans bok redan och ngon till, minns inte vilken... bra bcker!
Citera
2016-05-25, 13:12
Medlem
officebrownies avatar
Intressant lsning, r sjlv i samma fas (startade brjan av 2014)

Jag har valt att inte blanda in aktier d jag tycker det r fr stor risk. Jag har 5 olika blandfonder med 20% vardera frdelade p Asien, Sverige, Europa, USA och investment. Varje fond bestr av minst 30 aktier (i flera fall fler) vilket gr att portfljen minst innehller 150 aktier med spridning ver hela vrlden. Att d kpa en enskild aktie anser jag skulle snedtippa riskspridningen.

Men om jag skulle bestmma mig fr att kpa aktier direkt s skulle jag antagligen dedikerat 10-15% och enbart investerat i strre stabila bolag.

Tanken med en pengamaskin r ju trots allt att den skall generera pengar ver tid till lg risk och inte snabba pengar med hg risk.

Tnkte frga hur du lser skatten p ISK, sljer du av frn portfljen eller tar du den frn egen ficka? Nu r det inga pengar att prata om shr i brjan men lt sga om ngra r?
Citera
2016-05-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Intressant lsning, r sjlv i samma fas (startade brjan av 2014)

Jag har valt att inte blanda in aktier d jag tycker det r fr stor risk. Jag har 5 olika blandfonder med 20% vardera frdelade p Asien, Sverige, Europa, USA och investment. Varje fond bestr av minst 30 aktier (i flera fall fler) vilket gr att portfljen minst innehller 150 aktier med spridning ver hela vrlden. Att d kpa en enskild aktie anser jag skulle snedtippa riskspridningen.

Men om jag skulle bestmma mig fr att kpa aktier direkt s skulle jag antagligen dedikerat 10-15% och enbart investerat i strre stabila bolag.

Tanken med en pengamaskin r ju trots allt att den skall generera pengar ver tid till lg risk och inte snabba pengar med hg risk.

Tnkte frga hur du lser skatten p ISK, sljer du av frn portfljen eller tar du den frn egen ficka? Nu r det inga pengar att prata om shr i brjan men lt sga om ngra r?

Inte ngot jag funderat p, men det r vl styvt 0,25% varje kvartal och det har jag ju i detta lge alltid likvidt p ISK:n, inte minst nr jag stoppar in mnadssparandet.... Kanske en intressantare frga om ett par r, men d torde utdelningar lsa det med god marginal om man inte terinvesterar dom dag1.
Citera
2016-05-26, 20:00
Medlem
Finans.killens avatar
Ja, det ser vl bra ut, tycker dock att du kan vara betydligt mer agressiv i ditt sparande, s att du kommer till de dr miljonerna lite snabbare.

Jobbar sjlv p min egna pengamaskin, med ungefr samma upplgg som du.
Har dessutom en mindre summa (ngra tusen dollar) i ett riktigt hgriskbolag, kommer bli rik bara p den aktien eller s blir den vrdels, frmodligen vrdels.
Senast redigerad av Finans.killen 2016-05-26 kl. 20:40.
Citera
2016-08-04, 02:24
Medlem
Pengamaskinen tickar p - kommer antagligen n och ven vertrffa mitt sparande p rsbasis eftersom ett frbestllt fordon ser ut att inte komma pga en KK hos F. (h nej). Men det terstr att se. Annars tangerar jag. Utvecklingen r inte srdeles bra, men p den lga niv som denna nu r (runt 70k) s valde jag bort alla fonder fr att f "minutkoll" och lite mer "kul" ven om det kostar avkastning och har nu kpt p mig ca 10 bolag i direktgande. Pga. Brexit s ligger jag iaf ver index p denna. Kper poster om 5-10k nr jag knner att det r kplge. Lngsiktig snarare n swingtrader, men har en del kul i portfljen - dock satt min egen grns till max 10% av portfljen (med 2 undantag: HM och Atlas).

I tjnstepensionen gjorde jag ett omtag fr ngra veckor sedan. Slde av allt sverige-relaterat och byggde en egen "indexfond sverige" utifrn OMXS30, men plockade bort de 10 innehav som jag trodde minst p, samt att jag viktade dessa jmnt snarare n att HM skulle ta 30% av vrdet och ericsson 20% typ. (svenska aktier utgr <30%). Resterande ligger i Index EU, Index Global, Index Tillvxt och en liten liten del i D&G SmalL&Micro dit ven Nysparandet gr, tills det sistnmnda nr den niv jag vill ha min frdelning p marknad och bransch. Om detta r korrekt - lter jag vara osagt men det knns bra och min egna OMXS20-jmviktsvariant verkar prestera bttre n OMXS30 typ 9 av 10 dagar oavsett ned eller uppgng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in