• 1
  • 2
2016-05-25, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshMilk
Hur går det?

Givet hur börsen har gått så går det bra

Flyttat tjänstepensionen till Avanza. (Kapitalet typ 75% breda index (global, EU, osv) 10% köp&behåll-aktier, ca 15% och nysparande ligger kontant.

ISK: skruvade upp sparandet en del och tror den ligger kring 50k. För lite kapital, men för att det är kul så har jag växlat över till aktier. Köper dock inte varje månad då jag avser köpa för åtminstone ca 10tkr/post. Avser ha ett nysparande till denna på 100tkr/år (kalenderår 2016).

Lite marigt att öka månadsspar just nu när jag både har HSB och Riksbyggen bospar också. Det sista avslutas ju nu, så då ökar ju byggstenarna till pengamaskinen :-)

Har nog rent allmänt vuxit rätt mkt i mitt privata leverns sista året får man säga och trots ett (relativt mitt eget) högt sparande så räcker pengarna gott till både mindre weekendresor och andra nöjen.
Citera
2016-05-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Givet hur börsen har gått så går det bra

Flyttat tjänstepensionen till Avanza. (Kapitalet typ 75% breda index (global, EU, osv) 10% köp&behåll-aktier, ca 15% och nysparande ligger kontant.

ISK: skruvade upp sparandet en del och tror den ligger kring 50k. För lite kapital, men för att det är kul så har jag växlat över till aktier. Köper dock inte varje månad då jag avser köpa för åtminstone ca 10tkr/post. Avser ha ett nysparande till denna på 100tkr/år (kalenderår 2016).

Lite marigt att öka månadsspar just nu när jag både har HSB och Riksbyggen bospar också. Det sista avslutas ju nu, så då ökar ju byggstenarna till pengamaskinen :-)

Har nog rent allmänt vuxit rätt mkt i mitt privata leverns sista året får man säga och trots ett (relativt mitt eget) högt sparande så räcker pengarna gott till både mindre weekendresor och andra nöjen.

Bra att du tog tag i tjänstepensionen, det gör mycket över tid att slippa vara bunden till SEB:s höga avgifter och smala utbud. Med tanke på avsättningarna om 3700 kr / mån så tjänar du betydligt över en medelinkomst, grattis, om du inte har löneväxling så borde du vara en tiotaggare och ligga en bra bit över PGI-taket.

Läs Börjessons bok också och "keep up the good work".
Citera
2016-05-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Bra att du tog tag i tjänstepensionen, det gör mycket över tid att slippa vara bunden till SEB:s höga avgifter och smala utbud. Med tanke på avsättningarna om 3700 kr / mån så tjänar du betydligt över en medelinkomst, grattis, om du inte har löneväxling så borde du vara en tiotaggare och ligga en bra bit över PGI-taket.

Läs Börjessons bok också och "keep up the good work".

Nej, driver eget företag tillsammans med kollega, så bestämmer vår egna avsättning. Höjde den till 4.000kr/mån i samband med flytt eftersom en del avgifter sjönk så blev det +/-0kr typ. (lönen är av en ren händelse precis under brytpunkten för statlig skatt (minus förmån för bil))...

Läst hans bok redan och någon till, minns inte vilken... bra böcker!
Citera
2016-05-25, 13:12
Medlem
officebrownies avatar
Intressant läsning, är själv i samma fas (startade början av 2014)

Jag har valt att inte blanda in aktier då jag tycker det är för stor risk. Jag har 5 olika blandfonder med 20% vardera fördelade på Asien, Sverige, Europa, USA och investment. Varje fond består av minst 30 aktier (i flera fall fler) vilket gör att portföljen minst innehåller 150 aktier med spridning över hela världen. Att då köpa en enskild aktie anser jag skulle snedtippa riskspridningen.

Men om jag skulle bestämma mig för att köpa aktier direkt så skulle jag antagligen dedikerat 10-15% och enbart investerat i större stabila bolag.

Tanken med en pengamaskin är ju trots allt att den skall generera pengar över tid till låg risk och inte snabba pengar med hög risk.

Tänkte fråga hur du löser skatten på ISK, säljer du av från portföljen eller tar du den från egen ficka? Nu är det inga pengar att prata om såhär i början men låt säga om några år?
Citera
2016-05-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Intressant läsning, är själv i samma fas (startade början av 2014)

Jag har valt att inte blanda in aktier då jag tycker det är för stor risk. Jag har 5 olika blandfonder med 20% vardera fördelade på Asien, Sverige, Europa, USA och investment. Varje fond består av minst 30 aktier (i flera fall fler) vilket gör att portföljen minst innehåller 150 aktier med spridning över hela världen. Att då köpa en enskild aktie anser jag skulle snedtippa riskspridningen.

Men om jag skulle bestämma mig för att köpa aktier direkt så skulle jag antagligen dedikerat 10-15% och enbart investerat i större stabila bolag.

Tanken med en pengamaskin är ju trots allt att den skall generera pengar över tid till låg risk och inte snabba pengar med hög risk.

Tänkte fråga hur du löser skatten på ISK, säljer du av från portföljen eller tar du den från egen ficka? Nu är det inga pengar att prata om såhär i början men låt säga om några år?

Inte något jag funderat på, men det är väl styvt 0,25% varje kvartal och det har jag ju i detta läge alltid likvidt på ISK:n, inte minst när jag stoppar in månadssparandet.... Kanske en intressantare fråga om ett par år, men då torde utdelningar lösa det med god marginal om man inte återinvesterar dom dag1.
Citera
2016-05-26, 20:00
Medlem
Finans.killens avatar
Ja, det ser väl bra ut, tycker dock att du kan vara betydligt mer agressiv i ditt sparande, så att du kommer till de där miljonerna lite snabbare.

Jobbar själv på min egna pengamaskin, med ungefär samma upplägg som du.
Har dessutom en mindre summa (några tusen dollar) i ett riktigt högriskbolag, kommer bli rik bara på den aktien eller så blir den värdelös, förmodligen värdelös.
Senast redigerad av Finans.killen 2016-05-26 kl. 20:40.
Citera
2016-08-04, 02:24
Medlem
Pengamaskinen tickar på - kommer antagligen nå och även överträffa mitt sparande på årsbasis eftersom ett förbeställt fordon ser ut att inte komma pga en KK hos ÅF. (åh nej). Men det återstår att se. Annars tangerar jag. Utvecklingen är inte särdeles bra, men på den låga nivå som denna nu är (runt 70k) så valde jag bort alla fonder för att få "minutkoll" och lite mer "kul" även om det kostar avkastning och har nu köpt på mig ca 10 bolag i direktägande. Pga. Brexit så ligger jag iaf över index på denna. Köper poster om 5-10k när jag känner att det är köpläge. Långsiktig snarare än swingtrader, men har en del kul i portföljen - dock satt min egen gräns till max 10% av portföljen (med 2 undantag: HM och Atlas).

I tjänstepensionen gjorde jag ett omtag för några veckor sedan. Sålde av allt sverige-relaterat och byggde en egen "indexfond sverige" utifrån OMXS30, men plockade bort de 10 innehav som jag trodde minst på, samt att jag viktade dessa jämnt snarare än att HM skulle ta 30% av värdet och ericsson 20% typ. (svenska aktier utgör <30%). Resterande ligger i Index EU, Index Global, Index Tillväxt och en liten liten del i D&G SmalL&Micro dit även Nysparandet går, tills det sistnämnda når den nivå jag vill ha min fördelning på marknad och bransch. Om detta är korrekt - låter jag vara osagt men det känns bra och min egna OMXS20-jämviktsvariant verkar prestera bättre än OMXS30 typ 9 av 10 dagar oavsett ned eller uppgång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in