Min hud är knottrig på överarmarna, där är det allra värst. Sen är det jätte lite på andra ställen men inte så farligt men på överarmarna är det överdrivet knottrigt. Min hud är lite röd där också bara för det. Jag tror jag började få det för ca 7 år sen kanske.
Vad kan man göra åt detta? Finns det någon produkt som man kan få bort det?
Så har jag haft hela livet och har precis upptäckt att det heter keratosis pilaris. Sök runt på internet, men se upp för "undermediciner". Förmodligen vet doktorn vad som ska göras om du har det svårartat.
Läste nånstans att vanlig kokosolja ska funka, men jag har inte prövat själv än.
Mina överarmar är också knottriga, brukar bli lent igen när jag scrubbar/peelar armarna i duschen men så fort jag slutar med det regelbundet kommer knottrorna tillbaka...
För mig försvinner knottret när jag solar! Testa det, glöm inte skrubba huden innan bara. Sen är kokosolja bra, blir len och det verkar ju även mot infektioner osv.
Kör med peeling, gärna någon med mycket olja som hjälper till att mjuka upp huden. Jag vet att Rituals har bra peelingar! Sen är det viktigt att smörja med mjukgörande kräm regelbundet!
Jag säger också peeling. Jag föreslår en vanligt scrub svamp som finns i alla matvarubutiker. Och sen Eurcerin, en php balanserad tvål som finns på apoteket. Jag gillar Eucering showeroil för den torkar inte ut huden.
Jag skulle prova detta innan jag tar till kortison och dyl...
Har provat allt möjligt under årens lopp men har äntligen hittat något som fungerar tack vare en kompis som pluggar till apotekare! Köp en tub Calmuril creme på apoteket och smörj lite tunt på morgonen och rejälare på kvällen. Efter några dagar syns det skillnad!
Jag har testat använda cano derm krämen från ACO som jag tror är en slags kortisonkräm. Men problemet är att den tar jätte lång tid innan den torkar och att det kommer tillbaka knotter på huden efter några dagar igen om man inte smörjer in oftare. Jag vet inte om det finns något som tar bort de lite längre eller helst permanent. Men jag får testa mig fram, tack så länge för tipsen.
Jag brukade själv ha detta problemet, men något som funkar för mig är: Skrubbhandskar, Sheabutter scrub från The Body Shop & sedan skrubba mig när jag är torr innan duschen! Man ska inte skrubba sig blöt för då tar du bort halva effekten.. Sedan jag lärde mig det har min hy aldrig sett bättre ut. Efteråt smörjer jag in mig med en lätt lotion, har märkt att de fetare typerna inte hjälper alls utan bara ligger kvar som en hinna länge. Lycka till!
Smörj in med återfuktare. Jag använde en olja med vitamin a. Efter att ha haft problemet längre tid försvann det och har hållit sig borta i många år nu. Det tog flera månaders användning dock.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!