2015-07-29, 17:56
Medlem
Harry_s avatar
om man har vanlig VP-konto går det att flytta över till ISK?
Citera
2015-07-29, 17:59
Medlem
Tjippmunks avatar
Kan jag flytta över aktier som jag redan äger till ett investeringssparkonto?

Ja det kan du, men gör du det anses du ha sålt dessa aktier. Du kommer att få en kontrolluppgift på försäljningsersättningen och du ska redovisa en kapitalvinst eller en kapitalförlust i den deklaration som du lämnar året efter överföringen.

Om aktierna har stigit i värde och du ska redovisa en kapitalvinst i deklarationen så tänk på att det inte har innehållits någon preliminärskatt på vinsten. Detta kan innebära att du får en kvarskatt som du måste betala vilket i sin tur kan innebära att du senare måste ta ut pengar från kontot för att kunna betala skatten.

https://www.skatteverket.se/privat/s...b80001071.html
Citera
2015-07-29, 18:01
Medlem
zorb89s avatar
Usch sitter du med ett VP konto och lastad i FPC?

Snälla byt, staten ska då inte få ta del av vår vinst
Citera
2015-07-29, 18:32
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
Kan jag flytta över aktier som jag redan äger till ett investeringssparkonto?

Ja det kan du, men gör du det anses du ha sålt dessa aktier. Du kommer att få en kontrolluppgift på försäljningsersättningen och du ska redovisa en kapitalvinst eller en kapitalförlust i den deklaration som du lämnar året efter överföringen.

Om aktierna har stigit i värde och du ska redovisa en kapitalvinst i deklarationen så tänk på att det inte har innehållits någon preliminärskatt på vinsten. Detta kan innebära att du får en kvarskatt som du måste betala vilket i sin tur kan innebära att du senare måste ta ut pengar från kontot för att kunna betala skatten.

https://www.skatteverket.se/privat/s...b80001071.html

men vadå
du menar sälj och köp på nytt ?

då blir det ju knasigt
om jag gör en vinst på 100tusen
så måste jag ju lägga unden 30000:- för att betala vinstskatt
då har jag bara 70000:- kvar för att köpa aktier för

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Usch sitter du med ett VP konto och lastad i FPC?

Snälla byt, staten ska då inte få ta del av vår vinst

det är ju inte mitt fel
j*vla Fing och PB
Citera
2015-07-29, 19:26
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
men vadå

då blir det ju knasigt

Det är inte så knasigt egentligen. Det finns två sätt att få ut pengar från aktier, nämligen:
a) Sälja aktien, varvid du får betala vinstskatt
b) Få utdelning, som beskattas med 30 %.

Om du har 100 st utdelande aktier på ett VP-konto som delar ut 1 kr var får du 70 kr i handen efter skatt - lika mycket som du hade fått av att ha 70 motsvarande aktier på ett ISK. Vad gäller utdelning kan du alltså inte drabbats negativt.

Sedan är det klart, har du aktier som ökat 100k, säljer, och "köper om" i ett ISK så har du bara kvar 70k av den vinsten. Men samma sak hade gällt oavsett i vilket syfte du hade velat ta ut pengarna. Du hade inte kommit ifrån vinstskatten.
Citera
2015-07-30, 09:22
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
men vadå

då blir det ju knasigt
ja så är det
Citera
2015-07-30, 12:15
Medlem
Harry_s avatar
får nog behålla dom
det är ju kul att betala skatt
någon måste ju ta hand om er
Citera
2015-07-30, 13:03
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Det är inte så knasigt egentligen. Det finns två sätt att få ut pengar från aktier, nämligen:

Om du har 100 st utdelande aktier på ett VP-konto som delar ut 1 kr var får du 70 kr i handen efter skatt - lika mycket som du hade fått av att ha 70 motsvarande aktier på ett ISK. Vad gäller utdelning kan du alltså inte drabbats negativt.

Sedan är det klart, har du aktier som ökat 100k, säljer, och "köper om" i ett ISK så har du bara kvar 70k av den vinsten. Men samma sak hade gällt oavsett i vilket syfte du hade velat ta ut pengarna. Du hade inte kommit ifrån vinstskatten.
jag förstår inte din uträkningen alls.
Kapitalskatten på aktier kan inte vara mer än max 20 % av försäljningsvärdet efter jag vet.
Då bör väl ISK innehålla minst 80 aktier i exemplet ovan.Alltså 10 kr mer i handen än vpkonto.
Citera
2015-07-30, 15:25
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
jag förstår inte din uträkningen alls.
Kapitalskatten på aktier kan inte vara mer än max 20 % av försäljningsvärdet efter jag vet.
Då bör väl ISK innehålla minst 80 aktier i exemplet ovan.Alltså 10 kr mer i handen än vpkonto.
Max 20 % är fel. Max 24% ska fru Magdalena Andersson (finansminister)ha av försäljningsvärdet.Enligt schablonregeln.Alltså minst 6 kr mer i handen minus skatten på Isk.Undrar om det blev rätt nu?
Citera
2015-07-31, 19:02
Medlem
Harry_s avatar
flyttade över till ISK
var tvungen att sälja sen flytta över
men banken fixa det direkt så man inte förlorar något om aktien skulle sticka iväg under tiden

man räknar tydligen på kvartal
när man ska räkna ut skatten

min dumma fråga är
vad händer om jag tömmer kontot varje kvartal?
Citera
2015-07-31, 20:47
Medlem
Citat:
flyttade över till ISK
var tvungen att sälja sen flytta över
men banken fixa det direkt så man inte förlorar något om aktien skulle sticka iväg under tiden

man räknar tydligen på kvartal
när man ska räkna ut skatten

min dumma fråga är
vad händer om jag tömmer kontot varje kvartal?

Du vinner inget på det för alla insättningar läggs till beskattningsunderlaget.
ISK ska inte användas som någon form av transaktionskonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in