Igår gick mina föräldrar in till Swedbank och tänkte låna 200 000 kr. På banken påstod de att mina föräldrar skulle isåfall vara tvungna att ta ett seniorlån för annars skulle de hamna 3 000 kr minus. Detta tycker vi är märkligt eftersom deras gemensamma pension och månadshyra ser ut så här:
Pension: 37 900 kr före skatt
Måndagshyra: 5 300 kr
Ålder: 65 år och 69 år
De har inga betalningsanmärkningar
Stämmer det verkligen att de hamnar på 3 000 kr minus och att de måste ta ett seniorlån?
De har inga lån utöver det lån de vill ta nu och de enda övriga utgifterna de har är det vanliga som finns i ett hushåll, dvs tv-avgift, bilförsäkring, hemförsäkring, bredband (det billigaste från comhem) och telefoni (2 obundna abbonemang från Halebop som kostar 169 kr st inkl. samtalskostnaderna + sms etc), etc.
Banken nämnde inte vilken återbetalningstid de räknade på utan de började tjata om seniorlån.
Ja, de äger bostadsrätten, de har bott i den i över 30 år och de har aldrig tagit lån på den. De har inget lån på bilen heller.
Seniorlån är en jäkla fälla och borde undvikas till varje pris. Det är ett sätt för bankerna att roffa åt sig pensionärernas tillgångar och eventuella arv.
Seniorlån är bra. Då slipper man betala av. Man får lånet, räntan växer smått och sedan räknas hela lånet av den dagen de måste flytta/säljer/går bort.
Annars är det inget som hindrar dem från att ta ett vanligt privatlån, med vanlig avbetalning men med bostadsrätten som garanti. Men då behöver dom ju betala av varje månad. Och det kan bli ganska mycket eftersom banken räknas med en viss medellivslängd.
Kan det inte vara så att de är hänvisade till seniorlån eftersom de inte längre är löntagare utan "bara" har pension?
Fast jag skulle inte acceptera det med de inkomster de har! Säg åt banken att det är diskriminering och åtalbart att inte erbjuda dem samma bolån som andra.
Det där med 3000 back fattar jag inte alls?
De vill byta bil och rusta badrummet. Deras lägenhet är på 97 m2 och de vill låna pengar till det här. Mina föräldrar trodde att det skulle gå eftersom de har en bra pension.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!