2015-07-29, 20:38
Medlem
miqqqas avatar
Vad för kostnader är avdragsgilla vid renovering av en bostadsrätt? Undrar dels generellt, men också med ett särskilt fall i åtanke.

Kan man dra av kostnader som:
Verktyg som behövs för arbetet?
Bensinkostnader för att köra till affärer & handla material?

Är generellt med på skillnaden mellan underhåll & ombyggnation, men mer specifikt..

Nytt kök = underhåll, men om man river en vägg, sätter in ett helt nytt kök som blir större, kan man då hävda att det är ombyggnation i helhet (inkl nya vitvaror), eller är det bara delen av köket som utökas, och ev nyinstallationer såsom diskmaskin? Om alt två, kan man hävda att en spishäll med induktion + varmluftsugn är bättre än fg standardspis?

Att man byter ytskikt på väggar, tak & golv blir underhåll, förutom om man har standardhöjande material såsom från plastmatta till parkett, då blir mellanskillnaden i pris mellan plastmatta & parkett en förbättring och resten underhåll? Om man sänker tak & sätter in spotlights, vad gör det?

Byta från parkett till klinker med golvvärme i hallen blir en förbättring?
Citera
2015-07-29, 21:13
Jag förstår dig inte riktigt från vad skall du dra av?
Tänker du sälja bostadsrätten?
Citera
2015-07-30, 11:55
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag förstår dig inte riktigt från vad skall du dra av?
Tänker du sälja bostadsrätten?
Ja självklart menar jag vid försäljning av lägenheten, vad skatteverket godkänner.
Citera
2015-07-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Vad för kostnader är avdragsgilla vid renovering av en bostadsrätt? Undrar dels generellt, men också med ett särskilt fall i åtanke.

Kan man dra av kostnader som:
Verktyg som behövs för arbetet?
Bensinkostnader för att köra till affärer & handla material?

Är generellt med på skillnaden mellan underhåll & ombyggnation, men mer specifikt..

Nytt kök = underhåll, men om man river en vägg, sätter in ett helt nytt kök som blir större, kan man då hävda att det är ombyggnation i helhet (inkl nya vitvaror), eller är det bara delen av köket som utökas, och ev nyinstallationer såsom diskmaskin? Om alt två, kan man hävda att en spishäll med induktion + varmluftsugn är bättre än fg standardspis?

Att man byter ytskikt på väggar, tak & golv blir underhåll, förutom om man har standardhöjande material såsom från plastmatta till parkett, då blir mellanskillnaden i pris mellan plastmatta & parkett en förbättring och resten underhåll? Om man sänker tak & sätter in spotlights, vad gör det?

Byta från parkett till klinker med golvvärme i hallen blir en förbättring?

Verktyg och bensin tror jag är svårt. Men allt vad gäller renovering av kök,tak, flytt av väggar etc hade jag dragit av. Det har jag gjort varje gång, och det har aldrig varit några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in