• 1
  • 2
2015-07-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
när du menar olika attribut, inkluderar du näsan? för den verkar indikera på något helt annat enligt mig... Jarlens söner får i slutet vetskap om andra länder med rikedomar- vilket kanske förklarar vikingaresor och plundringar?

Jag tror du övertolkar rätt betydelselösa ting i texten (läser du originalet, eller vilken översättning?) om du vill finna ledtrådar till etnisk härkomst bland stereotypa beskrivningar av oskönhet eller "trälskhet". Grundtextens niðrbjúgt er nef (på tal om Träls blivande hustru Tir) behöver inte ens nödvändigtvis åsyfta näsans form; det skulle också kunna betyda "näsan pekade nedåt", alltså "gick krokryggig", "med blicken sänkt" - klassiska bilder för undergivenhet eller utslitenhet av tungt arbete, och en parallell till lotr hryggr ("framåtlutande rygg", som nämns i beskrivningen av Träl).

Den kände filologen och eddaforskaren Finnur Jónsson lär ha hävdat att den Kon som enligt dikten fick övertaga namnet - eller titeln - Rig (härlett från forniriska Ri = konung) var ingen mindre än Harald, son till Halvdan Svarte (!) som under tillnamnet Hårfager lade hela Norge (och delar av Sverige) under sitt välde. Dikten slutar rätt abrupt vid denna punkt; i förordet till sin utomordentliga eddaöversättning förmodar Björn Collinder att detta kan bero på att (jag citerar ur minnet) "minnesgoda islänningar inte hade mycket till övers för fortsättningen" (Island befolkades, som bekant, till stor del av de norrmän som flydde undan kung Harald).

(Jag kan inte finna Collinders översättning på nätet; för den som till äventyrs vill ta en titt på dikten i original bifogar jag en länk här: http://asatru.is/rigsthula)
Citera
2015-07-30, 23:30
Medlem
Fast harald hårfager hade väl två söner_ den svarte och den vite - namnen behöver inte jämt överstämma med utseende. tror han hade ett barnbarn so mhetet något med grå osv.
Länge sedan jag läste om harald hårfager däremot.
Citera
2015-08-02, 22:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du nämnde att de färgade håret rött, flertal vikingagravar har faktiskt inkluderat blekningsmedel som gör håret blont.
I princip alla vikingagravar är brandgravar, och följaktligen skulle det inte ha gått att upptäcka något blekningsmedel i dem. Men frejdigt försökt!
Citera
2015-08-02, 22:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det låter väldigt osannolikt att vikingatida bönder skulle ha varit rödhåriga. De absolut vanligaste platserna att hitta rödhåriga idag är i områden med keltisk historia som Irland, Cornwall, Bretagne m.fl. I t.ex Sverige så är det väl inte vanligare med rött hår än vad det är i Tyskland?
Nä. Möjligen i Fjugesta, men inte annorstädes.
Citera
2015-08-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I princip alla vikingagravar är brandgravar, och följaktligen skulle det inte ha gått att upptäcka något blekningsmedel i dem. Men frejdigt försökt!
ursäkta mig, inte alla gravar men flertal arkeologiska fynd bekräftar blekningsmedel. och som jag sade, de har spekulerats i varför man använde detta blekningsmedel, om det var för att färga håret eller bli av med löss.

Och angående genetik:

"Genetic studies have shown that even back then there was a healthy mix of blonds, redheads and dark-haired people, just like today.

There were, however, more blond Vikings in northern Scandinavia in the area around Stockholm, Sweden (detta är dock livsfarligt att säga i PK Sverige), while there were more redheads in western Scandinavia, which Denmark belongs to." Denna professor i Danmark är galen som vågar prata om genetik och resultaten man funnit, livsfarligt.

Danmark var, som de flesta vet, landet som plundrande UK rejält -inte Sverige. Vilket styrker hypotesen om danskättlingar i Irland/Skottland.
Tyvärr har DNA tester inte styrkt den teorin, enbart i småöar runtom England finner man vikingDNA.
Senast redigerad av quezen 2015-08-02 kl. 22:43.
Citera
2017-10-11, 10:48
Medlem
dom som är rödhåriga i sverige idag har det från sina förfader som hjälpte oss i 30-åriga kriget(skottar).
Citera
2017-10-11, 22:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Enligt rigstulan- en vikinga dikt ifrån 1000-talet- så beskrevs jarlar som blonda, bönder som rödhåriga och invandrare/slavar som svarthåriga.

Nu blev jag väldigt konfunderad- var alla bönder rödhåriga?

Och om inte, vad ville denna dikt förmedla?

tacksam för svar!

Rigstulan är en mycket gammal dikt som tros skildra tre vågor av Invandrare till norden. Först kom Heldyrkarna, en ursprunglig nordisk folkgrupp (Cromagnoider), vars föreställningsvärld i mångt och mycket handlade om tro på troll och jätttar.

Så småningom kommer Vanakulturen och den kan mycket väl vara keltisk. Heldyrkarna kan då mycket väl, antingen förslavats eller tvingats norrut mot Träl, Tydal, Trönderlag.

Slutligen intas norden av asatroende nordider, som tar ledningen.

Rigstulan har sedan uppkommit som förklaring. Detta är spekulativt men inte omöjligt och accepteras av asatroende som t ex. Joakim Andersen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in