2015-07-29, 15:34
Medlem
Harry_s avatar
Hur mkt tror ni man kan få ner räntan på huslånet om man har lika mkt på sparkontot?

nej jag vill inte betala lånet
vill att pengarna ska jobba
Citera
2015-07-29, 15:46
Medlem
svengörans avatar
Antagligen inget, Dina pengar utgör ingen fast säkerhet.
Du kan ju få för dig att leva loppan och bränna allt på jordenruntresa och annat kul.
Citera
2015-07-29, 16:00
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Hur mkt tror ni man kan få ner räntan på huslånet om man har lika mkt på sparkontot?

nej jag vill inte betala lånet
vill att pengarna ska jobba

Är det här en jättesvår fråga att fråga din bank om? Det hela handlar givetvis om hur mycket pengar som finns på kontot respektive lånet? Dessa kan ju vara "lika stora" om bägge summorna är noll, likaväl som 100.000.000. Vi kan i och för sig utgå ifrån att summorna inte är noll - men du ser min poäng.

Givetvis har du bättre "leverage" i förhandlingar om ränta med banken om de ser att du klarar övriga åtaganden jämte dem (så som sparande och amorteringar) utan knot.

Det här är emellertid en fråga mellan dig och banken (genom din personlige bankman) och helt omöjligt att svara på på flashback forum.

(Den här tråden är emellertid signifikativ för ungefär 90% av trådarna i det här forumet - man frågar på flashback i stället för att ta kontakt med den det berör - oavsett om det är ett företag, sin bank eller någon myndighet. Man kan lika gärna prata med sig själv - då får man i alla fall de svar man vill ha.)
Citera
2015-07-29, 16:21
Medlem
Harry_s avatar
om man har 1mille lån och 1mille på kontot
så kanske man kan säga
om ni inte ger mig 1% i ränta så betalar jag av hela lånet

sen när dom ger mig låga ränta som gäller i 1år
så flyttar jag pengarna
Citera
2015-07-29, 16:39
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om man har 1mille lån och 1mille på kontot
så kanske man kan säga
om ni inte ger mig 1% i ränta så betalar jag av hela lånet

sen när dom ger mig låga ränta som gäller i 1år
så flyttar jag pengarna

Visst - så KAN man ju också tänka... om vi ändå bara drar random ekonomiska teorier direkt ur arslet.

1) En miljon är för lite för att börja "ställa krav" på räntan.
2) Givetvis kan du förhandla om räntan, men banken _lär_ ställa motkrav på dig (t.ex. att du får amortera av en större del av lånet OM du får sänkt ränta).

Det är emellertid inte rimligt att tro att ditt upplägg skulle fungera praktiskt UTAN att du FÖRST talar med banken - och det hela blir synnerligen både A) hypotetiskt och B) styrt av önsketänkande snarare än realistiska förutsättningar.

Å andra sidan är också DET HÄR typiskt förekommande på flashback forum i allmänhet och i privatekonomiforumet i synnerhet - folk är fullkomligt immuna mot logik.
Citera
2015-07-29, 16:43
Moderator
tobess avatar
Pengarna "jobba" på ett sparkonto?

Vilken bank menar du har en ränta på sina sparkonton som skulle överstiga den ränta du har på bolånet? Det finns väldigt få seriösa banken som ger en ränta på över 1% på sina sparkonton, och du lär knappast heller hitta en bank som sänker räntan under denna nivå då de själva ska ha någon marginal också.
Citera
2015-07-29, 17:07
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Pengarna "jobba" på ett sparkonto?

Vilken bank menar du har en ränta på sina sparkonton som skulle överstiga den ränta du har på bolånet? Det finns väldigt få seriösa banken som ger en ränta på över 1% på sina sparkonton, och du lär knappast heller hitta en bank som sänker räntan under denna nivå då de själva ska ha någon marginal också.

Banker som erbjuder bolån har ju även sämsta räntorna på sina sparkonton.
Citera
2015-07-29, 17:39
Medlem
Din bolåneränta tas fram med hjälp av en ekvation som dina likvida medel enbart utgör en del av. Om det enbart rör sig om ett par hundratusen i lån bemödar sig inte banken med att ge dig någon större rabatt eftersom det ändå handlar om marginella intäkter för dem. "Hotar" du däremot med att lösa ett lån på ett par miljoner så har du plötsligt ett väldigt gynnsamt förhandlingsläge.
Citera
2015-07-30, 09:24
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Banker som erbjuder bolån har ju även sämsta räntorna på sina sparkonton.

Javisst, och ett av kraven för att de överhuvudtaget ska kunna tänka sig att sänka räntan är garanterat att man flyttar över pengarna till ett sparkonto vid den banken man har lånet (om pengarna inte redan ligger där). Har svårt att tro att banken är så villiga att ge bättre villkor bara för att man har pengar sparade någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in